Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Organ nakli caiz midir (1 Kullanıcı)

cemil cemil

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
14 Mar 2007
Mesajlar
304
Tepki puanı
0
Puanları
0
Ölmek durumunda olan bir insanın organlarının, hasta olan bir başka bedene taşınması dinen câiz mi? Câizse kuralları nelerdir?
“Kardeşim çok ağır bir hastalığa tutuldu ve günden güne ölüme yaklaşmaktadır. Akraba topluluğumuz içinde yıllardır karaciğer nakli bekleyen bir yakınımız var. Kendisi ile kardeşimin arasında doku uyumu olduğu ortaya çıktı ve kardeşimin ölmesi durumunda karaciğerini ona vermemiz bize ima edildi. Şu an kendinde olmayan hasta kardeşim; sağlıklı günlerindeyken organ nakline hiç olumlu bakmadığını defalarca dile getirmiş biri olarak vefat edecek olsa biz onun organını, o yakınımıza bağışlayabilir miyiz? Organ nakline dinimiz izin verir mi? Organlar âhirette insana şahitlik edecekse ikinci kişinin günahını kim çeker? Bu konunun şartları var mı? Bizi aydınlatır mısınız?”


Organ nakli, İslâm dini açısından yasak olan bir durum değildir; çünkü bilinen her türlü tedavi yöntemleri uygulandığı halde beyin ölümü gerçekleşmiş; yani hayata geri dönüşünden tamamen ümit kesilmiş bedenin, sağlığı bozulmamış bir organının, başka çaresi kalmamış hasta bir bedene nakledilmesi; insana sağlıklı bir hayat sunma ve kalan ömrünü rahat bir şekilde yaşaması adına yapılmaktadır. Bu amaç; ifade edilen perspektif içinde dinen uygundur.

İslâm dini, insan canı, malı, hayatı, ihtiyaçları ve sağlığına her bakımdan azamî önem ve değeri göstermektedir. Aynı önem insanın cansız bedenine, hatta mezarına da gösterilmiştir. Bunlar içinde hayatı sağlıklı ve huzurlu bir şekilde sürdürebilmek ise en önemlisidir. Sağlığa kavuşabilmek için mümkün olan her yola başvurmak esastır. Bu noktada organ nakli de sağlığa kavuşmak için bir çare olarak önümüze çıkmaktadır. Ancak her durumda organ nakli câiz değildir; yani bazı şartların muhakkak bulunması gerekmektedir. Bu şartlar şunlardır:

1- Öncelikle hasta için organ naklinden başka bir tedavi yolu ve yönteminin bulunmamasıdır.

2- Organı veya dokusu alınacak kişi için ölümün ‘muhakkak’ gerçekleşmiş olması,

3- Organı veya dokusu alınacak kişinin veya yakınlarının bu iş için izninin alınması,

4- Organ veya doku için hiçbir şekilde veya biçimde ücret talep edilmemesi ve alınmaması,

5- Organ nakledilecek kişinin de kendisine başka bir bedenden organ veya doku alınmasına izin vermesi gerekmektedir.

İfade edilen bu şartlardan biri veya birkaçı yerine getirilmeden organ nakli yapılacak olsa bu nakil, dinen câiz değildir; olaya uzaktan-yakından aracı olan her kişi, Allah (cc) katında mesuldür.

Nakledilen organ, nakledildiği andan itibaren ikinci bedenin sahibine hizmet edeceğinden mesuliyet söz konusu olduğunda da her can kendisine teslim edilen bedeni ömrü içinde nerde ve nasıl kullandığının hesabından sorumludur. Başka bir ifade ile, amel açısından; organ alınan bedenin günahı, vebâli hayatta olduğu sürece kendine aittir. Organın daha sonraki kullanımının hesabı; verildiği bedenin sahibine yani hastanın kendine aittir.

Bu konuda ayrıca, organ alınan bedenin Müslüman olup olmaması da mevzu değildir; çünkü her şeyin olduğu gibi bedenlerin; Müslüman olsun gayrimüslim olsun hepsinin gerçek sahibi Allah’ın kendisidir. Yüce Allah, herkese sağlık ve âfiyet içinde kulluğu yaşamayı nasip eylesin (âmin).
DR. JALE ŞİMŞEK, DİN HİZMETLERİ UZMANI
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
1 saattir araştırıyorum bu konuyu maşallah sitemizde yok yok.eşim organlarını bağışladı.benide ikna etmeye çalışıyor ama halen ikna olmuş değilim malesef.
 

efzairem

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
11 Kas 2007
Mesajlar
758
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
aslında bende çok isterim bagışlamak ama internette bi otopsi izlemiştim kesip biçerken bizim kubanda hayvanlara davrandıgımızdan daha kötü davrandıklarını gördüm çok korktum genede kararsızım
 

su misali

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
20 Ağu 2007
Mesajlar
154
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
bu konuyu hep merak etmişimdir .
ama hiç biyerde net bişey bulamadım onun için hala düşünüyorum dinimizce caizmidir diye.....
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Bende organlarımı bağışlamak istiyor ama dinimizin bu konuya yaklaşımını tam bilmediğimden karar veremiyordum. Bu yazı tatmin edici ama yine araştırmakta fayda var. Eğer tam anlamı ile vicdanım bu konuda kesin kararı verirse hiç tereddüt etmeden bağışlayacağım.
 

admin

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
18 Eyl 2007
Mesajlar
689
Tepki puanı
0
Puanları
0
Bende organlarımı bağışlamak istiyor ama dinimizin bu konuya yaklaşımını tam bilmediğimden karar veremiyordum. Bu yazı tatmin edici ama yine araştırmakta fayda var. Eğer tam anlamı ile vicdanım bu konuda kesin kararı verirse hiç tereddüt etmeden bağışlayacağım.


Selamün Aleyküm kardeşim. Konuyu daha sağlam kaynaklardan öğrenmenizi ve ona göre karar vermenizi tavsiye ederim. İşin ehli birine danışmadan karar vermeyiniz.

Selametle...
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Selamün Aleyküm kardeşim. Konuyu daha sağlam kaynaklardan öğrenmenizi ve ona göre karar vermenizi tavsiye ederim. İşin ehli birine danışmadan karar vermeyiniz.

Selametle...

Ve Aleykümselam.

Elbetteki öyle yapacağım. Zira çok mühim bir karar bu, öyle ki ahiretimizi doğrudan etkileyecek bir vaziyet. Bu konuda en ufak bir şüphe dahi duymamak gerek. Kaş yapayım derken göz çıkarmak olmasın sonra...

Ayrıca tavsiyeniz için Allah razı olsun.
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
Ve Aleykümselam.

Elbetteki öyle yapacağım. Zira çok mühim bir karar bu, öyle ki ahiretimizi doğrudan etkileyecek bir vaziyet. Bu konuda en ufak bir şüphe dahi duymamak gerek. Kaş yapayım derken göz çıkarmak olmasın sonra...

Ayrıca tavsiyeniz için Allah razı olsun.
katılıyorum kardeşim:eveteşim bağışladı ama ben kararsızım.çok yerede danıştım,bulunduğum yerdeki diyanetede sordum caiz dediler.dünde tvde organ bağışıyla ilgili bir program vardı.yanlış hatırlamıyorsam 2.5 aylık bir bebek organ bekliyordu içim sızladı ama yinede çok kararsızım.hemen hemen tüm hocalar caiz diyor sağlam kaynak nasıl bulucaz onuda bilmiyorum.hocaların caiz dediği neden beni tatmin etmiyor anlamıyorum.
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Hep bir şüphe kalıyor değil mi? İşte benim "vicdanım kabul ettiği zaman" dan kastım buydu..
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
Hep bir şüphe kalıyor değil mi? İşte benim "vicdanım kabul ettiği zaman" dan kastım buydu..
evet kardeşim.bu siteden birinden duymuştum,hatırlamıyorum .yanlış söylemekte istemiyorum.helalle haram arasında kalırsan helal olan tarafa geç diye.yanlışsa kardeşlerim düzeltsin lütfen.birde organlarımızda hesap sorucak diye biliyorum.ne kadar zor demi.rabbim affetsin ama çok zor bir zamandayız.
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Gerçekten çok zor bir zaman. Yahu düşünsene birde organ verip onların bir bir bizden "bizi neden verdin" diye hesap sorduklarını. Yahu bir göz için yıllarca namaz kılsak ödeyemezken hepsini birden nasıl öderiz.
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
Gerçekten çok zor bir zaman. Yahu düşünsene birde organ verip onların bir bir bizden "bizi neden verdin" diye hesap sorduklarını. Yahu bir göz için yıllarca namaz kılsak ödeyemezken hepsini birden nasıl öderiz.
peki napıcaz.neden caizdir diyenler bizi tatmin etmiyor.mesela ben nihat hatipoğlunu çok severim oda caizdir dedi.eğer gerçekten caizse bunun hesabını nasıl veririz.ama olayın birde başka bir yönü var.ölmeden böbreğinin birini verenler var buna ne demeli.allah korusun yakınımdan birinin böyle bir şeye ihtiyacı olsa,benimkide uysa naparım diye düşündüğümde hemen veririm fikri oluştu.e ölmeden bağışlamakla öldükten sonra bağışlamak arasında bir fark varmı sizce.
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
peki napıcaz.neden caizdir diyenler bizi tatmin etmiyor.mesela ben nihat hatipoğlunu çok severim oda caizdir dedi.eğer gerçekten caizse bunun hesabını nasıl veririz.ama olayın birde başka bir yönü var.ölmeden böbreğinin birini verenler var buna ne demeli.allah korusun yakınımdan birinin böyle bir şeye ihtiyacı olsa,benimkide uysa naparım diye düşündüğümde hemen veririm fikri oluştu.e ölmeden bağışlamakla öldükten sonra bağışlamak arasında bir fark varmı sizce.

Al bendende o kadar. Rahmetli babam senelerce organ sırasında bekledi. Gerçi sonunda onada organ bulundu ama olmadı ciğeri bitmişti. İşte başkalarıda böyle perişan olmasın istiyorum ama vereceğim hesaptan korkuyorum. Ya yanılıyorsak ! Ya Allah bize verdiğimiz organların hesabını sorar isterse !

Şimdi fetva mercileri bunun caiz olduğunu söylüyor ama vicdanımız emin olamıyor. Bunca fetvadan sonra sorumluluk fetvayı verecek olanlarda olduğu için bu iş yanlış bile olsa bize onca şeyi söyleyenlerden sorulacaktır bu hesap. Ama gel görki olmuyor işte..

Canlı organ vermek hususunda seninle aynı fikirdeyim. Yakınım olsa tereddüt etmeden veririm ama bunun dini boyutu ne olur bilemiyorum. Buradaki fetvade kişinin ölmüş olması gerek diyor. Farkındaysan burada çelişiyoruz. Ölü iken veremediğimizi diri iken sevdiklerimize veriyoruz. Bu nefsimizin bir oyunu olmasın. :confused: Karar vermek çok güç.
 

taskinturgan

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
3 Ara 2007
Mesajlar
1
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
51
Din uzmanı doktorumuzun organ nakli konusundaki fikrini okudum ancak benim bilgim ile çelişmektedir. Yazınızda herhangi bir şerri delile rastlamadım. Bu konuda ayet veyahut hadis ile bizi bilgilendirebilir misiniz.

Organ nakli konusu gerçekten birçok insanın hayatını etkileyecek bir konu ve bu konuda kesin delile ihtiyaç olduğunu düşünüyorum.

Hasta olan dostumuza acil şifalar diliyorum.
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
peki buna ne diceksin.
AİŞE ANNEMİZ ŞÖYLE DEMİŞ.
ÖLÜ BİR KİMSENİN KEMİĞİNİN KIRILMASI,YAŞIYORKEN KIRILMASI GİBİDİR.İMAM AHMED,EBU DAVUD,İBN HİBBAN RİVAYET ETMİŞLER.
HZ. OSMAN:
ÖLÜNÜN KEMİĞİNİ KIRMAK CANLININ KEMİĞİNİ KIRMAK GİBİDİR,HER İKİSİDE GÜNAHTIR.
bunları dün araştırırken buldum.
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
peki buna ne diceksin.
AİŞE ANNEMİZ ŞÖYLE DEMİŞ.
ÖLÜ BİR KİMSENİN KEMİĞİNİN KIRILMASI,YAŞIYORKEN KIRILMASI GİBİDİR.İMAM AHMED,EBU DAVUD,İBN HİBBAN RİVAYET ETMİŞLER.
HZ. OSMAN:
ÖLÜNÜN KEMİĞİNİ KIRMAK CANLININ KEMİĞİNİ KIRMAK GİBİDİR,HER İKİSİDE GÜNAHTIR.
bunları dün araştırırken buldum.
Ama arada şöyle bir fark var; Birinde öylesine kırıyorsun belkide hıncından, ama diğerinde ise hayat kurtarıyorsun. Yani ölmekte olan bir kulun yaşamasını sağlıyorsun. Bunu kasıtlı yapanlar için söylemiş olabilirler.
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
5,266
Tepki puanı
3,644
Puanları
163
Yaş
47
Ama arada şöyle bir fark var; Birinde öylesine kırıyorsun belkide hıncından, ama diğerinde ise hayat kurtarıyorsun. Yani ölmekte olan bir kulun yaşamasını sağlıyorsun. Bunu kasıtlı yapanlar için söylemiş olabilirler.
yazıyı kopyalayamadım.ama ilk defa caiz değildir düşüncesiyle karşılaştım.yok kardeş ben bağışlamıcam.Allah affetsin.a.e.o
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Cümlemizi affetsin Rabbim. Hayırlısını yapmayı ve yaptırmayı nasip etsin.Ben karar veremiyorum bakalım ne olacak. Mevlam görelim neyler, neylerse güzel eyler.
 

acizane kul

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
120
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Soru

Organ bağışlamak helal midir? Gayr-i müslimden organ almak ya da ona organ bağışlamak uygun mudur? O organla işlenen günahtan kim sorumludur?



Cevabımız

Değerli Kardeşimiz;

Hastalık ve tedavi konusunda kamuoyunun genel dinî telakkisini belki de en çok meşgul eden meselelerden birisi organ naklidir. Günümüzde organ nakli konusu, alternatifsiz bir tedavi yöntemi olması yüzünden tıp ilminin önemli bir uğraşısı olduğu gibi, organı veren ve alan iki tarafın da insan olması ve insan uzvu üzerinde tasarruf yapılmasını gerektirmesi sebebiyle konu din, hukuk ve ahlâkı da yakından ilgilendirmektedir. Burada sadece konunun dinî öğreti ve telakkiyi ilgilendiren kısmı üzerinde durulacaktır.

Kısa bir tarihçe vermek gerekirse, yaklaşık XVI. yüzyılda başlayan otoorgan nakli giderek geliştirilmiş, XIX. yüzyılda insandan insana doku ve organ nakline başlanmış, önceleri deri, damar, kas nakli şeklinde başlayan bu tedavi yöntemi giderek geliştirilerek kalp, karaciğer, böbrek, kemik iliği, kornea gibi hayatî organların nakli aşamasına gelinmiş, XX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren bunda da başarılı sonuçlar alınmaya başlanmıştır. Artık organ nakli günümüzde, diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de binlerce ölümcül hasta için bir ışık ve yaşama ümidinin kaynağı durumundadır. Ancak, insandan insana organ nakli böylesine önemli bir tedavi yöntemi olmasının yanı sıra, bazı dinî ve hukukî sorunları da beraberinde getirmiş ve konu değişik çevrelerde farklı açılardan tartışılmaya başlanmıştır.

Organ naklinin İslâm’ın prensip ve amaçlarıyla ilişkisini kurarken konu iki ayrı açıdan ele alınabilir. Birincisi, organ naklinin itikadî (inanç esasları) ve uhrevî (âhiret hayatına ilişkin sonuçları) açıdan değerlendirilmesi. İkincisi de, organ naklinin İslâm hukukunun ilke ve gayeleri açısından incelenip câiz olup olmadığının araştırılması.

1. İtikadî ve Uhrevî Açıdan

Organ naklinin itikadî ve uhrevî açıdan değerlendirilmesi, bunun cismanî haşir inancıyla, organların sorumluluğu ve kıyamet günü şahitliği meselesiyle ve genel olarak dinî sorumluluk esaslarıyla bağdaşıp bağdaşmayacağı gibi tartışmaların açılmasını ve bu konularda belli bir sonuca varılmasını gerekli kılmaktadır.

Ehli sünnet bilginlerinin ve kelâmcıların çoğunluğu, âhirette haşrin cismanî olacağı, insanın ruh ve bedeniyle birlikte diriltilip böylece haşrolacağı, hesaba çekileceği, ceza veya ödüle muhatap olacağı görüşündedir. Kur’an âyetleri de bu görüşü doğrular mahiyettedir (bk. Tâhâ 20/55; elHac 22/5, 7; enNûr 24/20; Yâsîn 36/7879; elKıyâme 75/34). Âhirette haşrın cismanî (bedenî) olacağı inancının, organ naklinin tereddütle karşılanmasında kısmen de olsa etkisi vardır. Ancak konu yakından incelendiğinde organ naklinin cismanî haşirle doğrudan ilişkisi, daha doğrusu organ naklinin cismanî haşir inancını zedeleyen bir yönü bulunmadığı, nakledilecek organın tekrar asıl sahibine döneceği ifade edilebilir. Nitekim organların toprakta çürümesi, yanıp kül olması, hayvanlar tarafından parçalanıp yenmesi de onun tekrar asıl sahibinde haşrolunmasına engel değildir. Gerçekten Kur’ânı Kerîm’de (elKıyâme 75/34) âhirette insanın bütün uzuvlarının en ince ayrıntıya kadar toplanacağı ifade edilir. Bu ve benzeri delillerden yola çıkan İslâm bilginleri de herkesin aslî parçalarının kendisiyle haşrolacağı görüşündedirler.

Takma organın yeni sahibinde sevap veya günah işleyen bir kişinin cüzünü oluşturması da tamamen bu yeni sahibiyle alâkalı bir meseledir. Çünkü sorumlulukta aslolan iradedir, sorumlusu da o organları kullanan şahıstır. Nitekim emanet olarak verilen bir şeyle birisine zarar verilirse, bundan asıl mal sahibi değil, onunla zarar veren kimse sorumlu olur.

Kıyamet gününde organların şahitliği meselesine gelince, bu husustaki âyet ve hadisler organların âhirette lisânı hâl ile konuşacağı şeklinde anlaşılabileceği gibi, Allah’ın huzurunda insanın hiçbir mazeret ileri sürme ve yalan beyanda bulunma imkânının olmayacağı, her şeyin apaçık ortada olacağı anlamında da yorumlanabilir. Bu konudaki âyetler (enNûr 24/24; Fussılet 41/19, 21, 22) gerçek anlamında alınsa bile yine organ nakline engel bir delil teşkil etmez. Zira her şey Allah’ın bilgisi dahilindedir ve organlar her bir bedende bulundukları süre içinde olup bitene şahitlik edebilirler.
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt