Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?) (1 Kullanıcı)

MEKKE

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
27 Eki 2006
Mesajlar
218
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

Allah c.c. razı olsun onemlı konulara değinmişsınız...B)
 

-Esmani-

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
20 Eki 2006
Mesajlar
2,169
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Web Sitesi
islamtarihim.com
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

-Esmani- yazdı:
S.A

AKLIMA TAKILAN Bİ SORUN VAR..

KİŞİ AYNI ANDA YNI YERDE OLABİLİRMİ???PEKİ AYNI ANDA TEK BİR NAMAZA İKİ AYRI NAMAZ İÇİN NİYET EDİLİRMİ???NİYET NAMAZIN RÜKÜNLERİNDEN OLDUĞUNA GÖRE VE KİŞİ NİYET ETTİĞİ NAMAZI KILABİLECEĞİNE GÖRE HEM SÜNNET HEMDE KAZAYA NİYETİ SAHİH OLMAMALI..BU KONUDA YAPTIĞIM ARAŞTIRMADA İHTİLAH SÖZ KONUSU ,OLUR VE OLMAZ YÖNÜNDE FETVALAR MEVCUT...
BEN BU YÜZDEN SÜNNETİ İHMAL ETMEDEN FIRSAT BULDUKÇA KAZA NAMAIZNIDA KILMAYA ÇALIŞIYORUM...SÜNNET O VAKTİN FARZINI TAMAMLAYAN VE EKSİKLİK SÖZ KONUSU İSE ONU GİDERMEYE YÖNELİK BİR NAMAZ...BİZ SÜNNETİ İHMAL EDİP FARZI VE KAZAYI KILACAK OLURSAK O VAKTİN FARZINDA EKSİKLİK OLURSA BUNU KAZA OLAN FARZ NAMAZI TELAFİ EDEMEZ..ÇÜNKİ ODA DİĞERİDE FARZDIR...BU KONUDA KESİN HÜKME VARILAMADIĞI İÇİN SÜNNETİ İHMAL ETMEDEN KAZALARIDA KILMAK DAHA UYGUN GELİYOR

s.a


??? bunu teyit edecek yada reddedecek sağlam bir kaynaktan bilgisi olan varsa lütfen paylaşsın...
 

m_muaz

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
28 Eki 2006
Mesajlar
7,359
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

MEKKE yazdı:
Allah c.c. razı olsun onemlı konulara değinmişsınız...B)


CÜMLEMİZDEN RABBİM RAZI OLSUN İNŞ..SELAMETLE..
 

Selma_

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
606
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

S.A ALLAH RAZI OLSUN. HER ZAMAN Kİ GİBİ ÇOK DEĞERLİ BİLGİLER VERMİŞSİNİZ. BENİMDE SORUNUM VARDI BUNUNLA İLGİLİ AÇIKLIK GETİRMİŞ OLDUNUZ.SAĞOLUN.A.E.O
 

m_muaz

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
28 Eki 2006
Mesajlar
7,359
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

mavi22 yazdı:
S.A ALLAH RAZI OLSUN. HER ZAMAN Kİ GİBİ ÇOK DEĞERLİ BİLGİLER VERMİŞSİNİZ. BENİMDE SORUNUM VARDI BUNUNLA İLGİLİ AÇIKLIK GETİRMİŞ OLDUNUZ.SAĞOLUN.A.E.O

ve a.selam...cümlemizden Rabbim razı olsun inşaALLAH selametle..
 

kafkaskartali70

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Haz 2007
Mesajlar
31
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Kaza borcu olan nafile namaz kılamaz (mı?)

-Esmani- yazdı:
-Esmani- yazdı:
S.A

AKLIMA TAKILAN Bİ SORUN VAR..

KİŞİ AYNI ANDA YNI YERDE OLABİLİRMİ???PEKİ AYNI ANDA TEK BİR NAMAZA İKİ AYRI NAMAZ İÇİN NİYET EDİLİRMİ???NİYET NAMAZIN RÜKÜNLERİNDEN OLDUĞUNA GÖRE VE KİŞİ NİYET ETTİĞİ NAMAZI KILABİLECEĞİNE GÖRE HEM SÜNNET HEMDE KAZAYA NİYETİ SAHİH OLMAMALI..BU KONUDA YAPTIĞIM ARAŞTIRMADA İHTİLAH SÖZ KONUSU ,OLUR VE OLMAZ YÖNÜNDE FETVALAR MEVCUT...
BEN BU YÜZDEN SÜNNETİ İHMAL ETMEDEN FIRSAT BULDUKÇA KAZA NAMAIZNIDA KILMAYA ÇALIŞIYORUM...SÜNNET O VAKTİN FARZINI TAMAMLAYAN VE EKSİKLİK SÖZ KONUSU İSE ONU GİDERMEYE YÖNELİK BİR NAMAZ...BİZ SÜNNETİ İHMAL EDİP FARZI VE KAZAYI KILACAK OLURSAK O VAKTİN FARZINDA EKSİKLİK OLURSA BUNU KAZA OLAN FARZ NAMAZI TELAFİ EDEMEZ..ÇÜNKİ ODA DİĞERİDE FARZDIR...BU KONUDA KESİN HÜKME VARILAMADIĞI İÇİN SÜNNETİ İHMAL ETMEDEN KAZALARIDA KILMAK DAHA UYGUN GELİYOR

s.a


??? bunu teyit edecek yada reddedecek sağlam bir kaynaktan bilgisi olan varsa lütfen paylaşsın...
Es-selamu aleykum ve rahmetullahi ve berekatuhu
Öncelikle Allahu Teala Hz (c.c)leri sizlerden razi olsun cok hos bir forum olmus.Bizede nasip oldu üye olduk insAllahu Teala
Bu konuyla ilgili kendi capimda bir arastirma yaptim.
Hanefi mezhebinin bu olaya yani kaza namazi varken sünnet namazlari kilinirmi ? sorusuna sanirim temel kaynaklarda bir aciklama yapilmamis.Yani el ihtiyar,el-hidaye,nurul izah v.s...
Bu konu ile ilgili bulabildigim müteber kaynaklardan Ö.Nasuhi.Bilmen Hoca Efendinin b.islam ilmihalindeki herkesce bilinen kaza namazi varken sünnetler kilinmali hatta kusluk,teeccüh namazi,v.s... nafile namazlar dahi kilinmali hükmünü sanirim mübarek bizzat kendi ictihati ile vermistir.
Birde Ibni Abidinin oruc babinda Ibni Abidin Hz (R.ha) lerinin bir ictihadini okudum orada belirtilen ise sudur.
Kaza Namazi olanin nafile namaz kilmasi mekruhtur bundan sadece sünneti müekkedeler müstesna.
Bu aciklamada sanirim mübaregin kendi ictihati.
Ibni Abidinin hükmü kilinabilir anlamindadir.Illede kilinacak anlaminda degildir diye düsünüyorum.
Iki niyet meselesine gelince yine ibni abidinde tahiyatul mescid namazinin kilinacak bir sünnetle dahi yerine gelebilecegi bildiriliyor.Bunun mekruh vakit v.s ... durumlarda bahsediliyor.
Yani bununla ilgili yani iki niyetin olabilecegine dair bir görüs söz konusudur.
Acizane görüsüm ise Ibni Abidinin kaza namazi ile ilgili görüsünün daha isabetli oldugu noktasindadir.
Zira Hanefi mezhebinin imamlarina yada eski ictihadlarina bagli bir görüs olmamasi sebebi ile.
Diger 3 mezhebdeki hükmü destekler nitelikde olmasi sebebi ile kaza namazi olan kisinin sünnet namazlarda dahil bütün nafileler yerine kaza namazi kilinmasi daha efdal olur diye düsünüyorum.Hulasa ibni abidinin ictihadi Ö.Nasuhi Bilmen Hoca Efendinin ictihatindan gerek uslu fikih geregi gerek hadis ve Ali r.a (k.v) efendimizin rivayetinin isiginda daha isabetli oldugunu düsünüyorum.
Nitekim Maliki mezhebinde basin tamamini mest etmek farzdir Hanefi mezhebinde sünnettir.
Bunun gibi hanefi mezhebinde bir cok seye rastlayabiliriz.
Yani her mezheb hakkinda kesin hükümler olmadigi noktasinda diger mezheblerin görüsleri ya aynen kabul etmis ya farzlarina sünnet demis yahut sünnetlerine müstehab demistir.Yani ihtilafin ortadan kalkmasina özen gösterilmistir.
Bu durumda Safi mezhebinde haram olan bir hükme Ö.Nasuhi Bilmen Hoca Efendi (r.ha) nin efdal hükmü biraz daha sanki uslu fikih boyutundanda bakilinca isabetsiz olmus gibi.
Hasa biz o alimleri elestiremeyiz.Sadece o mübaregin ictihadi olsaydi zaten onunla amel gerekirdi nitekim.Ö.Nasuhi Bilmen Hoca Efendi cok büyük bir Alim ve müctehid mertebesindedir.
Malumunuz ki Hanefi mezhebi cunhur görüsü kabul eder.Buradada iki görüs var.Bu durumda secme noktasinda sahih görüsü bulma cabasi elestiri degildir.
selametle
 

