Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR... (3 Kullanıcı)

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

kardeşim o alimlerde hadisleri ayetleri yorumlayıp içtihad ediyorlar.
yanlış ise bir sevap doğru ise iki sevap verilir müctehitlerin içtihatlarına.şimdi bana söyle bu kadar insanlar arasında kaç tane sakallı olan var.senin sakalın varmı bilmiyorum.ne iş yaparsın.devlet memurlarına siyasetçilere öğretmenlere ne diyeceksin. bırakın işlerinizi mi diyeceksin.adam sakal bırakırsa zaten işinden atılacak.ne yapsınlar hadi söyle .o dindar eğitimciler işi bıraksında dinsizlermi gelsin yerine.allahsızlığımı anlatsınlar.işini bıraksında çoluğuna çocuğuna rızkını nasıl götürsün.allah sebepler dairesinde verir vereceğini.örnekleri çoğaltabiliriz.dünyada işi gereği konumu gereği sakal bırakamayanlar çok.daha biz bu fetvayı verene teşekkür etmemiz lazımken.eleştirmek niye.
yanlışşa o alim cezasını çeker kardeşim.kimse kolay kolay fetva veremez. kendi aklına görede veremez.demek bildiği ggördüğü birşey varki bu fetvayı vermek zorunluluğu görmüş.
her zamana ait hükümler vardır birde bazı zamanlara ait hükümler vardır. cenabı hak her yüzyılda bir müctehit göndererek bunları bildirir.eğer sen sakallıysan sana bir lafımız yok.sen sünnete ittiba ederek sevabını alırsın.bizde o fetva ile günahtan kurtuluruz inşaallah.
sakal bırakmamak başkadır sakal bırakmaya karşı olmak başkadır.
bizler mecburiyetten dolayı bırakamıyoz.
osmanlı gibi hoşgörülü bir devlette yaşıyor olsaydık kesmemiz haramdır diyebilirdik belki.
ssen öyle inanıyorsan öyle amel et kardeşim.
ben senin gibi düşünmüyorum. islamiyet kolaylık dinidir.böyle bir cevazda verilmiştir. ben öyle amel ederim.
"ALİMLER BENİM VARİSLERİMDİR "
hadisi gereğince alimlerin gösterdiği kolaylığı yapmamızda bir sakınca olamaz.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

andelib yazdı:
yazdığınız gibi.... sakalı mazeretsiz kesersen haram dır.mecusi yada kafirlere benzemek vede kadınlara benzemek için kesmek haramdır.yoksa bu zamanda biz erkekler nasıl çalışıcaz. nasıl okuyacaz.artık mecburiyet olmuş.

farzedelim ki sakalımızı hiç kesmedik sakal 17 18 yaşlarında çıkar okula gitmedik.ferdi yaşamaya başladık.askerde ne yaparız.
hem sakal kesmeye bazı alimler böyle durumlarda cevaz vermişler.

ben ilahiyat profösörlerinden sormuştum: bıraktıktan sonra kesmek haram

cevabını vermişlerdi.
eğer herşeye rağmen sakalın kesilmesi haram olduğuna inanan varsa uygulaması şarttır. haram diye kabuledip yapmamak olmaz. ben cevaz veren alimlerin görüşü ile amel ediyorum.mecburiyetten kesiyoruz.
yoksa kadına kafire benzemek bunlar bize ters.bizi bozar.

herkes hürdür . istediği görüşü benimser.yanlışı doğruyu allah bilir.
sizlerin yorumunada yanlış demiyorum.
bazı hadisler zamana göre yorumlanır.her zamana ayrı ayrı bakan yönleri vardır.hadislerin yorumunuda her yüzılın müctehidi yapar.herkes hadis yorumlayamaz.yada çok büyük alimler yorumlar.
eğer birisi cevaz verse ve ehli sünnet olsa onunla amel edilir.
yanlış bulanlar amel etmez.

andelib yazdı:
kardeşim o alimlerde hadisleri ayetleri yorumlayıp içtihad ediyorlar.
yanlış ise bir sevap doğru ise iki sevap verilir müctehitlerin içtihatlarına.şimdi bana söyle bu kadar insanlar arasında kaç tane sakallı olan var.senin sakalın varmı bilmiyorum.ne iş yaparsın.devlet memurlarına siyasetçilere öğretmenlere ne diyeceksin. bırakın işlerinizi mi diyeceksin.adam sakal bırakırsa zaten işinden atılacak.ne yapsınlar hadi söyle .o dindar eğitimciler işi bıraksında dinsizlermi gelsin yerine.allahsızlığımı anlatsınlar.işini bıraksında çoluğuna çocuğuna rızkını nasıl götürsün.allah sebepler dairesinde verir vereceğini.örnekleri çoğaltabiliriz.dünyada işi gereği konumu gereği sakal bırakamayanlar çok.daha biz bu fetvayı verene teşekkür etmemiz lazımken.eleştirmek niye.
yanlışşa o alim cezasını çeker kardeşim.kimse kolay kolay fetva veremez. kendi aklına görede veremez.demek bildiği ggördüğü birşey varki bu fetvayı vermek zorunluluğu görmüş.
her zamana ait hükümler vardır birde bazı zamanlara ait hükümler vardır. cenabı hak her yüzyılda bir müctehit göndererek bunları bildirir.eğer sen sakallıysan sana bir lafımız yok.sen sünnete ittiba ederek sevabını alırsın.bizde o fetva ile günahtan kurtuluruz inşaallah.
sakal bırakmamak başkadır sakal bırakmaya karşı olmak başkadır.
bizler mecburiyetten dolayı bırakamıyoz.
osmanlı gibi hoşgörülü bir devlette yaşıyor olsaydık kesmemiz haramdır diyebilirdik belki.
ssen öyle inanıyorsan öyle amel et kardeşim.
ben senin gibi düşünmüyorum. islamiyet kolaylık dinidir.böyle bir cevazda verilmiştir. ben öyle amel ederim.
"ALİMLER BENİM VARİSLERİMDİR "
hadisi gereğince alimlerin gösterdiği kolaylığı yapmamızda bir sakınca olamaz.

selamün aleyküm mübarek,
1. hadisler zamana göre yorumlanmaz kardeşim...peygamber efendimiz s.a.v. ashabına dedi miki bu zamanda sakal bırakın ama ahir zaman gelecek sakal mecbur olmayacak haşa dememiştir...
2. hiç bir alim sakalı kesin diye cevaz vermemiştir veremez...
3. askerlik evet mecbursun kezmessen bu vatanı terk et git...
4. evet ben sakallı değilim 2 hafta bırakıyorum 3. hafta kesiyorum.
5. alimlerin varis ettiği konu yapılanlardır bıraktıklarıdır...
6. ben bu forumu sakal bırakın diye açmadım kardeşim hakikatleri sundum sadece...ister sakal bırak istersen bırakma...Rabbimiz c.c. hesap günü sorduğunda bize biliyor muydun evet biliyordum ama yapmadım deriz...lakin hem bilmiyorum hem de öğrenmedim dersek 2 suale muhatap oluruz...
7. Rızkı veren Allah c.c.'dur...sebepler dairesinde yaşıyoruz doğru...fakat Allah isterse senin evinin başına yemek yığamaz mı haşa yığar dediğini duyar gibiyim...
8. bizler inandığımız gibi yaşamazsak...yaşadığımız gibi inanırız...s.a...A.E.O.
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

eğer sakalı uzatmışsan kesmek haramdır.anne babada karışamaz.ama sakal bırakmamışsan böyle birdum yoktur.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

andelib yazdı:
eğer sakalı uzatmışsan kesmek haramdır.anne babada karışamaz.ama sakal bırakmamışsan böyle birdum yoktur.
s.a.
tamam kardeşim nasıl biliyorsan öyle amel et...
sana sakal bırak demedim dikkat edersen...selametle...
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

[marq]B)B)B)B)B)[/marq]
 

hilfulfudul21

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Ara 2006
Mesajlar
54
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

selamün aleyküm kardeşlerim...siz iki kardeşiminde konuşmalarını zevkle takib ettim..
andelib kardeşim gayet mantıklı girmiş konuya....ama sünnetin çeşitlerini de iyi bilirsek konu daha da açıklığa kavuşacaktır inşaallah...zaman göre değişen fetvalar vardır ferit kardeşim...sünneti zevaidi diğer sünnettle karıştırmamalıyız...mesela bu gün cuma namazı yeni bir ictihad gerektiriyor...elektrik denen bi gerçek var...elektrikle ilgisi olan ibadetler yeni ictihad gerektiriyor...yani bugün verilecek bir fetva islamın ruhuna aykırı değilse,mü'min lere zarar vermiyorsa ve zorluk altında yaşanması gereken bir devirde veriliyosa,geçerlidir...
ama islama asla aykırı olmamak şartıyla...ve konuya ilşkin:''Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz,O ancak kalplerinize ve amellerinize bakar ''hadisi de bu konuda andelib kardeşime delildir..vesselam...
 

hilfulfudul21

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Ara 2006
Mesajlar
54
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

selamün aleyküm kardeşlerim...siz iki kardeşiminde konuşmalarını zevkle takib ettim..
andelib kardeşim gayet mantıklı girmiş konuya....ama sünnetin çeşitlerini de iyi bilirsek konu daha da açıklığa kavuşacaktır inşaallah...zaman göre değişen fetvalar vardır ferit kardeşim...sünneti zevaidi diğer sünnettle karıştırmamalıyız...mesela bu gün cuma namazı yeni bir ictihad gerektiriyor...elektrik denen bi gerçek var...elektrikle ilgisi olan ibadetler yeni ictihad gerektiriyor...yani bugün verilecek bir fetva islamın ruhuna aykırı değilse,mü'min lere zarar vermiyorsa ve zorluk altında yaşanması gereken bir devirde veriliyosa,geçerlidir...
ama islama asla aykırı olmamak şartıyla...ve konuya ilşkin:''Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz,O ancak kalplerinize ve amellerinize bakar ''hadisi de bu konuda andelib kardeşime delildir..vesselam...
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

ferit yazdı:
andelib yazdı:
yazdığınız gibi.... sakalı mazeretsiz kesersen haram dır.mecusi yada kafirlere benzemek vede kadınlara benzemek için kesmek haramdır.yoksa bu zamanda biz erkekler nasıl çalışıcaz. nasıl okuyacaz.artık mecburiyet olmuş.

farzedelim ki sakalımızı hiç kesmedik sakal 17 18 yaşlarında çıkar okula gitmedik.ferdi yaşamaya başladık.askerde ne yaparız.
hem sakal kesmeye bazı alimler böyle durumlarda cevaz vermişler.

ben ilahiyat profösörlerinden sormuştum: bıraktıktan sonra kesmek haram

cevabını vermişlerdi.
eğer herşeye rağmen sakalın kesilmesi haram olduğuna inanan varsa uygulaması şarttır. haram diye kabuledip yapmamak olmaz. ben cevaz veren alimlerin görüşü ile amel ediyorum.mecburiyetten kesiyoruz.
yoksa kadına kafire benzemek bunlar bize ters.bizi bozar.

herkes hürdür . istediği görüşü benimser.yanlışı doğruyu allah bilir.
sizlerin yorumunada yanlış demiyorum.
bazı hadisler zamana göre yorumlanır.her zamana ayrı ayrı bakan yönleri vardır.hadislerin yorumunuda her yüzılın müctehidi yapar.herkes hadis yorumlayamaz.yada çok büyük alimler yorumlar.
eğer birisi cevaz verse ve ehli sünnet olsa onunla amel edilir.
yanlış bulanlar amel etmez.

andelib yazdı:
kardeşim o alimlerde hadisleri ayetleri yorumlayıp içtihad ediyorlar.
yanlış ise bir sevap doğru ise iki sevap verilir müctehitlerin içtihatlarına.şimdi bana söyle bu kadar insanlar arasında kaç tane sakallı olan var.senin sakalın varmı bilmiyorum.ne iş yaparsın.devlet memurlarına siyasetçilere öğretmenlere ne diyeceksin. bırakın işlerinizi mi diyeceksin.adam sakal bırakırsa zaten işinden atılacak.ne yapsınlar hadi söyle .o dindar eğitimciler işi bıraksında dinsizlermi gelsin yerine.allahsızlığımı anlatsınlar.işini bıraksında çoluğuna çocuğuna rızkını nasıl götürsün.allah sebepler dairesinde verir vereceğini.örnekleri çoğaltabiliriz.dünyada işi gereği konumu gereği sakal bırakamayanlar çok.daha biz bu fetvayı verene teşekkür etmemiz lazımken.eleştirmek niye.
yanlışşa o alim cezasını çeker kardeşim.kimse kolay kolay fetva veremez. kendi aklına görede veremez.demek bildiği ggördüğü birşey varki bu fetvayı vermek zorunluluğu görmüş.
her zamana ait hükümler vardır birde bazı zamanlara ait hükümler vardır. cenabı hak her yüzyılda bir müctehit göndererek bunları bildirir.eğer sen sakallıysan sana bir lafımız yok.sen sünnete ittiba ederek sevabını alırsın.bizde o fetva ile günahtan kurtuluruz inşaallah.
sakal bırakmamak başkadır sakal bırakmaya karşı olmak başkadır.
bizler mecburiyetten dolayı bırakamıyoz.
osmanlı gibi hoşgörülü bir devlette yaşıyor olsaydık kesmemiz haramdır diyebilirdik belki.
ssen öyle inanıyorsan öyle amel et kardeşim.
ben senin gibi düşünmüyorum. islamiyet kolaylık dinidir.böyle bir cevazda verilmiştir. ben öyle amel ederim.
"ALİMLER BENİM VARİSLERİMDİR "
hadisi gereğince alimlerin gösterdiği kolaylığı yapmamızda bir sakınca olamaz.

selamün aleyküm mübarek,
1. hadisler zamana göre yorumlanmaz kardeşim...peygamber efendimiz s.a.v. ashabına dedi miki bu zamanda sakal bırakın ama ahir zaman gelecek sakal mecbur olmayacak haşa dememiştir...
2. hiç bir alim sakalı kesin diye cevaz vermemiştir veremez...
3. askerlik evet mecbursun kezmessen bu vatanı terk et git...
4. evet ben sakallı değilim 2 hafta bırakıyorum 3. hafta kesiyorum.
5. alimlerin varis ettiği konu yapılanlardır bıraktıklarıdır...
6. ben bu forumu sakal bırakın diye açmadım kardeşim hakikatleri sundum sadece...ister sakal bırak istersen bırakma...Rabbimiz c.c. hesap günü sorduğunda bize biliyor muydun evet biliyordum ama yapmadım deriz...lakin hem bilmiyorum hem de öğrenmedim dersek 2 suale muhatap oluruz...
7. Rızkı veren Allah c.c.'dur...sebepler dairesinde yaşıyoruz doğru...fakat Allah isterse senin evinin başına yemek yığamaz mı haşa yığar dediğini duyar gibiyim...
8. bizler inandığımız gibi yaşamazsak...yaşadığımız gibi inanırız...s.a...A.E.O.

sevgili kardeşim sakal kesmek konusunda bediüzzaman cevaz vermiştir ben böyle biliyorum. kendiside kesmiştir..eğer onun ilminden bir kuşkun varsa onu bilemem.cevaz vermeyen alim yok falan diyemezsin.

madem hakikat budur niye sakal bırakmıyorsun.
ben allahın huzuruna varınca eğer sakalsız olmama gelirse mesele mazeretlerimi sayarım.inşallah kabuleder.zaruret olmuş kesmek.zaruret halinde domuz eti bile yenir .ölmeyecek kadar.
rızkı cenabı hak sebepler dairesine bağlamıştır.öyle gökten herkesin damına ekmek yağdırmaz.bu onun kanununa terstır.ama isterse tabiki yapar ona zor değildir.ama allahda koyduğu kanunlara göre hareket ediyor.perdeyi kaldırsa çalışmadan ekmek verse herkes müslüman olur ve sakal zaten herkes bırakır.imtihan diye birşey kalmaz.ebu bekirlerle ebu cehiller aynı kefede olur.elmas ile kömür aynı fiyata gider.buda imtihan sırrına aykırıdır.hayalcilik işimize yaramaz.
biz evliya değiliz peygamber değiliz öyle gökten gelsin.peygamberimiz de çalışmıştır.
çalışmayı teşvik eder.
memleketimi terketmek iyidir yoksa burada bunun mücadelesini vermek mi.
başka yere gitsen yine aynı şeylerle karşılaşmayacakmısın.dünyada senin hayalindeki bir memleket yok.olsada herkesi kabul edemez.sen askerlik yaptınmı.
terket de göreyim.mert adam derim sana.

8. bizler inandığımız gibi yaşamazsak...yaşadığımız gibi inanırız...
hayır inanıyorum yapamıyorum başka yaptığım şey doğrudur, yaptığıma inanıyorum demek başka.

ben günah işliyorum ama onun günah olmadığına inanmıyorum

eğer inanırsam ve idda edersem küfre kadar yolu vardır.
mesela içki içiyorum artık öyle yaşadığım için içkiye günah değil diyorum.yaşadığım gibi inanmak yani.bu adamı küfre götürebilir.harama helal demek olmaz.
ben sakal kesmek günah değil demiyorum. ama zaruret olduğu için kesiyoruz.

yazılarımdan rahatsızlığın varsa bildirebilirsin.ben doğru bildiğimi savunmaktan rahatsızda olmam.geri de durmam.

selamun aleykum.
 

m_muaz

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
28 Eki 2006
Mesajlar
7,359
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

Sakal Kesme Hakkinda Mezhep Sahıplerının Fetvalari

SAKAL KESME HAKKINDA MEZHEP

SAHİPLERİNİN FETVALARI



Dört mezhep sahibi imamlar ve diğer büyük zatlar sakalı kesmenin haram ve kesenin de fâsık olduğu görüşündedirler. «E1-Menhelü’l-azbü’l-Mevrûd, fi şerh-i Sünen-i Ebî Dâvûd» sahibi Şeyh Mahmûd el-Hattâb der ki:

«Bundan dolayı sakalı kesmek, Müslümanların müctehid imamları olan Ebû Hanîfe, Mâlik, Şâfiî, Ahmed ve diğer zatlar indinde haram kabul edilmiştir».

Yine der ki: «Haram hakkında hadîslerin iktizasına göre sarîh olarak hüküm çıkarmayı kasdeden fukahanın sözleri, onların gereğince amel edilmesi içindir. Çünkü mükellefe bilhassa ehl-i ilme vâcip olan, Resûlullah (s a v) ın lisanı üzere vârid olan hükümlerle amelden çıkmamasıdır». Yine der ki: «Bu zamanda ilimle meşgul olanların çoğu sakallarını kestiler, bıyıklarını uzatıp çoğalttılar; içlerinden bazıları kâfirlere benzeyip bıyıklarının uçlarını aldılar, burunlarının alt kısmını çoğalttılar (uzattılar); böylece cahillerin çoğu da onlara aldanıp kandılar».

İbn-i Hazm «Muhallâ» da şöyle der: Bıyıkları kesmek (kırkmak) ve sakalı uzatmak (bırakrnak) farzdır. Buna delil olarak da İbn-i. Ömer (r.a.) ın merfûan rivayet ettiği şu hadîsi getirmiştir:



خا لفوا المشركين ووفروا اللحى واحفواا لشوارب .



«Müşriklere muhalefet ediniz; bıyıkları (nızı) gayet kısaltınız ve sakalları (nızı) uzatın (bırakın) ız».

«El-İbdâ’ fi madârril-ibtida» sahibi de şu delilleri serdeder: Dört mezhep sahipleri sakalı gür ve sık bırakın vücubu ve onu kesmenin haramlığı hususunda ittifak etmişlerdir.

Birincisi: Hanefî mezhebi “Ed-Dürrü’l-Muhtar” da şu görüşlere yer verir: Bir Müslümana sakalını kesmesi haramdır. «Nihâye» de açıklanmıştır ki: “Kabza (kubza-bir tutam) dan fazla olanı kesmek vaciptir. Fakat bir kabza, (tutam) dan aşağı alınmasını, kesilmesini -bazı mağriblilerin (Faslı vs.) ve kadınımsı (hareketli -yaşayışlı) erkeklerin yaptığı gibi- hiçbir kimse mübah görmemiştir. Saka1ı tamamen almak Hindli Yahûdilerin ve eâcim (gayr-i müslim) Mecûsîlerin işidir».

«Daha yukarı (fazla) sını almak vaciptir, Resûlullah (s.a.v.) den böyle nakledilmiştir ve şöyle demiştir: «O (s.a.v.) sakalını eninden boyundan alırdı» (1). Bunu İmam Tirmizî «Câmi» inde rivayet etmiştir. Bunun benzeri Hanefî kitaplarının ekserisinde de mevcuttur».

Bir kabza (kubza - tutam) dan fazlasına ait hüküm önceden geçti. Hiçbir kimse onu mübah görmemiştir, kavli ise icma’ca sarîh durumdadır. Bu iyi biline.

İkincisi: Mâlikî mezhebinin ileri gelenlerince: Sakalı kesmek haram olduğu gibi, şayet müsle (çirkinleştirme) meydana geliyorsa, kesmek (kırkmak da haramdır. Amma az uzun olduğu zaman, kesmek (kirkmak) la müsle (çirkinleştirme -çirkinlik) meydana gelmez. Bu, birincinin hılafınadır, onun gibi değildir. Yahut mekruhtur. Ebu’l-Hasen’in «Şerhü’r-risâle» de ve onun Adeviye ait «Hâşiye» sinde böyle ifade edilir. (rh. Aleyhimâ).

Üçüncüsü: “Şerhu’l-Ubâb” da Şâfiî mezhebinin ileri gelenlerinin görüşleri şudur: (Fâide): «Şeyhân (İmam Râfiî ve Nevevî) demişlerdir ki: Sakalı kesmek mekruhtur. Buna İbnü’rrif’a itiraz edip Şâfiî «Ümm» de haramlığına delil getirmiştir, der. Ezraî de der ki: Doğru olan, sebepsiz yere hepsinin kesilmesinin haramlığıdir.» İbn-i Kasım el-İbâdi’nin zikredilen esere olan hâşiyesinde de bunun benzeri görüş mevcuttur.

Dördüncüsü: Hanbelî mezhebinin ileri gelenleri, sakalı kesmenin haramlığına delil getirmişlerdir. Bunlardan bazıları; mu’temed olan, sakalı kesmenin haram olduğudur, demişlerdir. “İnsaf” müellifi gibi bazıları da hılâf zikretmeksizin sakalı kesmenin baramlığını izhar etmişlerdir. Nitekim «Şerhu’l-Münteha», «Şerhu Manzûmeti’l-âdâb» ve daha başkalarına bakıldığında bu husus görülür».
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

m_muaz yazdı:
Sakal Kesme Hakkinda Mezhep Sahıplerının Fetvalari

SAKAL KESME HAKKINDA MEZHEP

SAHİPLERİNİN FETVALARI



Dört mezhep sahibi imamlar ve diğer büyük zatlar sakalı kesmenin haram ve kesenin de fâsık olduğu görüşündedirler. «E1-Menhelü’l-azbü’l-Mevrûd, fi şerh-i Sünen-i Ebî Dâvûd» sahibi Şeyh Mahmûd el-Hattâb der ki:

«Bundan dolayı sakalı kesmek, Müslümanların müctehid imamları olan Ebû Hanîfe, Mâlik, Şâfiî, Ahmed ve diğer zatlar indinde haram kabul edilmiştir».

Yine der ki: «Haram hakkında hadîslerin iktizasına göre sarîh olarak hüküm çıkarmayı kasdeden fukahanın sözleri, onların gereğince amel edilmesi içindir. Çünkü mükellefe bilhassa ehl-i ilme vâcip olan, Resûlullah (s a v) ın lisanı üzere vârid olan hükümlerle amelden çıkmamasıdır». Yine der ki: «Bu zamanda ilimle meşgul olanların çoğu sakallarını kestiler, bıyıklarını uzatıp çoğalttılar; içlerinden bazıları kâfirlere benzeyip bıyıklarının uçlarını aldılar, burunlarının alt kısmını çoğalttılar (uzattılar); böylece cahillerin çoğu da onlara aldanıp kandılar».

İbn-i Hazm «Muhallâ» da şöyle der: Bıyıkları kesmek (kırkmak) ve sakalı uzatmak (bırakrnak) farzdır. Buna delil olarak da İbn-i. Ömer (r.a.) ın merfûan rivayet ettiği şu hadîsi getirmiştir:



خا لفوا المشركين ووفروا اللحى واحفواا لشوارب .



«Müşriklere muhalefet ediniz; bıyıkları (nızı) gayet kısaltınız ve sakalları (nızı) uzatın (bırakın) ız».

«El-İbdâ’ fi madârril-ibtida» sahibi de şu delilleri serdeder: Dört mezhep sahipleri sakalı gür ve sık bırakın vücubu ve onu kesmenin haramlığı hususunda ittifak etmişlerdir.

Birincisi: Hanefî mezhebi “Ed-Dürrü’l-Muhtar” da şu görüşlere yer verir: Bir Müslümana sakalını kesmesi haramdır. «Nihâye» de açıklanmıştır ki: “Kabza (kubza-bir tutam) dan fazla olanı kesmek vaciptir. Fakat bir kabza, (tutam) dan aşağı alınmasını, kesilmesini -bazı mağriblilerin (Faslı vs.) ve kadınımsı (hareketli -yaşayışlı) erkeklerin yaptığı gibi- hiçbir kimse mübah görmemiştir. Saka1ı tamamen almak Hindli Yahûdilerin ve eâcim (gayr-i müslim) Mecûsîlerin işidir».

«Daha yukarı (fazla) sını almak vaciptir, Resûlullah (s.a.v.) den böyle nakledilmiştir ve şöyle demiştir: «O (s.a.v.) sakalını eninden boyundan alırdı» (1). Bunu İmam Tirmizî «Câmi» inde rivayet etmiştir. Bunun benzeri Hanefî kitaplarının ekserisinde de mevcuttur».

Bir kabza (kubza - tutam) dan fazlasına ait hüküm önceden geçti. Hiçbir kimse onu mübah görmemiştir, kavli ise icma’ca sarîh durumdadır. Bu iyi biline.

İkincisi: Mâlikî mezhebinin ileri gelenlerince: Sakalı kesmek haram olduğu gibi, şayet müsle (çirkinleştirme) meydana geliyorsa, kesmek (kırkmak da haramdır. Amma az uzun olduğu zaman, kesmek (kirkmak) la müsle (çirkinleştirme -çirkinlik) meydana gelmez. Bu, birincinin hılafınadır, onun gibi değildir. Yahut mekruhtur. Ebu’l-Hasen’in «Şerhü’r-risâle» de ve onun Adeviye ait «Hâşiye» sinde böyle ifade edilir. (rh. Aleyhimâ).

Üçüncüsü: “Şerhu’l-Ubâb” da Şâfiî mezhebinin ileri gelenlerinin görüşleri şudur: (Fâide): «Şeyhân (İmam Râfiî ve Nevevî) demişlerdir ki: Sakalı kesmek mekruhtur. Buna İbnü’rrif’a itiraz edip Şâfiî «Ümm» de haramlığına delil getirmiştir, der. Ezraî de der ki: Doğru olan, sebepsiz yere hepsinin kesilmesinin haramlığıdir.» İbn-i Kasım el-İbâdi’nin zikredilen esere olan hâşiyesinde de bunun benzeri görüş mevcuttur.

Dördüncüsü: Hanbelî mezhebinin ileri gelenleri, sakalı kesmenin haramlığına delil getirmişlerdir. Bunlardan bazıları; mu’temed olan, sakalı kesmenin haram olduğudur, demişlerdir. “İnsaf” müellifi gibi bazıları da hılâf zikretmeksizin sakalı kesmenin baramlığını izhar etmişlerdir. Nitekim «Şerhu’l-Münteha», «Şerhu Manzûmeti’l-âdâb» ve daha başkalarına bakıldığında bu husus görülür».


sevgili kardeşim hep aynı şeyleri tekrar.
sakal kesmek eskiden olsaydı günah değil diyemezdik bu hadislere dayanarak.
ve şimdide diyemeyiz o zamanda veya kuran şeriatıyla yönetilen yerlerde veya karışılmayan yerlerde kesmek günah değil diye .
ama bir bak ne haldeyiz..
mecbur edilmişiz..severek isteyerek kesmek başkadır.
mecbur edilmemişmiyiz.
ve bu mecburiyete binaen cevaz vermiş ve kesmiş bediüzzaman.
yoksa hadisteki gibi mecusilere veye kadınlara benzeemek falan değil mesele.sarığını cüppesini çıkarmayan bir zat ( rasulun sünneti diye)nasıl bu riskin altına girer. demek bir bildiği var.sakal hakkındada müdaafası var zaten.ve eski istanbul alimlerinin bu konuda bediüzzamana destek çıktığı kitaplarında var.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

andelib yazdı:
ferit yazdı:
andelib yazdı:
yazdığınız gibi.... sakalı mazeretsiz kesersen haram dır.mecusi yada kafirlere benzemek vede kadınlara benzemek için kesmek haramdır.yoksa bu zamanda biz erkekler nasıl çalışıcaz. nasıl okuyacaz.artık mecburiyet olmuş.

farzedelim ki sakalımızı hiç kesmedik sakal 17 18 yaşlarında çıkar okula gitmedik.ferdi yaşamaya başladık.askerde ne yaparız.
hem sakal kesmeye bazı alimler böyle durumlarda cevaz vermişler.

ben ilahiyat profösörlerinden sormuştum: bıraktıktan sonra kesmek haram

cevabını vermişlerdi.
eğer herşeye rağmen sakalın kesilmesi haram olduğuna inanan varsa uygulaması şarttır. haram diye kabuledip yapmamak olmaz. ben cevaz veren alimlerin görüşü ile amel ediyorum.mecburiyetten kesiyoruz.
yoksa kadına kafire benzemek bunlar bize ters.bizi bozar.

herkes hürdür . istediği görüşü benimser.yanlışı doğruyu allah bilir.
sizlerin yorumunada yanlış demiyorum.
bazı hadisler zamana göre yorumlanır.her zamana ayrı ayrı bakan yönleri vardır.hadislerin yorumunuda her yüzılın müctehidi yapar.herkes hadis yorumlayamaz.yada çok büyük alimler yorumlar.
eğer birisi cevaz verse ve ehli sünnet olsa onunla amel edilir.
yanlış bulanlar amel etmez.

andelib yazdı:
kardeşim o alimlerde hadisleri ayetleri yorumlayıp içtihad ediyorlar.
yanlış ise bir sevap doğru ise iki sevap verilir müctehitlerin içtihatlarına.şimdi bana söyle bu kadar insanlar arasında kaç tane sakallı olan var.senin sakalın varmı bilmiyorum.ne iş yaparsın.devlet memurlarına siyasetçilere öğretmenlere ne diyeceksin. bırakın işlerinizi mi diyeceksin.adam sakal bırakırsa zaten işinden atılacak.ne yapsınlar hadi söyle .o dindar eğitimciler işi bıraksında dinsizlermi gelsin yerine.allahsızlığımı anlatsınlar.işini bıraksında çoluğuna çocuğuna rızkını nasıl götürsün.allah sebepler dairesinde verir vereceğini.örnekleri çoğaltabiliriz.dünyada işi gereği konumu gereği sakal bırakamayanlar çok.daha biz bu fetvayı verene teşekkür etmemiz lazımken.eleştirmek niye.
yanlışşa o alim cezasını çeker kardeşim.kimse kolay kolay fetva veremez. kendi aklına görede veremez.demek bildiği ggördüğü birşey varki bu fetvayı vermek zorunluluğu görmüş.
her zamana ait hükümler vardır birde bazı zamanlara ait hükümler vardır. cenabı hak her yüzyılda bir müctehit göndererek bunları bildirir.eğer sen sakallıysan sana bir lafımız yok.sen sünnete ittiba ederek sevabını alırsın.bizde o fetva ile günahtan kurtuluruz inşaallah.
sakal bırakmamak başkadır sakal bırakmaya karşı olmak başkadır.
bizler mecburiyetten dolayı bırakamıyoz.
osmanlı gibi hoşgörülü bir devlette yaşıyor olsaydık kesmemiz haramdır diyebilirdik belki.
ssen öyle inanıyorsan öyle amel et kardeşim.
ben senin gibi düşünmüyorum. islamiyet kolaylık dinidir.böyle bir cevazda verilmiştir. ben öyle amel ederim.
"ALİMLER BENİM VARİSLERİMDİR "
hadisi gereğince alimlerin gösterdiği kolaylığı yapmamızda bir sakınca olamaz.

selamün aleyküm mübarek,
1. hadisler zamana göre yorumlanmaz kardeşim...peygamber efendimiz s.a.v. ashabına dedi miki bu zamanda sakal bırakın ama ahir zaman gelecek sakal mecbur olmayacak haşa dememiştir...
2. hiç bir alim sakalı kesin diye cevaz vermemiştir veremez...
3. askerlik evet mecbursun kezmessen bu vatanı terk et git...
4. evet ben sakallı değilim 2 hafta bırakıyorum 3. hafta kesiyorum.
5. alimlerin varis ettiği konu yapılanlardır bıraktıklarıdır...
6. ben bu forumu sakal bırakın diye açmadım kardeşim hakikatleri sundum sadece...ister sakal bırak istersen bırakma...Rabbimiz c.c. hesap günü sorduğunda bize biliyor muydun evet biliyordum ama yapmadım deriz...lakin hem bilmiyorum hem de öğrenmedim dersek 2 suale muhatap oluruz...
7. Rızkı veren Allah c.c.'dur...sebepler dairesinde yaşıyoruz doğru...fakat Allah isterse senin evinin başına yemek yığamaz mı haşa yığar dediğini duyar gibiyim...
8. bizler inandığımız gibi yaşamazsak...yaşadığımız gibi inanırız...s.a...A.E.O.

sevgili kardeşim sakal kesmek konusunda bediüzzaman cevaz vermiştir ben böyle biliyorum. kendiside kesmiştir..eğer onun ilminden bir kuşkun varsa onu bilemem.cevaz vermeyen alim yok falan diyemezsin.

madem hakikat budur niye sakal bırakmıyorsun.
ben allahın huzuruna varınca eğer sakalsız olmama gelirse mesele mazeretlerimi sayarım.inşallah kabuleder.zaruret olmuş kesmek.zaruret halinde domuz eti bile yenir .ölmeyecek kadar.
rızkı cenabı hak sebepler dairesine bağlamıştır.öyle gökten herkesin damına ekmek yağdırmaz.bu onun kanununa terstır.ama isterse tabiki yapar ona zor değildir.ama allahda koyduğu kanunlara göre hareket ediyor.perdeyi kaldırsa çalışmadan ekmek verse herkes müslüman olur ve sakal zaten herkes bırakır.imtihan diye birşey kalmaz.ebu bekirlerle ebu cehiller aynı kefede olur.elmas ile kömür aynı fiyata gider.buda imtihan sırrına aykırıdır.hayalcilik işimize yaramaz.
biz evliya değiliz peygamber değiliz öyle gökten gelsin.peygamberimiz de çalışmıştır.
çalışmayı teşvik eder.
memleketimi terketmek iyidir yoksa burada bunun mücadelesini vermek mi.
başka yere gitsen yine aynı şeylerle karşılaşmayacakmısın.dünyada senin hayalindeki bir memleket yok.olsada herkesi kabul edemez.sen askerlik yaptınmı.
terket de göreyim.mert adam derim sana.

8. bizler inandığımız gibi yaşamazsak...yaşadığımız gibi inanırız...
hayır inanıyorum yapamıyorum başka yaptığım şey doğrudur, yaptığıma inanıyorum demek başka.

ben günah işliyorum ama onun günah olmadığına inanmıyorum

eğer inanırsam ve idda edersem küfre kadar yolu vardır.
mesela içki içiyorum artık öyle yaşadığım için içkiye günah değil diyorum.yaşadığım gibi inanmak yani.bu adamı küfre götürebilir.harama helal demek olmaz.
ben sakal kesmek günah değil demiyorum. ama zaruret olduğu için kesiyoruz.

yazılarımdan rahatsızlığın varsa bildirebilirsin.ben doğru bildiğimi savunmaktan rahatsızda olmam.geri de durmam.

selamun aleykum.
s.a.
mübarek insan evet ben sakallı değilim ama hiç bir zamanda jiletle kazımadım...size de sakal bırakın diye bir şey demiyorum ben sadece hakikati sundum ister amel et ister etme bu beni bağlamaz...daha da yazmayacağım sana s.a....
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

hilfulfudul21 yazdı:
selamün aleyküm kardeşlerim...siz iki kardeşiminde konuşmalarını zevkle takib ettim..
andelib kardeşim gayet mantıklı girmiş konuya....ama sünnetin çeşitlerini de iyi bilirsek konu daha da açıklığa kavuşacaktır inşaallah...zaman göre değişen fetvalar vardır ferit kardeşim...sünneti zevaidi diğer sünnettle karıştırmamalıyız...mesela bu gün cuma namazı yeni bir ictihad gerektiriyor...elektrik denen bi gerçek var...elektrikle ilgisi olan ibadetler yeni ictihad gerektiriyor...yani bugün verilecek bir fetva islamın ruhuna aykırı değilse,mü'min lere zarar vermiyorsa ve zorluk altında yaşanması gereken bir devirde veriliyosa,geçerlidir...
ama islama asla aykırı olmamak şartıyla...ve konuya ilşkin:''Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz,O ancak kalplerinize ve amellerinize bakar ''hadisi de bu konuda andelib kardeşime delildir..vesselam...

allah razı olsun
sen meseleyi noktalamışşın aslında.
görmemiştim.


diyarbakırda kaldım.dağkapı da ziya gökalp lisesi karşısında şerefbey apartmanında.hz.süleyman vakfında.ulu cami imamı hafız ali abiyi sıddık hocayı mahmut abiyi tanırım.orda çok tanıdığım var.tanırmısın bunları.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

m_muaz yazdı:
Sakal Kesme Hakkinda Mezhep Sahıplerının Fetvalari

SAKAL KESME HAKKINDA MEZHEP

SAHİPLERİNİN FETVALARI



Dört mezhep sahibi imamlar ve diğer büyük zatlar sakalı kesmenin haram ve kesenin de fâsık olduğu görüşündedirler. «E1-Menhelü’l-azbü’l-Mevrûd, fi şerh-i Sünen-i Ebî Dâvûd» sahibi Şeyh Mahmûd el-Hattâb der ki:

«Bundan dolayı sakalı kesmek, Müslümanların müctehid imamları olan Ebû Hanîfe, Mâlik, Şâfiî, Ahmed ve diğer zatlar indinde haram kabul edilmiştir».

Yine der ki: «Haram hakkında hadîslerin iktizasına göre sarîh olarak hüküm çıkarmayı kasdeden fukahanın sözleri, onların gereğince amel edilmesi içindir. Çünkü mükellefe bilhassa ehl-i ilme vâcip olan, Resûlullah (s a v) ın lisanı üzere vârid olan hükümlerle amelden çıkmamasıdır». Yine der ki: «Bu zamanda ilimle meşgul olanların çoğu sakallarını kestiler, bıyıklarını uzatıp çoğalttılar; içlerinden bazıları kâfirlere benzeyip bıyıklarının uçlarını aldılar, burunlarının alt kısmını çoğalttılar (uzattılar); böylece cahillerin çoğu da onlara aldanıp kandılar».

İbn-i Hazm «Muhallâ» da şöyle der: Bıyıkları kesmek (kırkmak) ve sakalı uzatmak (bırakrnak) farzdır. Buna delil olarak da İbn-i. Ömer (r.a.) ın merfûan rivayet ettiği şu hadîsi getirmiştir:



خا لفوا المشركين ووفروا اللحى واحفواا لشوارب .



«Müşriklere muhalefet ediniz; bıyıkları (nızı) gayet kısaltınız ve sakalları (nızı) uzatın (bırakın) ız».

«El-İbdâ’ fi madârril-ibtida» sahibi de şu delilleri serdeder: Dört mezhep sahipleri sakalı gür ve sık bırakın vücubu ve onu kesmenin haramlığı hususunda ittifak etmişlerdir.

Birincisi: Hanefî mezhebi “Ed-Dürrü’l-Muhtar” da şu görüşlere yer verir: Bir Müslümana sakalını kesmesi haramdır. «Nihâye» de açıklanmıştır ki: “Kabza (kubza-bir tutam) dan fazla olanı kesmek vaciptir. Fakat bir kabza, (tutam) dan aşağı alınmasını, kesilmesini -bazı mağriblilerin (Faslı vs.) ve kadınımsı (hareketli -yaşayışlı) erkeklerin yaptığı gibi- hiçbir kimse mübah görmemiştir. Saka1ı tamamen almak Hindli Yahûdilerin ve eâcim (gayr-i müslim) Mecûsîlerin işidir».

«Daha yukarı (fazla) sını almak vaciptir, Resûlullah (s.a.v.) den böyle nakledilmiştir ve şöyle demiştir: «O (s.a.v.) sakalını eninden boyundan alırdı» (1). Bunu İmam Tirmizî «Câmi» inde rivayet etmiştir. Bunun benzeri Hanefî kitaplarının ekserisinde de mevcuttur».

Bir kabza (kubza - tutam) dan fazlasına ait hüküm önceden geçti. Hiçbir kimse onu mübah görmemiştir, kavli ise icma’ca sarîh durumdadır. Bu iyi biline.

İkincisi: Mâlikî mezhebinin ileri gelenlerince: Sakalı kesmek haram olduğu gibi, şayet müsle (çirkinleştirme) meydana geliyorsa, kesmek (kırkmak da haramdır. Amma az uzun olduğu zaman, kesmek (kirkmak) la müsle (çirkinleştirme -çirkinlik) meydana gelmez. Bu, birincinin hılafınadır, onun gibi değildir. Yahut mekruhtur. Ebu’l-Hasen’in «Şerhü’r-risâle» de ve onun Adeviye ait «Hâşiye» sinde böyle ifade edilir. (rh. Aleyhimâ).

Üçüncüsü: “Şerhu’l-Ubâb” da Şâfiî mezhebinin ileri gelenlerinin görüşleri şudur: (Fâide): «Şeyhân (İmam Râfiî ve Nevevî) demişlerdir ki: Sakalı kesmek mekruhtur. Buna İbnü’rrif’a itiraz edip Şâfiî «Ümm» de haramlığına delil getirmiştir, der. Ezraî de der ki: Doğru olan, sebepsiz yere hepsinin kesilmesinin haramlığıdir.» İbn-i Kasım el-İbâdi’nin zikredilen esere olan hâşiyesinde de bunun benzeri görüş mevcuttur.

Dördüncüsü: Hanbelî mezhebinin ileri gelenleri, sakalı kesmenin haramlığına delil getirmişlerdir. Bunlardan bazıları; mu’temed olan, sakalı kesmenin haram olduğudur, demişlerdir. “İnsaf” müellifi gibi bazıları da hılâf zikretmeksizin sakalı kesmenin baramlığını izhar etmişlerdir. Nitekim «Şerhu’l-Münteha», «Şerhu Manzûmeti’l-âdâb» ve daha başkalarına bakıldığında bu husus görülür».

selamün aleyküm
Allah c.c. razı olsun abi eline sağlık selametle kal İnşAAllah...
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

hilfulfudul21 yazdı:
selamün aleyküm kardeşlerim...siz iki kardeşiminde konuşmalarını zevkle takib ettim..
andelib kardeşim gayet mantıklı girmiş konuya....ama sünnetin çeşitlerini de iyi bilirsek konu daha da açıklığa kavuşacaktır inşaallah...zaman göre değişen fetvalar vardır ferit kardeşim...sünneti zevaidi diğer sünnettle karıştırmamalıyız...mesela bu gün cuma namazı yeni bir ictihad gerektiriyor...elektrik denen bi gerçek var...elektrikle ilgisi olan ibadetler yeni ictihad gerektiriyor...yani bugün verilecek bir fetva islamın ruhuna aykırı değilse,mü'min lere zarar vermiyorsa ve zorluk altında yaşanması gereken bir devirde veriliyosa,geçerlidir...
ama islama asla aykırı olmamak şartıyla...ve konuya ilşkin:''Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz,O ancak kalplerinize ve amellerinize bakar ''hadisi de bu konuda andelib kardeşime delildir..vesselam...
ve aleyküm selam
Allah razı olsun İnşAAllah
bana bu hadisi yorumlar mısınız veya yorumlatır mısınız...s.a...
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

aleykum selam

peki kardeşim peki sakal aramızı bozmasın burda noktalayalım.
en iyisi böyle.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

andelib yazdı:
aleykum selam

peki kardeşim peki sakal aramızı bozmasın burda noktalayalım.
en iyisi böyle.
s.a.
tamam kardeşim daha fazla uzatmayalım hakkını helal et İnşAAllah kırdıysam seni A.E.O. s.a...
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

ne kırılması mübarek biz bunlar için birbirimize kızarsak eyvah bize.

helal olsun...sende helal et.

ben fikirlerimi söyledim.sende fikirlerini söyledin.bu en fıtri olaydır.
doğru yu allah bilir.
 

ferit

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Tem 2006
Mesajlar
1,723
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: SAKAL DÎNEN GEREKLİDİR...

andelib yazdı:
ne kırılması mübarek biz bunlar için birbirimize kızarsak eyvah bize.

helal olsun...sende helal et.

ben fikirlerimi söyledim.sende fikirlerini söyledin.bu en fıtri olaydır.
doğru yu allah bilir.
selamün aleyküm amenna kardeşim Allah c.c. razı olsun hakkımız varsa şüphesiz helaldir kardeşlik bakidir selametle kal İnşAAllah...s.a...
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt