Örtü nedir? Sahabe dönemine bakıyoruz, uygulamalarına, hadislere bakıyoruz. Renk önemli değil. Çarşaf giymek farz değil deyince televizyona dövmeye geldiler. Ben de Ahkâm’ul Kur’an Cessas’tan söylüyorum, Mebsut’tan söylüyorum dedim. Renk önemli değil. Çünkü Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem zamanında sahabi kadınları çeşitli renklerde örtüler giyiyorlarmış. “Hayır, siyah giyeceksiniz” dememiş. Kimisi beyaz, kimisi siyah, kimisi kendi zevkine göre… Örtünmede renk önemli değil.
-Ama bazı renkler dikkat çeker?
-Onu anlatacağım, geleceğim oraya. Renk önemli değil örtünme açısından. Örtünün tesettür sayılabilmesi için dışarıdan baktığın zaman içi görünmeyecek kadar kalın olacak, şeffaf olmayacak, lnce olmayacak, altını göstermeyecek ve bol olacak. Yani vücut girinti, çıkıntılarını göstermeyecek kadar bol olacak. Mesela hatlarını belli etmeyecek bollukta olacak. Erkeğin uzuvlarını göstermeyecek şekilde bol olacak giydiği şey. Bol olacak, şeffaf olmayacak, kalın olacak. Örtünme buna deniyor.
Ayet var: وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
“Cahiliye kadınları gibi göstermeyin güzelliklerinizi, dikkat çekmeyin”(Ahzap: 33) Teberrüc yasak İslam’da. Bir memlekette hiç çarşaf giyen yok. Bütün Müslüman kadınlar uzun, bol manto ve eşarp giyiyor. Sadece yüz ve elleri görünüyor. Bir kadın çarşaf giyse orada, “kim bu kadın” diye dikkat çeker. Orada çarşaf giymek teberrüc olur. Ama bir memlekette de herkes çarşaf giyiyorsa –ki Elmalılı hoca döneminde herkes çarşaf giyiyormuş, cilbab çarşaf diyor onun eserinde- bir tane mantolu gelse: “Kim bu kadın” derler, o da dikkat çeker. İşte o zaman dikkat çekme konusunda, oradaki örf ve âdete göre bakılır.
Yani giyinmek, örtünmek İslam’da vardır, Allah’ın emridir. İnkâr eden tevile yoruma dayanarak yapmıyorsa küfre düşer. Kur’an’ın bir ayetini inkârdan kâfir olur. Ama içtihadından dolayı yorum yapıyorsa sapıtır. Biz Ehl-i Sünnet vel Cemaat inancına göre karar veriyoruz. Tesettür farzdır. Göbeğinden diz kapağının altına kadar olan kısmı –ben Hanefi mezhebine göre diyorum, diğer mezhepler farklı- erkeklerde de haramdır, birbirlerine karşı da hem kadınlar hem de erkekler gösteremez, caiz değildir Hanefi mezhebine göre.
-Başörtüsünde renk meselesi peki?
-Dikkat çekmiyorsa problem yok, ama herkesin alışık olmadığı bir kıyafet giyerse dikkat çeker. Dikkat çekmeyecek bir kılığa gireceksiniz. Araziye uyacaksın demek istiyorum.
-Mesela bazı kadınların yüzleri çok güzel oluyor ve dikkat çekiyor.
-Kadının mahrem yerlerini görürseniz zinaya davet eder, ama yüz için böyle bir hadis var, bir de ayette zarureten açık kalması gereken yerler cümlesinden olarak ruhsata izin vardır. Koku sürünmeyecek, makyaj yapmayacak. Bunlar hadislerde belirtilmiş. Erkeklerin dikkatini çekmek için kokulanıp, süslenip makyaj yaparak yola çıkan cennetin kokusunu beş yüz yıllık mesafeden duyamaz. Bunlar zinaya götüren yolu tıkamak için emirlerdir.
Erkek de bakmayacak, yüz görünse bile… Sadece zaruri hallerde ihtiyaç durumlarında, resmi olarak. Mesela telefonda bir erkek ve bir kadının gülerek konuşması teberrüc sayılır, caiz olmaz. Resmi konuşacak. Bir alışverişe gitmişse resmi olacak. Bir kadının yabancı erkeğe şirin görünmesi caiz değildir, teberrüc olur. Zaruretler miktarınca takdir olunur. Kanundur bu. Yüzünü açmaya müsaade ediyor Peygamber ama, zaruret dolayısıyla. İleri gitmek yok, her konuda ciddi olacaksın.
-Şu andaki tesettür için ne diyeceksiniz?
-Eşarp ile kalın ve geniş manto olmak kaydıyla, içerisini göstermemek, uzun ve bol olmak kaydıyla tesettürün olabileceğini düşünüyorum.
devamı : Cevaplar.Org
-Ama bazı renkler dikkat çeker?
-Onu anlatacağım, geleceğim oraya. Renk önemli değil örtünme açısından. Örtünün tesettür sayılabilmesi için dışarıdan baktığın zaman içi görünmeyecek kadar kalın olacak, şeffaf olmayacak, lnce olmayacak, altını göstermeyecek ve bol olacak. Yani vücut girinti, çıkıntılarını göstermeyecek kadar bol olacak. Mesela hatlarını belli etmeyecek bollukta olacak. Erkeğin uzuvlarını göstermeyecek şekilde bol olacak giydiği şey. Bol olacak, şeffaf olmayacak, kalın olacak. Örtünme buna deniyor.
Ayet var: وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
“Cahiliye kadınları gibi göstermeyin güzelliklerinizi, dikkat çekmeyin”(Ahzap: 33) Teberrüc yasak İslam’da. Bir memlekette hiç çarşaf giyen yok. Bütün Müslüman kadınlar uzun, bol manto ve eşarp giyiyor. Sadece yüz ve elleri görünüyor. Bir kadın çarşaf giyse orada, “kim bu kadın” diye dikkat çeker. Orada çarşaf giymek teberrüc olur. Ama bir memlekette de herkes çarşaf giyiyorsa –ki Elmalılı hoca döneminde herkes çarşaf giyiyormuş, cilbab çarşaf diyor onun eserinde- bir tane mantolu gelse: “Kim bu kadın” derler, o da dikkat çeker. İşte o zaman dikkat çekme konusunda, oradaki örf ve âdete göre bakılır.
Yani giyinmek, örtünmek İslam’da vardır, Allah’ın emridir. İnkâr eden tevile yoruma dayanarak yapmıyorsa küfre düşer. Kur’an’ın bir ayetini inkârdan kâfir olur. Ama içtihadından dolayı yorum yapıyorsa sapıtır. Biz Ehl-i Sünnet vel Cemaat inancına göre karar veriyoruz. Tesettür farzdır. Göbeğinden diz kapağının altına kadar olan kısmı –ben Hanefi mezhebine göre diyorum, diğer mezhepler farklı- erkeklerde de haramdır, birbirlerine karşı da hem kadınlar hem de erkekler gösteremez, caiz değildir Hanefi mezhebine göre.
-Başörtüsünde renk meselesi peki?
-Dikkat çekmiyorsa problem yok, ama herkesin alışık olmadığı bir kıyafet giyerse dikkat çeker. Dikkat çekmeyecek bir kılığa gireceksiniz. Araziye uyacaksın demek istiyorum.
-Mesela bazı kadınların yüzleri çok güzel oluyor ve dikkat çekiyor.
-Kadının mahrem yerlerini görürseniz zinaya davet eder, ama yüz için böyle bir hadis var, bir de ayette zarureten açık kalması gereken yerler cümlesinden olarak ruhsata izin vardır. Koku sürünmeyecek, makyaj yapmayacak. Bunlar hadislerde belirtilmiş. Erkeklerin dikkatini çekmek için kokulanıp, süslenip makyaj yaparak yola çıkan cennetin kokusunu beş yüz yıllık mesafeden duyamaz. Bunlar zinaya götüren yolu tıkamak için emirlerdir.
Erkek de bakmayacak, yüz görünse bile… Sadece zaruri hallerde ihtiyaç durumlarında, resmi olarak. Mesela telefonda bir erkek ve bir kadının gülerek konuşması teberrüc sayılır, caiz olmaz. Resmi konuşacak. Bir alışverişe gitmişse resmi olacak. Bir kadının yabancı erkeğe şirin görünmesi caiz değildir, teberrüc olur. Zaruretler miktarınca takdir olunur. Kanundur bu. Yüzünü açmaya müsaade ediyor Peygamber ama, zaruret dolayısıyla. İleri gitmek yok, her konuda ciddi olacaksın.
-Şu andaki tesettür için ne diyeceksiniz?
-Eşarp ile kalın ve geniş manto olmak kaydıyla, içerisini göstermemek, uzun ve bol olmak kaydıyla tesettürün olabileceğini düşünüyorum.
devamı : Cevaplar.Org