Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ) (1 Kullanıcı)

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
Bast-ı Zaman’ veya Zaman Genişlemesi


Zaman izafidir. Yani zaman mekana ve mekanın hızına bağlı olarak değişmekte, farklı değerler alabilmektedir. Mekanın hız ve hareketi, zaman üzerinde direk tesir meydana getirmektedir. Cismin hızı artıkça zaman azalmakta, cismin hızı ışık hızına çıktığında ise zaman sıfıra inmektedir.

Demek ki zaman, mekanın ve mekan içindeki cisimlerin hareketi ile doğrudan bağlantılıdır. Bu nedenle farklı mekanlar için farklı zamanlar söz konusudur. Mesela dünyamızın zamanı farklıdır, diğer gezegenlerin zamanı farklıdır. Güneşin zamanı ile başka bir galaksideki herhangi bir yıldızın zamanları da farklıdır.

Zaman, kainatta uzayıp giden sabit bir değer değil, mekanın hareket tarzına bağlı olan değişken bir değerdir. Hatta aynı mekan içindeki cisimlerin hareket tarzları da o cisme göre zamanı değiştirmektedir.

Aynı mekan içinde olmasına rağmen dünya yüzünde yürüyen bir insan ile, uçakta giden bir insanın zamanı arasında fark meydana gelmektedir. Bu durum bir deney yolu ile ölçülmüştür. Hatta insanın kendi iç dünyasında bile zaman yaşayışı açısından farklılıklar vardır. İnsanın cismi bu dünyanın şartlarındaki bir zamana tabi olurken, ruh, hayal ve kalb gibi hayat tarzları cisimden çok farklı bir zaman diliminde yaşayabilmektedir.

Bu hususa 3. Lema şöyle dikkat çekiliyor:

“Şu dünyada zamanın fenâ ve zevâl-i eşyadaki tesiratı gayet muhteliftir. Ve mevcudat ise, mütedahil daireler gibi birbiri içinde iken, hükümleri zeval noktasında ayrı ayrı oluyor.
Nasıl ki saatin saniyelerini sayan dairesi, dakikayı ve saati ve günleri sayan daireleri zâhiren birbirine benzer, fakat süratte birbirine muhaliftir. Öyle de, insandaki cisim, nefis, kalb, ruh daireleri öyle mütefavittir. Meselâ, cismin bekası, hayatı, vücudu, bulunduğu bir gün, belki bir saat olduğu ve mazi ve müstakbeli mâdum ve meyyit bulunduğu halde, kalbin hazır günden çok gün evvel, çok gün sonraki zamana kadar daire-i vücudu ve hayatı geniştir. Ruhun hazır günden seneler evvel ve seneler sonraki bir daire-i azîme, daire-i hayatına ve vücuduna dahildir. (Lema’lar, 22)”

İfadeye göre hem genel mekan açısından, hem de o mekan içinde yaşayan insan açısından zamanın değişken bir değer aldığı, hayat tarzına bağlı olarak daralıp genişleyebileceği konusuna özellikle vurgu yapılıyor.

Buradan hareketle, şayet insan cisim ve beden hayatından, ruh ve kalb hayatına çıkabilse zaman denilen kavram da o derece değişecektir. Tabi ki mekan da farklı bir şekil alacaktır. Zira yine görülmüştür ki cismin hızı ile birlikte mekan da değişmektedir. İşte böyle bir durumu yaşayan insan ruh derecesinde bir hayat yaşamaya başlarsa zaman da o ölçüde farklılaşacaktır. Yani, yukarıdaki ifadeye göre ‘zaman açılması’ meydana gelecektir. Buna dini literatürde “bast-ı zaman”, yani ‘zaman genişlemesi’ denilmiş. Yine kaynaklara göre bu tür haller insanlar arasında çokça yaşanmış.

3. Lema’daki bu satırlar konuya açıklık getiriyor:

“Hem şu hakikate bina edilen beyne’l-evliya kesretle vuku bulmuş olan bast-ı zaman hadiseleridir. Bazı evliya bir dakikada bir günlük işi görmüş, bazıları bir saatte bir sene vazifesini yapmış, bazıları bir dakikada bir hatme-i Kur’âniyeyi okumuş olduklarını rivayet edip ihbar ediyorlar. Böyle ehl-i hak ve sıdk, bilerek kizbe elbette tenezzül etmezler. Hem o derece hadsiz ve kesretli bir tevatürle bast-ı zaman hakikatini aynen müşahede ettikleri medar-ı şüphe olamaz.
Şu bast-ı zaman, herkesçe musaddak bir nevi, rüyada görünüyor. Bazan bir dakikada insanın gördüğü rüyayı, geçirdiği ahvâli, konuştuğu sözleri, gördüğü lezzetleri veya çektiği elemleri görmek için, yakaza âleminde bir gün, belki günler lâzımdır.(Lema’lar, 23) “

İşte bu ifadeye göre İslam ümmetinin evliyaları ‘bast-ı zaman’ hakikatini sıkça yaşamışlar. Nefis ve cisimlerini terbiye ederek ruh derecesine bir hayat yaşamaları neticesinde bulundukları zaman ve mekan değişikliğe uğramıştır. Daha doğrusu içinde bulunduğumuz dünyanın şartlarından çok farklı bir hal almıştır. Her insanın bir ölçüde rüyada yaşadığı hal ve durum bu insanlarda gerçek hayatta yaşanmaktadır. Öyle ki bir dakikada Kur’an hatmedilmiştir. Bir gecede bin rekat namaz kılınmıştır. İşte bu faaliyetler, zamanın bazı insanlara için genişlediğine açık bir işarettir. ‘Bast-ı zaman’ halini yaşamak elbette ki sadece ‘İslam evliyalarına’ mahsus bir durum değildir. Cismin hayat tarzından ruhun hayat tarzına çıkabilen her insan bu hali yaşayabilir. ‘Hint fakirleri’ buna açık delildir. Günlerce ağır bir ruhi eğitimden geçen bu insanlar zamanı ve mekanı farklı bir şekilde bükebilmektedirler. Demek ki bu dünya şartları içinde gereğini yerine getiren her insana ‘bast-ı zaman’ nimeti ihsan edilmektedir.

Bastı zaman hakikatine bir ölçü olması açısından yine 3. lema’nın haşiyesinde bir ayet nazara veriyoruz:

“["Rabbinin katında bir gün, sizin hesabınıza göre bin yıl gibidir." Hac Sûresi, 22:47] âyeti de bast-ı zamanı gösterir. (Lema’lar, 24)”

İlahi beyana göre zaman bir güne karşılık bin yıl kadar genişleyebilmektedir. Bir yılda 365 gün olduğuna göre, bir gün karşılığı 365.000 gün etmektedir. Yani zaman bu kainat şartlarında yaklaşık olarak 365.000 kat daha geniş olabilmektedir. Bu rakamlar elbette ki, hadiseyi zihne yaklaştırmak içindir, yoksa tam hakikati ifade etmek için değil.

İsa Aleyhissamın hayatı ‘bast-ı zaman’ hakikatine çok güzel ve ilginç bir misaldir.

“Üçüncü tabaka-i hayat: Hazret-i İdris İsâ Aleyhimesselâmın tabaka-i hayatlarıdır ki, beşeriyet levazımatından tecerrüdle, melek hayatı gibi bir hayata girerek nuranî bir letâfet kesb eder. Âdetâ beden-i misalî letâfetinde ve cesed-i necmî nuraniyetinde olan cism-i dünyevîleriyle semâvatta bulunurlar. (Mektubat, 12)” ifadesi bu hususa dikkat çekmektedir. İfadede ilginç olan tabir “cism-i dünyevîleriyle semâvatta bulunurlar” tabiridir. Bu ifadeye göre İsa(as) dünyevi cismi ile ‘zaman genişlemesi’ hakikatine mahzar olmuştur denilse pek de mübalağa olmaz.

Bu ifadeden anlaşıldığı üzere İsa(as) bu dünya cismi ile semavatta, yani kainatın başka bir mekan ve boyutunda yaşamaya devam etmektedir. Bir ölçüde bast-ı zaman hakikatine göre hayat sürmektedir. Bu dünya şartlarında 2000 yıl geçmesine rağmen, belki de İsa(as) iki gün yaşamıştır. Yani bir günü bin sene olan iki gün. madem zaman ifazidir. böyle bir durum akıldan uzak gözükmüyor. Bize göre dünya şartlarında 2000 yıl geçtiği halde, İsa(as)’ın kendi zaman ve mekan boyutunda 2 günlük bir süre geçmiş olabilir. Semaya çekildiği yaş olan 33 yaşında tekrar dünyaya, hem de aynı yaşta dönmesinin hakikati bu olsa gerektir. Bütün bunlar bir görüş elbette. Kudret açısından baktığınız zaman hiç bir problem yoktur.

Yine benzer tarzda Ashab-ı Kehf de bir gün, yani bir gece içinde 309 yıl yaşamıştır. Zaman genişlemesinden biraz daha farklı olarak ‘zaman sıçramasına’ mahzar olmuşlardır.

İnşallah bu konuyu da başka bir yazımızda ele alalım.


Halil Akgünler
www.saidnursi.de
hakgunler@saidnursi.de
29.05.2006
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

Mesnevi-i Nuriye | Şemme | 166
---------------------------------------------------------------------------
İ'lem eyyühe'l-aziz! Aralarında münasebet, muamele, hatta mükaleme bulunan iki şeyin, birbirine müşabih veya müsavi olmasını istilzam etmez. Mesela, yağmurun bir katresi veya semerenin bir çiçeğinin, küçüklüğüyle beraber, şemsle münasebeti ve muamelesi vardır.

Binaenaleyh, ey insan, Senin hakaretin, seni Hallak-ı Âlemin nazar-ı inayetinden setredecek bir sebep olamaz.

İ'lem eyyühe'l-aziz! Denizlerde vukua gelen med ve cezir gibi, evliya arasında da bast-ı zaman, Haşiye tayy-ı mekan meselesi şöhret bulmuştur. Ezcümle: Kitab-ı Yuvakit'in rivayetine göre, İmam-ı şa'rani bir günde iki buçuk defa kocaman Fütuhat-ı Mekkiye namındaki büyük mecmuayı mütalaa etmiştir. Bu gibi vukuat istiğrabla inkar edilmesin. Zira bu gibi garip meseleleri tasdike yaklaştıran misaller pek çoktur. Mesela, rüyada bir saat zarfında bir senenin geçtiğini ve pek çok işler görüldüğünü görüyorsun. Eğer o saatte o işlere bedel Kur'an okumuş olsaydın, birkaç hatim okumuş olurdun. Bu halet evliya için halet-i yakazada inkişaf eder. Zaman inbisat eder. Mesele ruhun dairesine yaklaşır. Ruh zaten zamanla mukayyed değildir. Ruhu cismaniyetine galip olan evliyanın işleri, fiilleri, sür'at-i ruh mizanıyla cereyan eder.

İ'lem eyyühe'l-aziz! Bir bürhanla elde edilen netice-i tevhidi bazı insanlar isti'zamla dar zihinlerine sığıştıramazlar. Veya bozuk hayalleri tahammül edemez. Bu hale karşı o kat'i, sahih bürhanı reddetmek üzere, "Bu neticeyi, bu kadar azametiyle, şu bürhan onu intaç edemez" diye bahanelerle kabul etmez. O miskin bilmez mi ki, neticenin kayyümu imandır. Burhan, ancak onu görmek için bir menfezdir. Veya bir süpürge gibi, o neticeye konan vehimleri süpürür. Maahaza, bürhan bir değildir; bin değildir, zerrat-ı alem adedince bürhanlar vardır

Haşiye: Bast-ı zaman sırrıyla çok seneler hükmünde olan birkaç dakikalık zaman-ı Miraç, bu hakikatın vücudunu ispat eder ve bilfiil vukuunu gösteriyor. Mirac'ın birkaç saat müddeti, binler seneler hükmünde vüs'ati ve ihatası ve uzunluğu vardır. Çünkü, Miraç yoluyla beka alemine girdi. Beka aleminin birkaç dakikası bu dünyanın binler senesini tazammun etmiştir.

Hem, bu hakikate binaen, bazı evliya bir dakikada bir günlük işi görmüş. Bazıları, bir saatte bir senelik vazifesini yapmış. Bazıları, bir dakikada bir hatme-i Kur'aniye'yi okumuş oldukları gibi, Risale-i Nur'un telifinde de bu bast-ı zaman hakikati çok defa vukua gelmiş. Ezcümle:

On Dokuzuncu Mektup yüz elli sayfadır. Üç yüzden fazla mucizatı, kitaplara müracaat edilmeden, ezber olarak, dağ, bağ köşelerinde dört gün zarfında hergün üçer saat meşgul olmakla, mecmüu on iki saatte telif edilmesi; Ramazan Risalesi kırk dakikada telif edilmesi; Yirmi Sekizinci Söz, yirmi dakikada telif edilmesi, bast-ı zamanın vukuunu ispat etmiştir.

[İçlerinden söze başlayan biri, 'Bu halde ne kadar kaldık?' diye sordu. 'Bir gün, yahut daha da az' dediler." Kehf Sûresi: 18:19.] ayeti tayy-ı zamanı gösterdiği gibi, [Lakin Rabbinin katında bir gün, sizin hesabınıza göre bin yıl gibidir." Hac Sûresi: 22:47.] ayeti de bast-ı zamanı gösterir.
 

aliye_aliye

Altın Üye
Katılım
25 Eki 2006
Mesajlar
16,828
Tepki puanı
4
Puanları
38
Konum
~* پایتخت آن بهشت *~
Web Sitesi
www.fizikist.com
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

SELAMÜN ALEYKÜM.. DAHA ÖNCE OKUMUŞTUM. BUNU ALLAH RAZI OLSUN HATIRLATMIŞ OLDUNUZ.. EMEĞİNİZE SAĞLIK. SELAMETLE
gul.gif
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

aliye_aliye yazdı:
SELAMÜN ALEYKÜM.. DAHA ÖNCE OKUMUŞTUM. BUNU ALLAH RAZI OLSUN HATIRLATMIŞ OLDUNUZ.. EMEĞİNİZE SAĞLIK. SELAMETLE
gul.gif

A.S.KARDEŞİM.ALLAH SENDEN DE RAZI OLSUN.SİYASETİ YA DA KIRGINLIK OLACAK KONULARI BIRAKIP ASIL BU KONULARLA UĞRAŞIP KAFA YORALIM DEDİM AMA GÖRÜYORSUN,POPÜLER KONULAR DAHA ÇOK İLGİ ÇEKİYOR NEDENSE,OYSA BU KONUYU HAKKIYLA ANLAYABİLMEK,İMANİ BİR ÇOK KONUDA İMANIMIZIN GÜÇLENMESİNE DE VESİLE OLACAKTIR.A.E.O.
 

aliye_aliye

Altın Üye
Katılım
25 Eki 2006
Mesajlar
16,828
Tepki puanı
4
Puanları
38
Konum
~* پایتخت آن بهشت *~
Web Sitesi
www.fizikist.com
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

ADALETIMAHZA yazdı:
aliye_aliye yazdı:
SELAMÜN ALEYKÜM.. DAHA ÖNCE OKUMUŞTUM. BUNU ALLAH RAZI OLSUN HATIRLATMIŞ OLDUNUZ.. EMEĞİNİZE SAĞLIK. SELAMETLE
gul.gif

A.S.KARDEŞİM.ALLAH SENDEN DE RAZI OLSUN.SİYASETİ YA DA KIRGINLIK OLACAK KONULARI BIRAKIP ASIL BU KONULARLA UĞRAŞIP KAFA YORALIM DEDİM AMA GÖRÜYORSUN,POPÜLER KONULAR DAHA ÇOK İLGİ ÇEKİYOR NEDENSE,OYSA BU KONUYU HAKKIYLA ANLAYABİLMEK,İMANİ BİR ÇOK KONUDA İMANIMIZIN GÜÇLENMESİNE DE VESİLE OLACAKTIR.A.E.O.

selamün aleyküm haklısın ablam.. bu konuda size hak veriyorum ve katılıyorum ve de elimden geldiğince bizler için asıl önem teşkil eden konuları ön sayfalara taşımaya çalışıyorum.. bu tür başlıklar açılsa da yorum yazmamak en güzeli.. prim verilmedikçe silinip gidecek zaten... bizim asıl meselemiz olan konulara dönmeliyiz.. çünkü bizlerin buna ihtiyacı var.. nice güzel konular görüyorum.. çok güzel içeriği.. fıkralardan, bilmecelerden, faydasız konulardan dolayı hemen kayıp gidiyor sayfadan.. ben de önemli konuları anasayfaya taşımaya gayret ediyorum yorum yazarak.. Allah razı olsun ablam. devamını bekleriz inşallah..selametle
 

HAYKIRIS_7

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Mar 2007
Mesajlar
118
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

allah razı olsun.....
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

aliye_aliye yazdı:
ADALETIMAHZA yazdı:
aliye_aliye yazdı:
SELAMÜN ALEYKÜM.. DAHA ÖNCE OKUMUŞTUM. BUNU ALLAH RAZI OLSUN HATIRLATMIŞ OLDUNUZ.. EMEĞİNİZE SAĞLIK. SELAMETLE
gul.gif

A.S.KARDEŞİM.ALLAH SENDEN DE RAZI OLSUN.SİYASETİ YA DA KIRGINLIK OLACAK KONULARI BIRAKIP ASIL BU KONULARLA UĞRAŞIP KAFA YORALIM DEDİM AMA GÖRÜYORSUN,POPÜLER KONULAR DAHA ÇOK İLGİ ÇEKİYOR NEDENSE,OYSA BU KONUYU HAKKIYLA ANLAYABİLMEK,İMANİ BİR ÇOK KONUDA İMANIMIZIN GÜÇLENMESİNE DE VESİLE OLACAKTIR.A.E.O.

selamün aleyküm haklısın ablam.. bu konuda size hak veriyorum ve katılıyorum ve de elimden geldiğince bizler için asıl önem teşkil eden konuları ön sayfalara taşımaya çalışıyorum.. bu tür başlıklar açılsa da yorum yazmamak en güzeli.. prim verilmedikçe silinip gidecek zaten... bizim asıl meselemiz olan konulara dönmeliyiz.. çünkü bizlerin buna ihtiyacı var.. nice güzel konular görüyorum.. çok güzel içeriği.. fıkralardan, bilmecelerden, faydasız konulardan dolayı hemen kayıp gidiyor sayfadan.. ben de önemli konuları anasayfaya taşımaya gayret ediyorum yorum yazarak.. Allah razı olsun ablam. devamını bekleriz inşallah..selametle

A.S.KARDEŞİM.İNSANIZ HATA YAPIYORUZ.ÖYLE FORUMLAR AÇILIYOR Kİ BİRŞEYLER YAZMAK ZORUNDA KALIYORSUN.EN GÜZELİ AÇILMAMASI.ASIL DERDİMİZLE UĞRAŞALIM İNŞAALLAH,İMANIMIZI MUHAFAZA VE GELİŞTİRME İLE,DİNİMİZİ ÖĞRENME İLE.A.E.O.
 

andelib

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Nis 2007
Mesajlar
434
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Konum
izmir
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

Eğer o saatte o işlere bedel Kur'an okumuş olsaydın, birkaç hatim okumuş olurdun.

hz ali r.a. atının bir tarafından öbür tarafına binip atlayıncaya kadar bir zamanda kuranı hatmetmiştir.buda bastı zaman ile olmuştur tabi.

evet miracında bir delili oluyo ..
mesneviyi takib ediyonuz herhalde..
mesnevi risalei nurun tohumu hükmündedir.

allah razı olsun......
 

serkan25

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eyl 2006
Mesajlar
498
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

B)B)B)SELAMÜN ALEYKÜMB)B)B) ABLACIM
ALLAH(CC) RAZI OLSUN GERÇEKTEN OKUNMASI GEREKEN KONULAR HİSSEMİZİ ALIRIZ İNŞAALLAH HER DAİM LAZIM...(PAZAR GÜNÜ SELÇUKTA MEVLÜT VAR... DÜN AKŞAM SUNGUR ABİLER GELDİLER AYRANCILI MUSA HOCA HATIRALAR ANLATTI ÇOK SÜPER GEÇTİ ABLA... TÜRKİYENİN HER YERİNDEN GELECEKLER İNŞALLAH MALÜMATINIZ OLSUN..(SELÇUK -ÇAMLIK)B)B)B)B)
 

mustafa_xtar

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
26 Eyl 2006
Mesajlar
5,606
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Oradan
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

Allah razı olsun ablacım
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

serkan25 yazdı:
B)B)B)SELAMÜN ALEYKÜMB)B)B) ABLACIM
ALLAH(CC) RAZI OLSUN GERÇEKTEN OKUNMASI GEREKEN KONULAR HİSSEMİZİ ALIRIZ İNŞAALLAH HER DAİM LAZIM...(PAZAR GÜNÜ SELÇUKTA MEVLÜT VAR... DÜN AKŞAM SUNGUR ABİLER GELDİLER AYRANCILI MUSA HOCA HATIRALAR ANLATTI ÇOK SÜPER GEÇTİ ABLA... TÜRKİYENİN HER YERİNDEN GELECEKLER İNŞALLAH MALÜMATINIZ OLSUN..(SELÇUK -ÇAMLIK)B)B)B)B)

A.S.MUSA AMCANIN CD Sİ VAR BENDE,BAYANLARA SOHBET OLMUYORMUŞ.YOKSA AYRANCILARA GİDECEKTİM.BİZİM BURDAN BİR ARKADAŞ VAR,O GİTMİŞ,CD YE ALMIŞ,İSTERSEN YOLLAYABİLİRİM SANA DA.SELÇUK A GELMEK İSTERDİM AMA İNŞAALLAH BAŞKA BİR ZAMAN HABERİMİZ OLURSA GELİRİM.ŞİMDİ OĞLANIN SINAVI YAKIN,YALNIZ DA GELEMEM.SINAVLAR BİTSİN İNŞAALLAH OĞLUMLA HABERİMİZ OLAN YERLERE GİDERİZ.BURDAKİ AYRANCILI KARDEŞLE TANIŞTIRAYIM SİZİ.ADRESİNİ VEREYİM Mİ SENİN?ÇOK SAĞLAM BİR KARDEŞTİR.A.E.O.
 

serkan25

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eyl 2006
Mesajlar
498
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

SİZ NASIL MÜNASİP GÖRÜRSENİZ ABLACIM..
CENAB-I HAK OGLUNUZA ZİHİN AÇIKLIGI VERSİN İNŞALLAH GÜZEL MEVKİLERE GELİR.İYİ BİR İDARECİ OLUR İNŞALLAH.
RABBİM YARDIMCINIZ OLSUN
 

gurbetten

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
1,474
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
46
Konum
ALMANYA/MANISA
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

COK GÜZEL ELINE SAGLIK EMEGINE SAGLIK.DIGER FORUMLARADA YAZDIM.COK GÜZEL FORUMLAR ACILIYOR FAKAT COK UZUN KONULARA UZUN ZAMAN AYIRMAK GEREKIYOR BUDA BENIM GIBI CALISANLARA AGIR GELIYOR.OKUMASAMDA KONUYU KACIRIP ILIMDEN GERI KALDIGIM ICIN ÜZÜLÜYORUM.AYNI FORUMA BÖLÜM BÖLÜM ATSAN MESELA?SAKIN YANLI$ ANLAMAYIN SADECE FAYDALANMAK ICIN SÖYLÜYORUM.HAKKINIZI HELAL EDINB)B)
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

gurbetten yazdı:
COK GÜZEL ELINE SAGLIK EMEGINE SAGLIK.DIGER FORUMLARADA YAZDIM.COK GÜZEL FORUMLAR ACILIYOR FAKAT COK UZUN KONULARA UZUN ZAMAN AYIRMAK GEREKIYOR BUDA BENIM GIBI CALISANLARA AGIR GELIYOR.OKUMASAMDA KONUYU KACIRIP ILIMDEN GERI KALDIGIM ICIN ÜZÜLÜYORUM.AYNI FORUMA BÖLÜM BÖLÜM ATSAN MESELA?SAKIN YANLI$ ANLAMAYIN SADECE FAYDALANMAK ICIN SÖYLÜYORUM.HAKKINIZI HELAL EDINB)B)

A.S.KARDEŞİM.KOLAYI VAR.ÇIKTI ALIP EVDE MÜSAİT OLUNCA OKURSUN.BEN ÖYLE YAPIYORUM.A.E.O.
 

gurbetten

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
1,474
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
46
Konum
ALMANYA/MANISA
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

ADALETIMAHZA yazdı:
gurbetten yazdı:
COK GÜZEL ELINE SAGLIK EMEGINE SAGLIK.DIGER FORUMLARADA YAZDIM.COK GÜZEL FORUMLAR ACILIYOR FAKAT COK UZUN KONULARA UZUN ZAMAN AYIRMAK GEREKIYOR BUDA BENIM GIBI CALISANLARA AGIR GELIYOR.OKUMASAMDA KONUYU KACIRIP ILIMDEN GERI KALDIGIM ICIN ÜZÜLÜYORUM.AYNI FORUMA BÖLÜM BÖLÜM ATSAN MESELA?SAKIN YANLI$ ANLAMAYIN SADECE FAYDALANMAK ICIN SÖYLÜYORUM.HAKKINIZI HELAL EDINB)B)

A.S.KARDEŞİM.KOLAYI VAR.ÇIKTI ALIP EVDE MÜSAİT OLUNCA OKURSUN.BEN ÖYLE YAPIYORUM.A.E.O.

AH CANIM BENIM EVINDE MÜSAITMISIN DIYE SORSANA BANA??:D
OGLUMU ALIP(KRE$TEN)DÜKKANA GELIYORUM AKSAM EVE EN ERKEN GITME SAATIMIZ 21.30-22
BURDAN ALDIGIM HATIM-YASIN-TEFRICIYELERDEN OKUYABILIYORUM ANCAK.HAFTASONUMUZ BILE YOK.O YÜZDEN KOLAYLIK OLSUN DEDIM AMA SORUN DEGIL.OKUYAN OKUR BENIM GIBILERDE OKUYABILDIGI KADAR OKUR.
 

derya_gulu

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
21 Mar 2007
Mesajlar
474
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

S.A. Allah c.c. razı olsun okuyup faydalandığım çok formunuz var Allah'a emanet olun
 

ADALETIMAHZA

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Eyl 2006
Mesajlar
3,630
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Web Sitesi
www.islamiportal.net
RE: BAST-I ZAMAN (ZAMAN GENİŞLEMESİ)

derya_gulu yazdı:
S.A. Allah c.c. razı olsun okuyup faydalandığım çok formunuz var Allah'a emanet olun

A.S.KARDEŞİM ALLAH RAZI OLSUN.BEN SADECE GÜZEL YAZARLARIN YAZILARINI ALIYORUM.BİR DE RİSALE-İ NUR LAR DEĞER KATIYOR FORUMLARA.A.E.O.
 

Hatice-tül Kübra

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
4 Eyl 2006
Mesajlar
7,329
Tepki puanı
9
Puanları
0
Yaş
34
Konum
.........
Bast-ı Zaman’ veya Zaman Genişlemesi


Zaman izafidir. Yani zaman mekana ve mekanın hızına bağlı olarak değişmekte, farklı değerler alabilmektedir. Mekanın hız ve hareketi, zaman üzerinde direk tesir meydana getirmektedir. Cismin hızı artıkça zaman azalmakta, cismin hızı ışık hızına çıktığında ise zaman sıfıra inmektedir.

Demek ki zaman, mekanın ve mekan içindeki cisimlerin hareketi ile doğrudan bağlantılıdır. Bu nedenle farklı mekanlar için farklı zamanlar söz konusudur. Mesela dünyamızın zamanı farklıdır, diğer gezegenlerin zamanı farklıdır. Güneşin zamanı ile başka bir galaksideki herhangi bir yıldızın zamanları da farklıdır.

Zaman, kainatta uzayıp giden sabit bir değer değil, mekanın hareket tarzına bağlı olan değişken bir değerdir. Hatta aynı mekan içindeki cisimlerin hareket tarzları da o cisme göre zamanı değiştirmektedir.

Aynı mekan içinde olmasına rağmen dünya yüzünde yürüyen bir insan ile, uçakta giden bir insanın zamanı arasında fark meydana gelmektedir. Bu durum bir deney yolu ile ölçülmüştür. Hatta insanın kendi iç dünyasında bile zaman yaşayışı açısından farklılıklar vardır. İnsanın cismi bu dünyanın şartlarındaki bir zamana tabi olurken, ruh, hayal ve kalb gibi hayat tarzları cisimden çok farklı bir zaman diliminde yaşayabilmektedir.

Bu hususa 3. Lema şöyle dikkat çekiliyor:

“Şu dünyada zamanın fenâ ve zevâl-i eşyadaki tesiratı gayet muhteliftir. Ve mevcudat ise, mütedahil daireler gibi birbiri içinde iken, hükümleri zeval noktasında ayrı ayrı oluyor.
Nasıl ki saatin saniyelerini sayan dairesi, dakikayı ve saati ve günleri sayan daireleri zâhiren birbirine benzer, fakat süratte birbirine muhaliftir. Öyle de, insandaki cisim, nefis, kalb, ruh daireleri öyle mütefavittir. Meselâ, cismin bekası, hayatı, vücudu, bulunduğu bir gün, belki bir saat olduğu ve mazi ve müstakbeli mâdum ve meyyit bulunduğu halde, kalbin hazır günden çok gün evvel, çok gün sonraki zamana kadar daire-i vücudu ve hayatı geniştir. Ruhun hazır günden seneler evvel ve seneler sonraki bir daire-i azîme, daire-i hayatına ve vücuduna dahildir. (Lema’lar, 22)”

İfadeye göre hem genel mekan açısından, hem de o mekan içinde yaşayan insan açısından zamanın değişken bir değer aldığı, hayat tarzına bağlı olarak daralıp genişleyebileceği konusuna özellikle vurgu yapılıyor.

Buradan hareketle, şayet insan cisim ve beden hayatından, ruh ve kalb hayatına çıkabilse zaman denilen kavram da o derece değişecektir. Tabi ki mekan da farklı bir şekil alacaktır. Zira yine görülmüştür ki cismin hızı ile birlikte mekan da değişmektedir. İşte böyle bir durumu yaşayan insan ruh derecesinde bir hayat yaşamaya başlarsa zaman da o ölçüde farklılaşacaktır. Yani, yukarıdaki ifadeye göre ‘zaman açılması’ meydana gelecektir. Buna dini literatürde “bast-ı zaman”, yani ‘zaman genişlemesi’ denilmiş. Yine kaynaklara göre bu tür haller insanlar arasında çokça yaşanmış.

3. Lema’daki bu satırlar konuya açıklık getiriyor:

“Hem şu hakikate bina edilen beyne’l-evliya kesretle vuku bulmuş olan bast-ı zaman hadiseleridir. Bazı evliya bir dakikada bir günlük işi görmüş, bazıları bir saatte bir sene vazifesini yapmış, bazıları bir dakikada bir hatme-i Kur’âniyeyi okumuş olduklarını rivayet edip ihbar ediyorlar. Böyle ehl-i hak ve sıdk, bilerek kizbe elbette tenezzül etmezler. Hem o derece hadsiz ve kesretli bir tevatürle bast-ı zaman hakikatini aynen müşahede ettikleri medar-ı şüphe olamaz.
Şu bast-ı zaman, herkesçe musaddak bir nevi, rüyada görünüyor. Bazan bir dakikada insanın gördüğü rüyayı, geçirdiği ahvâli, konuştuğu sözleri, gördüğü lezzetleri veya çektiği elemleri görmek için, yakaza âleminde bir gün, belki günler lâzımdır.(Lema’lar, 23) “

İşte bu ifadeye göre İslam ümmetinin evliyaları ‘bast-ı zaman’ hakikatini sıkça yaşamışlar. Nefis ve cisimlerini terbiye ederek ruh derecesine bir hayat yaşamaları neticesinde bulundukları zaman ve mekan değişikliğe uğramıştır. Daha doğrusu içinde bulunduğumuz dünyanın şartlarından çok farklı bir hal almıştır. Her insanın bir ölçüde rüyada yaşadığı hal ve durum bu insanlarda gerçek hayatta yaşanmaktadır. Öyle ki bir dakikada Kur’an hatmedilmiştir. Bir gecede bin rekat namaz kılınmıştır. İşte bu faaliyetler, zamanın bazı insanlara için genişlediğine açık bir işarettir. ‘Bast-ı zaman’ halini yaşamak elbette ki sadece ‘İslam evliyalarına’ mahsus bir durum değildir. Cismin hayat tarzından ruhun hayat tarzına çıkabilen her insan bu hali yaşayabilir. ‘Hint fakirleri’ buna açık delildir. Günlerce ağır bir ruhi eğitimden geçen bu insanlar zamanı ve mekanı farklı bir şekilde bükebilmektedirler. Demek ki bu dünya şartları içinde gereğini yerine getiren her insana ‘bast-ı zaman’ nimeti ihsan edilmektedir.

Bastı zaman hakikatine bir ölçü olması açısından yine 3. lema’nın haşiyesinde bir ayet nazara veriyoruz:

“["Rabbinin katında bir gün, sizin hesabınıza göre bin yıl gibidir." Hac Sûresi, 22:47] âyeti de bast-ı zamanı gösterir. (Lema’lar, 24)”

İlahi beyana göre zaman bir güne karşılık bin yıl kadar genişleyebilmektedir. Bir yılda 365 gün olduğuna göre, bir gün karşılığı 365.000 gün etmektedir. Yani zaman bu kainat şartlarında yaklaşık olarak 365.000 kat daha geniş olabilmektedir. Bu rakamlar elbette ki, hadiseyi zihne yaklaştırmak içindir, yoksa tam hakikati ifade etmek için değil.

İsa Aleyhissamın hayatı ‘bast-ı zaman’ hakikatine çok güzel ve ilginç bir misaldir.

“Üçüncü tabaka-i hayat: Hazret-i İdris İsâ Aleyhimesselâmın tabaka-i hayatlarıdır ki, beşeriyet levazımatından tecerrüdle, melek hayatı gibi bir hayata girerek nuranî bir letâfet kesb eder. Âdetâ beden-i misalî letâfetinde ve cesed-i necmî nuraniyetinde olan cism-i dünyevîleriyle semâvatta bulunurlar. (Mektubat, 12)” ifadesi bu hususa dikkat çekmektedir. İfadede ilginç olan tabir “cism-i dünyevîleriyle semâvatta bulunurlar” tabiridir. Bu ifadeye göre İsa(as) dünyevi cismi ile ‘zaman genişlemesi’ hakikatine mahzar olmuştur denilse pek de mübalağa olmaz.

Bu ifadeden anlaşıldığı üzere İsa(as) bu dünya cismi ile semavatta, yani kainatın başka bir mekan ve boyutunda yaşamaya devam etmektedir. Bir ölçüde bast-ı zaman hakikatine göre hayat sürmektedir. Bu dünya şartlarında 2000 yıl geçmesine rağmen, belki de İsa(as) iki gün yaşamıştır. Yani bir günü bin sene olan iki gün. madem zaman ifazidir. böyle bir durum akıldan uzak gözükmüyor. Bize göre dünya şartlarında 2000 yıl geçtiği halde, İsa(as)’ın kendi zaman ve mekan boyutunda 2 günlük bir süre geçmiş olabilir. Semaya çekildiği yaş olan 33 yaşında tekrar dünyaya, hem de aynı yaşta dönmesinin hakikati bu olsa gerektir. Bütün bunlar bir görüş elbette. Kudret açısından baktığınız zaman hiç bir problem yoktur.

Yine benzer tarzda Ashab-ı Kehf de bir gün, yani bir gece içinde 309 yıl yaşamıştır. Zaman genişlemesinden biraz daha farklı olarak ‘zaman sıçramasına’ mahzar olmuşlardır.

İnşallah bu konuyu da başka bir yazımızda ele alalım.


Halil Akgünler
www.saidnursi.de
hakgunler@saidnursi.de
29.05.2006
Msallah ne güzel bir konuymus bu böyle Allah razı olsun..
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt