nakşibendi
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 12 Mar 2006
- Mesajlar
- 1,946
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
Âlimler demişler ki;
«Ölüm mahza yokluk değil. Sırf fena olmak değildir. O, ancak ruhun bedenden ilişkisinin kesilmesidir. Ölüm bir ayrılıştır. Ruh ile beden araşma giren bir perdedir. Ölüm bir değişmektir. Dünyadan ahirete göçmektir.»
Ebu'ş-Şeyh (tefsirinde) ve Ebû Nuaym Bilal bin Sa'd'den rivayet ettiklerine göre o, va'zmda şöyle demiş:
«Ey ebed ehli ve ey beka ehli, siz yokluk, fena için değil, ebedi kalmak için yaratıldınız. Siz bu dünya diyarından ahiret memleketine göçeceksiniz.»
Ömer ibn-i Abdül-Aziz'den (radıyallahû anh) rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
Siz ancak ebed ve beka için yaratıldınız. Diğer bir diyara nakl olunuyorsunuz.»
Abdullah bin Âmir (radıyallahû anh) 'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
«Müminin armağanı Ölümdür.»
Deylemi, Firdevs'in «Müsned-inde Câbir'in hadisinden aynısını rivayet etmiştir.
Yine Deylemi. Hüseyn İbn Ali (radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiğine göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Ölüm mümin için bir güldestedir» buyurmuştur.
Aişe (radıyallahû anhâVdan rivayet edildiğine göre, ResûluUah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Ölüm ganimettir. Masiyet, musibettir. Fakr, rahatlıktır. Zenginlik cezadır. Akıl, AH ah'd an bir hidayettir. Cehil, dalâlet ve sapıklıktır. Zulüm, pişmanlıktır. Taat, göz nurudur. Allah korkusundan ağlamak, ateşten kurtulmaktır. Gülmek bedenin felaketidir. Günahtan tövbe eden günahsız gibidir» buyurmuştur.
Sahih bir senedle Mahmûd bin Lebid (Radıyallahû anh) 'dan ri-vâyetedildiğine göre, Resûlullah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
«İki şey var ki insanoğlu onlardan iğrenir. Ölümden İğrenir, halbuki onun için ölüm fitneden daha hayırlıdır. Malın azlığından iğrenir, halbuki az malın muhasebesi daha azdır.»
Beyhaki bu hadisi zayıf görmüştür.
Zür'ate bin Abdullah (Radıyallahû anh)'dan rivayet edildiğine göre, Resûlullah (Salllâhû Aleyhi ve Sellem) :
«İnsan, hayatı sever, halbuki ölüm, onun nefsi için daha hayırlıdır. İkincisi insan mal bolluğunu İster, halbuki, az malın muhasebesi daha azdır.»
Şu hadis mürseldir. (Sened, tabünlere kadar yükselmektedir.)
Seyhan (Buhari ile Müslim) Ebu Katade (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre;
Resûlullah (Sallalîâhû Aleyhi ve Sellem) 'in yanından bir cenaze geçti. Resûlullah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Bu müsterih veya müsterah'ün'minh'tir.» buyurdu.
Bunun üzerine:
«Yâ Resûlallah, müsterih nedir, müsterah nedir?» dediler. Resû~ lallah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Müsterih, mümin kuldur, dünyanın yorgunluk ve eziyetinden kurtulup Allah'ın rahmetine kavuşur, istirahat eder. Müsterahuminh ise günahkârdır ki memleket, insan» bitki ve hayvanlar ondan kurtulup istirahat ederler» buyurdu.
îbn-i Ebi Şeybe Yezîd bin Ebû Zeyyad'dan rivayetine göre:
Ebİ Cuhayfe (Kadıyallahû anh) nin yanından bir cenaze geçti. Ebî Cuhayfe:
«O da kurtuldu, âlem de ondan kurtuldu» dedi.
îbn-i Mübarek ve Taberani Abdullah bin Amr bin Âs Radiyal-lahû anhümaJ'dan rivayet ettiklerin© göre, Resûlullah (Saîlallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Dünya müminin zindanı, kant ve galastdır. Dünyadan ayrıldı ğı zaman kant ve zindandan kurtulur» buhurdu.
İbn-i Mübarek Abdullah bin Amr (Radıyall&hu anhVdan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir:
«Dünya kâfirin cenneti, müminin zindanıdır. Ruhu alındığı zaman müminin misali, hapiste olup da açılıp yerde gezen adamın misali gibidir.»
İbn-i Ebi Şeybe «Musannef»inde Abdullah bin Âmir'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir;
«Dünya müminin zindanı, kâfirin cennetidir. Mümin öldüğü zaman yolu boşaltılır. İstediği gibi Cennette gezer.»
Ebû Nuaym, İbn-i Ömer, (Radıyallahû anhüma) 'dan rivayet ettiğine göre, ResûluUah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) Ebû Zer'e şöyle buyurdu:
«Yâ Ebâ Zer, Dünya müminin zindanıdır. Kabir emniyetgâhıdır. Cennet onun karargâhıdır. Yâ Ebâ Zer, dünya kâfirin cennetidir. Kabir onun azabıdır. Cehennem onun dönüş yeridir.»
Nesâi, Taberanî, îbn-i Ebi'd-Dünya, Ubâde bin Sâmit (Radıyalla-hû anh) 'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Ölüp de Allah katında hayır gören hiç bir nefis, dünyanın bütün nimetlerini ve içindekilerini almak üzere de olsa dönmek istemez. Şehid müstesna. O, Allah'ın bol sevabını gördüğünden dolayı, dönüp bir daha öldürülmek ister» buyurdu.
îbn-i Ebi Şeybe, «Musannaf»inde Mervizi «Cenazeler» konusunda ve îbn-i Ebi Dünya ve Beyhaki, İbn-i Mes'ud (Radıyallâhu anh) dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
Dün yanın duru halleri gitti. Kalan ancak bulanık hallerdir.Öyle ise ölüm müslüman için bir (kurtuluş) armağanıdır.»
Yine aynı zâtların îbn-i Mes'ud (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Ne güzeldir hoşa gitmeyen o iki şey» ölüm ile fakirlik...»
îbn-i Ebî Şeybe ve Mervizi Tavus (Rahmetullahi aleyhi) den rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir:
«Kişinin dinini, ancak girdiği çukur korur.»
îbn-i Mübarek ve îbn-i Ebi Şeybe ve Mervizi"nin Rebi' bin Hay-sen'den rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Müminin beklediği gaybi şeyler içinde, ölümden daha hayırlı hiç bir şey yoktur.»
«Öğrendim ki; müminin ilk sevinç ve sürürü ölümdür. Bu sevinç onun ilahi ikram ve sevabı gördüğü içindir.»
İbn-i Mes'ud (Radıyallahû anh) 'dan rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir:
Allah'a kavuşulmadan, mümin için rahat yoktur.»
Saîd bin Mansûr ve Ibn-i Cerîr, Ebû Derdat (Radıyaîlahû anh) dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Hiçbir mümin yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın, hiç bir kâfir de yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın. Kim beni tasdik etmezse işte bu âyetleri okusun
Allah katındaki şeyler iyiler için daha hayırlıdır.[1] Kâfirler Zannetmesinler ki onlara verdiğimiz mühlet, onlar için hayırlıdır... Günahları artsın diye mühlet veriyoruz. Ve onlar için aşağılayıcı bir azap vardır.» [2]
îbn-i Ebi Şeybe «Musannefinde, Abdurrezzak, Tefsirinde, Hâkim, Müstedrek'inde, Taberani ve Mervizi Cenazeler konusunda, îbn-i Mes'üd (Radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir;
«İyi kötü hiç bir nefis yoktur ki ölüm onun için yaşamaktan daha hayırlı olmasın.» Eğer hayırlı ise işte Allah, şöyle diyor «İyiler İçin Allah'ın katındaki daha hayırlıdır. [3]
Eğer kötü ise yine Allah şöyle diyor.
«Kâfirler zannetmesin ki, onlara verdiğimiz mühlet, onlar için hayırlıdır. Günahları artsın diye mühlet veriyoruz.» [4]
îbn-i Mübarek ve tmam-ı Ahmed -Zühd-te Habban bin Ebî Çe-bele'den rivayet ettiklerine göre, Ebud-Derda (Radıyallahû a4h) şöyle demiştir:
«Ölmek için doğuruyorsunuz, yıkılmak için yapıyorsunuz. Fâni şeylerle hırs gösterip, baki şeyleri bırakıyorsunuz
Ne güzeldir hoşa gitmeyen o üç şey: Ölüm, fakr ye hastalık.
îmam Ahmed, Züftd'te İbn-i Mes'üd (Radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir:
«Ne güzeldir hoşa gitmeyen o üç şey Ölüm, hastalık ve fakirlik..»
Ebû Dünya, Cafer el-Ahmed'den rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir :
«Kim ki ölümde ona hayır yoksa, hayatta da ona hayır yokur.»
İbn-i Sa'd, Tabakat'ında, Beyhaki, Şuâb'da Ebu Derdâ'dan rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir:
«Rabbime tevazu için fakirliği severim. O'na kavuşmak için ölümü severim ve günahlarıma keffâret olması İçin hastalığı severim.»
Ibn-i Sa'd ve îbn-i Ebî Şeybe ve îmam-ı Ahmed; -Zühd»de Ebü Derda (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle olmuştur:
Ona denilmiş ki; «Sevdiğin kişi için ne istersin?»
Demiş: «Ölümü.»
Demişler: «Eğer ölmezse ne istersin?»
Demişi «Mal ve veledinin az olmasını isterim.»
«Ölüm mahza yokluk değil. Sırf fena olmak değildir. O, ancak ruhun bedenden ilişkisinin kesilmesidir. Ölüm bir ayrılıştır. Ruh ile beden araşma giren bir perdedir. Ölüm bir değişmektir. Dünyadan ahirete göçmektir.»
Ebu'ş-Şeyh (tefsirinde) ve Ebû Nuaym Bilal bin Sa'd'den rivayet ettiklerine göre o, va'zmda şöyle demiş:
«Ey ebed ehli ve ey beka ehli, siz yokluk, fena için değil, ebedi kalmak için yaratıldınız. Siz bu dünya diyarından ahiret memleketine göçeceksiniz.»
Ömer ibn-i Abdül-Aziz'den (radıyallahû anh) rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
Siz ancak ebed ve beka için yaratıldınız. Diğer bir diyara nakl olunuyorsunuz.»
Abdullah bin Âmir (radıyallahû anh) 'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
«Müminin armağanı Ölümdür.»
Deylemi, Firdevs'in «Müsned-inde Câbir'in hadisinden aynısını rivayet etmiştir.
Yine Deylemi. Hüseyn İbn Ali (radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiğine göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Ölüm mümin için bir güldestedir» buyurmuştur.
Aişe (radıyallahû anhâVdan rivayet edildiğine göre, ResûluUah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Ölüm ganimettir. Masiyet, musibettir. Fakr, rahatlıktır. Zenginlik cezadır. Akıl, AH ah'd an bir hidayettir. Cehil, dalâlet ve sapıklıktır. Zulüm, pişmanlıktır. Taat, göz nurudur. Allah korkusundan ağlamak, ateşten kurtulmaktır. Gülmek bedenin felaketidir. Günahtan tövbe eden günahsız gibidir» buyurmuştur.
Sahih bir senedle Mahmûd bin Lebid (Radıyallahû anh) 'dan ri-vâyetedildiğine göre, Resûlullah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
«İki şey var ki insanoğlu onlardan iğrenir. Ölümden İğrenir, halbuki onun için ölüm fitneden daha hayırlıdır. Malın azlığından iğrenir, halbuki az malın muhasebesi daha azdır.»
Beyhaki bu hadisi zayıf görmüştür.
Zür'ate bin Abdullah (Radıyallahû anh)'dan rivayet edildiğine göre, Resûlullah (Salllâhû Aleyhi ve Sellem) :
«İnsan, hayatı sever, halbuki ölüm, onun nefsi için daha hayırlıdır. İkincisi insan mal bolluğunu İster, halbuki, az malın muhasebesi daha azdır.»
Şu hadis mürseldir. (Sened, tabünlere kadar yükselmektedir.)
Seyhan (Buhari ile Müslim) Ebu Katade (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre;
Resûlullah (Sallalîâhû Aleyhi ve Sellem) 'in yanından bir cenaze geçti. Resûlullah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Bu müsterih veya müsterah'ün'minh'tir.» buyurdu.
Bunun üzerine:
«Yâ Resûlallah, müsterih nedir, müsterah nedir?» dediler. Resû~ lallah (Saliallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Müsterih, mümin kuldur, dünyanın yorgunluk ve eziyetinden kurtulup Allah'ın rahmetine kavuşur, istirahat eder. Müsterahuminh ise günahkârdır ki memleket, insan» bitki ve hayvanlar ondan kurtulup istirahat ederler» buyurdu.
îbn-i Ebi Şeybe Yezîd bin Ebû Zeyyad'dan rivayetine göre:
Ebİ Cuhayfe (Kadıyallahû anh) nin yanından bir cenaze geçti. Ebî Cuhayfe:
«O da kurtuldu, âlem de ondan kurtuldu» dedi.
îbn-i Mübarek ve Taberani Abdullah bin Amr bin Âs Radiyal-lahû anhümaJ'dan rivayet ettiklerin© göre, Resûlullah (Saîlallâhû Aleyhi ve Sellem)
«Dünya müminin zindanı, kant ve galastdır. Dünyadan ayrıldı ğı zaman kant ve zindandan kurtulur» buhurdu.
İbn-i Mübarek Abdullah bin Amr (Radıyall&hu anhVdan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir:
«Dünya kâfirin cenneti, müminin zindanıdır. Ruhu alındığı zaman müminin misali, hapiste olup da açılıp yerde gezen adamın misali gibidir.»
İbn-i Ebi Şeybe «Musannef»inde Abdullah bin Âmir'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir;
«Dünya müminin zindanı, kâfirin cennetidir. Mümin öldüğü zaman yolu boşaltılır. İstediği gibi Cennette gezer.»
Ebû Nuaym, İbn-i Ömer, (Radıyallahû anhüma) 'dan rivayet ettiğine göre, ResûluUah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) Ebû Zer'e şöyle buyurdu:
«Yâ Ebâ Zer, Dünya müminin zindanıdır. Kabir emniyetgâhıdır. Cennet onun karargâhıdır. Yâ Ebâ Zer, dünya kâfirin cennetidir. Kabir onun azabıdır. Cehennem onun dönüş yeridir.»
Nesâi, Taberanî, îbn-i Ebi'd-Dünya, Ubâde bin Sâmit (Radıyalla-hû anh) 'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Ölüp de Allah katında hayır gören hiç bir nefis, dünyanın bütün nimetlerini ve içindekilerini almak üzere de olsa dönmek istemez. Şehid müstesna. O, Allah'ın bol sevabını gördüğünden dolayı, dönüp bir daha öldürülmek ister» buyurdu.
îbn-i Ebi Şeybe, «Musannaf»inde Mervizi «Cenazeler» konusunda ve îbn-i Ebi Dünya ve Beyhaki, İbn-i Mes'ud (Radıyallâhu anh) dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
Dün yanın duru halleri gitti. Kalan ancak bulanık hallerdir.Öyle ise ölüm müslüman için bir (kurtuluş) armağanıdır.»
Yine aynı zâtların îbn-i Mes'ud (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Ne güzeldir hoşa gitmeyen o iki şey» ölüm ile fakirlik...»
îbn-i Ebî Şeybe ve Mervizi Tavus (Rahmetullahi aleyhi) den rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir:
«Kişinin dinini, ancak girdiği çukur korur.»
îbn-i Mübarek ve îbn-i Ebi Şeybe ve Mervizi"nin Rebi' bin Hay-sen'den rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Müminin beklediği gaybi şeyler içinde, ölümden daha hayırlı hiç bir şey yoktur.»
«Öğrendim ki; müminin ilk sevinç ve sürürü ölümdür. Bu sevinç onun ilahi ikram ve sevabı gördüğü içindir.»
İbn-i Mes'ud (Radıyallahû anh) 'dan rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir:
Allah'a kavuşulmadan, mümin için rahat yoktur.»
Saîd bin Mansûr ve Ibn-i Cerîr, Ebû Derdat (Radıyaîlahû anh) dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
«Hiçbir mümin yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın, hiç bir kâfir de yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın. Kim beni tasdik etmezse işte bu âyetleri okusun
Allah katındaki şeyler iyiler için daha hayırlıdır.[1] Kâfirler Zannetmesinler ki onlara verdiğimiz mühlet, onlar için hayırlıdır... Günahları artsın diye mühlet veriyoruz. Ve onlar için aşağılayıcı bir azap vardır.» [2]
îbn-i Ebi Şeybe «Musannefinde, Abdurrezzak, Tefsirinde, Hâkim, Müstedrek'inde, Taberani ve Mervizi Cenazeler konusunda, îbn-i Mes'üd (Radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir;
«İyi kötü hiç bir nefis yoktur ki ölüm onun için yaşamaktan daha hayırlı olmasın.» Eğer hayırlı ise işte Allah, şöyle diyor «İyiler İçin Allah'ın katındaki daha hayırlıdır. [3]
Eğer kötü ise yine Allah şöyle diyor.
«Kâfirler zannetmesin ki, onlara verdiğimiz mühlet, onlar için hayırlıdır. Günahları artsın diye mühlet veriyoruz.» [4]
îbn-i Mübarek ve tmam-ı Ahmed -Zühd-te Habban bin Ebî Çe-bele'den rivayet ettiklerine göre, Ebud-Derda (Radıyallahû a4h) şöyle demiştir:
«Ölmek için doğuruyorsunuz, yıkılmak için yapıyorsunuz. Fâni şeylerle hırs gösterip, baki şeyleri bırakıyorsunuz
Ne güzeldir hoşa gitmeyen o üç şey: Ölüm, fakr ye hastalık.
îmam Ahmed, Züftd'te İbn-i Mes'üd (Radıyallahû anh) 'dan rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir:
«Ne güzeldir hoşa gitmeyen o üç şey Ölüm, hastalık ve fakirlik..»
Ebû Dünya, Cafer el-Ahmed'den rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir :
«Kim ki ölümde ona hayır yoksa, hayatta da ona hayır yokur.»
İbn-i Sa'd, Tabakat'ında, Beyhaki, Şuâb'da Ebu Derdâ'dan rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir:
«Rabbime tevazu için fakirliği severim. O'na kavuşmak için ölümü severim ve günahlarıma keffâret olması İçin hastalığı severim.»
Ibn-i Sa'd ve îbn-i Ebî Şeybe ve îmam-ı Ahmed; -Zühd»de Ebü Derda (Radıyallahû anh)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle olmuştur:
Ona denilmiş ki; «Sevdiğin kişi için ne istersin?»
Demiş: «Ölümü.»
Demişler: «Eğer ölmezse ne istersin?»
Demişi «Mal ve veledinin az olmasını isterim.»