Aşure Orucunun Fazileti
Aşure günü oruç tutmanın fazileti ve önemi nedir? Aşure günü orucu nasıl tutulmalıdır? İşte Aşure orucunun fazileti ile ilgili hadisler..
Rasûlullah (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurmuşlardır:
“Ramazan orucu dışında en fazîletli oruç, Allâh’ın ayı Muharrem’de tutulan oruçtur. Farzlar dışında en faziletli namaz da gece namazıdır (teheccüd).” (Müslim, Sıyâm 202, 203; Nesâî, Kıyâmu’l-leyl, 6)
AŞURE ORUCUNUN FAZİLETİ
Zilhicce ayından sonra, hicrî yılın ilk ayı olan Muharrem ayı gelmektedir. Hz. Peygamber,
“Ramazan ayından sonra en kıymetli oruç Allah’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oruçtur.” (Tirmizî, Savm, 40; Ebû Dâvûd, Sıyâm, 55.) buyurarak bu ayı
“Allah’ın ayı” şeklinde nitelemiştir. Muharrem’i değerli kılan diğer bir husus ise, içerisinde Âşûrâ gününün bulunmasıdır. Peygamberimiz,
“Âşûrâ günü orucunun, bir önceki yılın günahlarına kefaret olmasını Allah’tan ümit ediyorum.” diyerek Âşûrâ orucu tutmaya teşvik etmiştir.(Tirmizî, Savm, 48.) Peygamberimiz zamanında çocukların bile bu ibadete alışmasını arzu eden anneler, onlarla birlikte oruç tutmuşlar, onlara yünden oyuncaklar yaparak açlıklarını unutturmaya çalışmışlardır. (B1960 Buhârî, Savm, 47; Müslim, Sıyâm, 136.)
Âşûrâ orucu, câhiliye döneminde de bilinen ve tutulan bir oruçtur. Peygamber Efendimiz Medine’ye geldiğinde yahudilerin bu günde oruç tuttuklarını görmüş, sebebini sorduğunda yahudiler, “Bugün Musa ile İsrâiloğulları’nın Firavun’dan kurtuldukları gündür. Biz onu kutlamak için bu günde oruç tutuyoruz.” cevabını vermişlerdir. Bunun üzerine Allah Resûlü;
“Biz Musa’ya sizden daha yakınız.” buyurarak Âşûrâ gününde oruç tutulmasını emretmiştir. (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 127.)
Ramazan orucu farz kılınmadan önce Müslümanlar Âşûrâ orucunu hep birlikte tutuyorlardı. Fakat Ramazan orucunun farz olmasının ardından Peygamber Efendimiz Müslümanları bu orucu tutma konusunda serbest bırakmıştır; dileyen bu gün oruç tutmuş dileyen tutmamıştır. (Buhârî, Hac, 47; Müslim, Sıyâm, 116.) İbn Abbâs, Âşûrâ günü ile birlikte bir gün öncesinin de oruçlu geçirilmesini, böylece yahudilere muhalefet edilmesinin daha uygun olacağını belirtmektedir. (Tirmizî, Savm, 50)
.