selamün aleyküm..
kaza namazları...
hanefi mezhebine göre kaza namazı kılmak için.. efendimiz'in mut'at olarak kıldığı sünnetler ile yine mut'at olarak kıldığı.. işrak, duha, evvabin gibi sünnet namazları terk etmek caiz değildir...
şafi mezhebin göre ise.. kazası olan sünnet kılamaz.. tabi ki bunda bir incelik vardır.. bu demek değildir ki bir kimsenin kazası var sa.. sünnetleri kılmasın.. bunun manası şudur ki.. bir kimsenin kaza namazı varsa, nafile sünnet kılacak kadar zamanı yoktur.. yeme içme ve geçim temini dışında kalan bütün zamanlarında kaza ile meşgul alacağından sünnet kılmaya vakti yoktur... ama şimdi bir takım şafiler ne yapıyorlar öğle namazını dört rekat kılıyor tamam.. soruyorsun.. sünnetleri neden kılmadım.. cevap hazır ben şafiyim kaza namazlarım var.. be mübarek kazayıda kılmadın...kılmadan senin bu kazaların ne zaman bitecek ki sünnet kılasın sen bu kafayla hayatın boyunca sünnet kılamazsın... bu doğru bir anlayış değil..
ağırlıklı olarak hanefi mezhebi mensubu olduğundan oraya ağırlık vermek isterim..
hanefi mezhebi imamlarından İmam Muhammed’e göre, bir niyetle kaza veya eda hem farz hem sünnet kılmaya niyetlenen kimsenin bu namazı geçersiz olur.
ne kazayı nede sünneti kılmış olur..
Ebu Yusuf’a göre ise, böyle bir durumda yalnız daha kuvvetli olan farz namaz kılınmış olur, sünnet namazı kılınmış olmaz...
anlaşılan odur ki en iyi ihtimalle sünnet iptal edilmiş olur... bu konuda hanefi alimlerinde icma vardır.. kaza ile sünnet aynı namazla eda edilemez.. sünnet iptal edilmiş olur... hanefi mezhebi dışında bunun aksini söyleyen alimlerde olmuştur fakat bu görüşleri yüzyıllardır fakihler tarafından benimsen memiştir... uylulan mamıştır.. burada dinimizislam.com bu fikirleri bir araya toplamış ve buradan bir hüküm çıkarmıştır...fakat bunları toplayan bu hükme varan kimdir bilinmiyor...hocamıdır, ilmi durumu nedir bilinmiyor.. bu sebepten dolayı kendi adıma ben dinimizislam.com sitesini listemden çıkardım...artık itibar etmiyorum..daha öncede bazı açıklarını yakalamıştım fakat bunun fıkhı bir görüş ayrılığı olduğunu düşünmüştüm..şimdi anlıyorum ki iş bundan ileri...
tirmizi hadisidir..
ravi: Hureys İbnu Kabisa
Hadis : Medine`ye geldim ve: "Ey Allahım! Bana salih bir arkadaş nasib et!" diye dua ettim. Derken Ebu Hureyre (ra)`nin yanma oturdum. Kendisine: "Ben, Allah`a bana salih bir arkadaş nasip etmesi için dua ettim. Bana, Resulullah`tan işittiğin bir hadis söyle! Olur ki Allah Teala hazretleri ondan faydalanmamı nasib eder!" dedim. Bunun üzerine dedi ki: "Ben, Resulullah (sav)`ın şöyle söylediğini işittim: "Kıyamet günü, kişi amelleri arasında önce namazın hesabını verecek. Bu hesap güzel olursa kurtuluşa erdi demektir. Bu hesap bozuk olursa, hüsrana düştü demektir. Eğer farzında eksiklik çıkarsa Rab Teala hazretleri: "Bakın, kulumun (defterinde yazılmış) nafilesi var mı?" buyurur. Böylece, farzın eksikleri nafile (namazları) ile tamamlanır. Sonra, bu tarzda olmak üzere diğer amelleri hesaptan geçirilir."
hanefi fukahası buradan delil alarak... nasılsa farz eksikleri nafilelerle tamamlanacına göre nafileleride terk etmemek gerektiği yönünde hüküm vermişlerdir...
şimdi... işin fıkıh tarafını bir kenara bırakalım..sünnet yerine kazayı kılsak olur mu olmaz mı meselesini bir yana bırakalım..kendi kendimize bir nefis muhasebesi yapalım...
saatlerce televizyon başında oturup saatlerce net başında abuk subuk işleri karıştırıp.. onca kıymetli zamanı heba ettikten kılmamız gerekne kazalar'ı kılmayıp bütün zamanı melayani ile perişan ettikten sonra.. kılacağımız dört rekat kaza için zaman bulamıyormuş gibi rasülüllah efendimiz'in sünnetini iptal etmek.. ne kadar akıllıca.. insan hiç utanmaz mı bu yaptığından..
bir ibarede şöyle geçer.. "yaptığından utanmayan, dilediğini yapsın.."
kaza namazı kılmaya vakit mi bulamadınız da sünnet kılınacak vakitlere göz diktiniz.. siz mübah olmayan caiz lmayan işlere harcadığınız vakitleri kazalara ayırsanıza.. sünnet kılarken öyle yada böyle bir hayırli iş üzeresiniz.. her halukarda amel defterinize bu sevap olarak yazılıyor...neden bir kaza kılmak için bu sevaptan mahrum olacaksınız ki...
bu hususta... "mü'minin kalbi fetva makamıdır" babından düşünmenizi istiyorum...
bir günde bir günlük kaza namazı kılmak efdaldir...bu da 20 rekat eder.. bu da zaman olarak..en fazla 20 dakika eder.. şimdi siz eğer kaza namazlarınıza 24 saatte 20 dakika zaman bulamıyor musunuz ki sünnetleri iptal ederek zaman kazanmaya çalışıyorsunuz...
vesselam...
sitemizde dinimizislam.com'un yegane destkçisi olan hanımefendi.. bu husus ta sizi ikinci defa uyarıyorum.. oradaki yazılarda bir kişinin fikirleridir.. itiraz edilemez görmeyin ve orda ne yazıyorsa vahiy gibi iman etmeyin..islamın tek yetkili mercii dinimizislam.com değil.. sizi teyid ederim ki ehli sünnet'e ters yazılarda var...geçmişteki büyük alimlerin sözlerini farklı boyutlarda kullanıyorlar.. imam'ı rabbani.. bunlardan sadece bir tanesi.. daha fazla açmak istemiyorum.. ve şimdiden söylüyorum.. bu hususta tartışmak istemiyorum..beni zorlamayın...