Cenab-ı Hak her insanı ayrı bir güzellikte yaratmıştır Birlik mührünün açıkça okunduğu insan simasındaki güzellik, fıtrî ve tabiî olanıdır Bunu muhafaza etmek, sahip olduğu özellik ve güzelliklere şükredip, Allah'ın uygun görüp ihsan ettiği kadarına razı olmak kulluğun bir derecesi ve işaretidir
Bunun için hayatî ve zarurî bir maslahat yoksa, vücutta bulunan mevcut durumu değiştirmeye gitmemek lâzımdır Çünkü böyle rast gele yapılan bir tasarruf insanı ağır bir mes'uliyet altına sokabilir
Bir zaruret yokken insan bedeni üzerinde yapılan değişiklikleri şiddetle yasaklayan Peygamberimiz (asm), başına ilâve saç takana, cildine dövme yapana ve yaptırana, güzelleştirmek maksadıyla dişini inceltip seyrekleştirene, kaş ve kirpiklerini yolan kadınlara, Allah'ın yarattıklarını değiştirdikleri için ilahi rahmetten uzak kalmış olacaklarını bildirmiş ve ikazda bulunmuştur
Fıkıh alimleri bu hadisten hareket ederek yüzünde sakal ve bıyık biten kadının onları gidermesinin caiz olacağını; ancak kaşları inceltmenin, tabi şeklinden çıkarmanın, kirpikleri düzeltmenin veya takma kirpik kullanmanın caiz olmadığını belirtirler Çünkü diş, kaş ve kirpik birer aza mesabesindedir Aslında olmayıp sonradan biten yüzdeki kıllar ise bu sınıfa girmediğinden, kadının bunları gidermesin de bir mahzur görülmemektedir Aynı şekilde kadının bacağındaki kılları gidermesinde de bir mahzur yoktur Çünkü bu kaş gibi bir uzuv mesabesin de değildir
Fıkıh kitaplarına baktığımızda şu hükmü görmekteyiz:
– Kadını çirkinleştiren yüzdeki tüyler alınır Erkeklerde görülen sakal, bıyık gibi şeylerin kadınlarda görülmesi halinde; alınması câizdir
“İbn-i Âbidin, sakal ve bıyığın kadında fıtrat olmadığını, bu sebeple (eğer çıkarsa) kesilmesinin (müstehab) olacağını beyan etmiştir!
Bu kılları gidermenin en uygun yolu tıraş olmak değil, ağda, pudra veya benzeri tıbbî şeylerle yolmaktır” ( Kadın İlmihali, Mürşide Uysal, s 370)
Anlaşılan odur ki, dindar hanımın kendini beyine karşı cazip duruma getirmesi müstehabdır Beyini yabancıların cazibesinden korumuş olma hikmeti de vardır bunda
Kaşların arasında ya da kaşların kenarlarında biten kıllara gelince:
“Normal kadın kaşının bir şekli (normal sayılan şekilleri) vardır Bunların dışına çıkan, göze sakil (çirkin) gelen, sahibini çirkin gösteren ve bu yüzden onu rahatsız eden fazla kıllar alınabilir Normal kaşları, modaya uyarak inceltmek, yerlerini değiştirmek caiz görülmemiştir” (Prof Dr Hayreddin Karaman)
Kadınların yüzlerindeki kılları yolması, kaşlarını inceltmesi, kirpiklerini uzatması konusunun şer'i hükmü İslam alimlerini bir hayli meşgul etmiştir Hz Peygamber'in (sas) bu konu ile ilgili bir hadisinde; "Allah yüz tüylerini yolan ve yolduran kadına lanet etsin" (Buhari, 'Libas', 84; Müslim, 'Libas', 120) buyurmuş olması, bu ifadenin hangi fiilleri kapsadığı İslam hukukçuları arasında tartışma konusu olmuştur
Alimlerin çoğuna göre; kadının kocasına güzel gözükmek için ve onun izni ile yüzünde, kadınlara mahsus olmayan tüylerin (sakal, bıyık tüyleri) bitmesi halinde bunları alması, güzelleşmek için makyaj yapması, kaşlarının etrafındaki dağınık tüyleri (iki kaş arası, etrafı) alması caiz olup, hadisteki yasak, kadının dışarı çıkmak için, yabancılar için yüz kıllarını yolması ve kaşlarını alması ile ilgilidir
Malikiler ve bir grup alim ise, bunu yaratılışı değiştirme olarak değerlendirdiğinden hiçbir şekilde caiz görmemekte veya mekruh saymaktadır
Sonuç olarak, hadiste yasaklanan kıl koparmayı, herhangi bir hastalık veya illet sebebiyle kadının yüzünde sonradan biten ve yüzünü çirkinleştiren yüz kıllarını (sakal, bıyık kılları) koparma değil de, başkalarına güzel görünmek maksadıyla kaşları inceltmek veya yukarı kaldırmak için kaş kıllarını yolmak, almak olarak anlamak daha doğrudur
İnsan, Allah'a inandığı, inanması ölçüsünde Rabb'inin kendisine emanet ettiği vücudundan ötürü saygılı olması, nimetlerine şükürle karşılık vermesi gereğindendir Bunun için Müslüman hanımın, Allah'ın (cc) yüzüne verdiği güzelliği bozmadan muhafaza etmesi esere olan saygısının, ruh ve gönül huzurunun manevi ışıltısını yüzüne aksettirerek güzelliğine güzellik katabilmesi ise, eserin sahibi Yüce Allah'a olan sevgisinin ifadesidir (Dr Jale Şimşek)
____________________________
KAŞ ALDIRMAPeygamberimiz (sav)kaşını incelttiren kadina ve bu işi yapanada lanet etmistirFakat bazi islam alimleri kadının yuzunde anormal olarak (cesitli hormon bozukluklarindan oturu)biten killari kadin kocasinin izni ile koparabilirCunku bu fitrati degistirmek degil cesitli hastaliklardan ötürü bozulan kadınlık fıtratını duzeltmek anlamini taşırKadın boylece kocasının suslenme arzusunu da karşılamis olurIbni abidin bu maksatla yapilirsa mustehaptir derAyaklardaki anormal kılları yolmak icinde aynı şey söylenirFakat imami taberi yüz kıllarını yolmanında yasaklanan ve lanet edilen kas yolma ceşıdine girdigini soylemistirKaynak:hanimlara özel ilmihal:Faruk Beşer
_____________________________________
Kaş aldırmak, kıllarını yolarak iyice inceltmek ve kaşı yukarıya almak sûretiyle yapılmaktadır Bu, hilkati değiştirme mahiyetindedir Ancak kadının yüzünde biten kılları aldırması ve kocasının izniyle normal makyaj yapması bir kısım İslâm ulemasınca caiz görülmüştür Cenabı Hak her insanı ayrı bir güzellikte yaratmıştır Birlik mührünün açıkça okunduğu insan simasındaki güzellik, fıtrî ve tabiî olanıdır Bunu muhafaza etmek, sahip olduğu özellik ve güzelliklere şükredip, Allahın uygun görüp ihsan ettiği kadarına razı olmak kulluğun bir derecesi ve işaretidirBunun için hayatî ve zarurî bir maslahat yoksa, vücutta bulunan mevcut durumu değiştirmeye gitmemek lâzımdır Çünkü böyle rast gele yapılan bir tasarruf insanı ağır bir mesuliyet altına sokabilirBir zaruret yokken insan bedeni üzerinde yapılan değişiklikleri şiddetle yasaklayan
* Peygamberimiz başına ilâve saç takana, cildine dövme yapana ve yaptırana, güzelleştirmek maksadıyla dişini inceltip seyrekleştirene, kaş ve kirpiklerini yolan kadınlara, Allahın yarattıklarını değiştirdikleri için ilahi rahmetten uzak kalmış olacaklarını bildirmiş ve ikazda bulunmuştur *
Fıkıh alimleri bu hadisten hareket ederek yüzünde sakal ve bıyık biten kadının onları gidermesinin caiz olacağını ancak kaşları inceltmenin, tabi şeklinden çıkarmanın, kirpikleri düzeltmenin veya takma kirpik kullanmanın caiz olmadığını belirtirler Çünkü diş, kaş ve kirpik birer aza mesabesindedir Aslında olmayıp sonradan biten yüzdeki kıllar ise bu sınıfa girmediğinden, kadının bunları gidermesin de bir mahzur görülmemektedir Aynı şekilde kadının bacağındaki kılları gidermesinde de bir mahzur yoktur Çünkü bu kaş gibi bir uzuv mesabesin de değildirFıkıh kitaplarına baktığımızda şu hükmü görmekteyiz
* Kadını çirkinleştiren yüzdeki tüyler alınır Erkeklerde görülen sakal, bıyık gibi şeylerin kadınlarda görülmesi halinde alınması câizdir *
İbni Âbidin, sakal ve bıyığın kadında fıtrat olmadığını, bu sebeple eğer çıkarsa kesilmesinin müstehab olacağını beyan etmiştir
* Bu kılları gidermenin en uygun yolu tıraş olmak değil, ağda, pudra veya benzeri tıbbî şeylerle yolmaktır *
* Rasûli Ekremin lânetine kaş aldıran ve alanlar da dahildir *
Anlaşılan odur ki, dindar hanımın kendini beyine karşı cazip duruma getirmesi müstehabdır Beyini yabancıların cazibesinden korumuş olma hikmeti de vardır bunda
Kaynak :
* İslam Ansiklopedisi
* İmam Nevevi
* Fethul Bârî XII 500
* Kadın İlmihali 370
* Ebû-Dâvûd, Teraccul, 5
* Buhâri, Libâs, 82, 84
* Müslim, Libâs, 120