hadramona

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
9 Haz 2011
Mesajlar
1
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
kaza namazı olanın nafile namaz kılması hakkındaki konu ile ilgili düzeltme....

kaza namazı olanın nafile namaz kılması hakkındaki konu ile ilgili düzeltme....

Kıyamet günü, müslüman kulun ilk hesaba çekileceği şey, farz namazdır. Eğer bunu tam kılmışsa, mesele yok. Aksi takdirde meleklere :-Bakınız onun nafile namazları var mı?, denilir. Eğer nafilesi varsa, farz namazları nafilelerinden ikmal edilir. Sonra diğer farz ameller için de bunun gibi yapılır." Ebu Davud
Kur’an’da vaktinde kılınamayan namazların kaza edilmesi ile ilgili olarak açık bir ifade bulunmamakla birlikte, Hz. Peygamber bizzat kendisi vaktinde kılamadığı namazları kaza etmiş ve ashabına da bunu tavsiye etmiştir: Peygamberimiz Hendek savaşı sırasında harbin şiddetlenmesi nedeniyle ikindi namazını kılamamışlar; bunun üzerine “Bizi ikinde namazından alıkoydular. Allah onların evlerini ve kabirlerini ateşle doldursun” demiş ve ikindi namazını akşam ile yatsı arasında kaza etmiştir (Müslim, Mesacid ve Mevadi’u’s-Salat, N. 627). Ayrıca Hayber Fethinden dönerken, bir yerde konakladıklarında gece uyuya kalmışlar ve vaktinde kılamadıkları sabah namazını güneş doğduktan sonra kaza etmişlerdir (Müslim, Mesacid ve Mevadi’u’s-Salat, N. 680). Yine Peygamberimiz “Kim namazı unutursa veya uyuyup kalırsa hatırlayınca onu kılsın” buyurmuş ve “ekımi’s-salâte li zikrî” (Taha, 20/14) âyetini delil getirmiştir. (Buhârî, Mevâkîtü’s-Salati, No: 562; Müslim, Mesacid ve Mevadi’u’s-Salat, N. 680-684)

Kaza namazlarının gecikmesi açısından, kaza namazı borcu olan kimselerin nâfıle ve sünnet namazlara vakit ayırıp ayıramayacağı konusu, mezhepler arasında ihtilaflıdır.
a. Şâfiî mezhebinde, kaza borcu olan kimselerin günlük farz namazlar dışında, ister beş vaktin farzı ile birlikte kılınan sünnetler, ister terâvih, teheccüd... gibi diğer sünnet ve mutlak nâfileler olsun, kaza borcunu tamamlamadıkça, sünnet ve nafile kılarak kaza namazlarını geciktirmeleri haramdır. Ancak bu hükmün anlamı, diğer boş zamanları değerlendirmeyip, sadece sünnet yerine kaza kılarak borçlann tamamlanması değil; kaza borcu olan kimselerin, sünnet kılacak kadar zaman bile kaza borçlarını geciktirmelerinin câiz olmadığıdır.
b. Mâlikîlere göre de, günlük farz namazlar ile sabah namazının sünneti, vitir, bayram ve tahiyyetü´l-mescid dışında sünnet veya nafile ile meşgul olarak kaza namazını geciktirenler, günah işlemiş olurlar.
c. Hanbelilere göre ise, bu durumda olan kimselerin, gerek beş vakitte farzla beraber kılınan sünnetleri, gerek bunlar dışındaki diğer sünnetleri kılmaları câiz ise de, borcu çok olanların, sabah namazının sünneti müstesna; bunların yerine de kaza namazı kılmaları efdaldir. Sünnet olmayan mutlak nafile ile meşgul olmaları ise haramdır. (14)
d. Hanefilere gelince: Üzerinde ister az, ister çok, kaza borcu olan kimselerin, gerek farz namazlarla birlikte kılınan revâtib sünnetlerini, gerek Peygamber (s.a.s.) Efendimizin kılınmasını tavsiye buyurduğu terâvih, teheccüd, tesbih, duhâ, tahiyyetü´1-mescid, evvâbîn... gibi diğer sünnetleri kılmaları, -bu yüzden kaza borçlarının ödenmesi gecikmiş olsa bile-, efdal görülmektedir. Sünnet olmayan mutlak nâfile namaz kılmak da haram veya mekruh olmayıp; câiz ise de bunların yerine kaza kılmak efdaldir. (15)
Hanefî mezhebinde muteber kaynak niteliği taşıyan ve bir kısmı isim, cilt ve sahife numaraları 15´inci dipnotta gösterilen fıkıh kitaplarında bu husus bu şekilde beyan olunmaktadır. Bu itibarla, kaza borcu olan kimselerin sünnet kılmalarının ahmaklık olduğu; bunların Allah katında makbul olmayıp boşa gideceği... gibi sözler, Hanefî fukahasının kaynak olarak kabul ettiği muteber eserlerde yer almayan mesnetsiz iddialardan ibarettir. Esasen, -yukarıda görüldüğü üzere; Şafiîler dışında diğer üç mezhebe göre de, kaza borcu olan kimselerin sünnet kılmaları câiz; Hanefîlere göre ise efdaldir.

(14) Abdurrahman el Cezîrî, a.g.e., 1/491-492. (15) Ahmıed b. Muhammed et-Tahtâvî, a.g.e., sh. 363; ibn Abidin, Reddu´l-Muhtar, 1/493, Bulak, 1272; el-Fetâvâl-hindiye, 1/125, Bulak, 1310; Abdurrahman el-Cezîrî, a.g.e., 1/491-492; Osmanlica Tahtâvî Tercemesi, 2/143; İst. 1285; Zühdü Paşa, el-Mecmûatü´z-Zühdiye, 1/131-132, İst., 1311; Hacı Zihni Efendi a.g.e., sh. 467; Hacı Muhammed Nehif Ef., İlaveli Enisü´l-abidin, sh. 67, İst., 1327; Ahmed Davudoğlu, İbn-i Abidin Tercemesi, 3/152, Ist., 1982; Ö.N. Bilmen, Büyük İslâm İImihali, sh. 183, İst

Irfan YÜCEl
Din Isleri Yüksek Kurulu Üyesi
Bu yazi Güncel Dini Konular (Diyanet Isleri Baskanligi Yayinlari, 399, Halk Kitaplari, 118 ISBN: 975-19-2085-X sayili, (Ankara 1999, s 37-51) kitaptan alinmistir)
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt