Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark
  • Değerli Kullanıcılarımız,
    İslami Sayfa, yenilen altyapısı ve tasarımı ile sizlere çok daha iyi hizmet sunabilmek adına büyük bir değişim ve yenilenme içerisindedir.
    Bu süreç içerisinde sizlerden ayrı kalacağımız kısa aralıklar olabilir, ek olarak kullanıcılarımız sitemizde mevcut üyeliklerine giriş yapmak istediklerinde "Şifre Sıfırlama"bağlantısını kullanarak mevcut e postaları ile bu süreci kolayca tamamlayabilirler.

Altı Gün Şevval Orucu

dost_37

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
10 May 2006
Mesajlar
463
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
Altı Gün Şevval Orucu: Duyduğuma göre ramazandan sonraki bir ay içerisinde 6 gün oruç tutan o yılı oruçlu geçirmiş sayılırmış. Bu doğru mudur? Doğru ise ayrıca kazayı da tutmaya gerek var mıdır?







Altı Gün Şevval Orucu

Soruyu şöyle de sorabiliriz: Şevval ayında tutulan altı gün orucunun mahiyeti nedir? Bu orucu hemen bayramın ardından ve peş peşe mi tutmak gerekir? Kaza borcu bulunan kadınlar önce kazalarını mı tutmalı yaksa altı gün orucunu mu tutmalı?

Cevap:

Müslim ve Tirmizî deki bir hadisi şerifin manası şöyledir: “Kim Ramazan orucunu tutar ve Şevval’den de ona altı gün daha eklerse bütün seneyi oruç tutmuş gibi olur”. Ancak bu hadisi şerifin hem sıhhatinde hem de nasıl uygulanacağı konusunda farklı değerlendirmeler vardır. Hadisin Hz. Peygamber’in sözü değil, sahabe sözü (mevkûf hadis) olduğunu söyleyenler bulunduğu gibi, (ki, Ahmed b. Hanbel bu kanaattedir), senedinin sahih olmadığını söyleyenler de vardır. (Bkz. İbn Recep el-Hanbelî, Latâifu’l-ma’ârif, s. 389) Hadisi şerifteki bu tereddütlü durumdan ötürü İmam Sevrî, Ebu Hanîfe ve İmam Ebu Yusuf bu orucun mekruh olduğu kanaatindedirler. İmam Malik de böyle düşünür ve fıkıh ve hadis ehlinden bu orucu tutan hiç kimseyi görmediğini söylermiş. Ama kendisinin kimseye sezdirmeden bu orucu tuttuğu da söylenir. Mutlaka tutulması gereken bir oruç olduğu zannedilmesin diye böyle yaparmış. (Bkz. İbn Recep, age. s.390) Ama alimlerin çoğu bu hadisi şerifi böyle bağlayıcı olmayan bir konuda amel etmeye elverişli görmüşler ve bu orucu tutmanın müstehap olduğu kanaatine varmışlardır.

Bu bilgilerden çıkan sonuç şudur: Şevval’de tutulan altı gün orucunun, Ramazan’ın hemen peşinden ve Ramazana denk bir değerde tutulması bazı alimlere göre mekruhtur. Çünkü bu uygulamada bu orucun Ramazan orucuna benzetilmesi anlamı vardır. Oysa Ramazan orucu bununla kıyaslanamayacak kadar önemlidir. Ama meseleyi bilen insanların Şevval ayında altı gün oruç tutmaları müstehaptır. Çünkü bu haberden en azından böyle bir anlam çıkar.

Nasıl tutulacağına gelince, bazıların göre hemen Ramazanın peşinden tutulması daha güzeldir, çünkü zayıf da olsa yukarıdaki hadis bir başka rivayette: “Kim hemen bayramın ardından altı gün oruç tutarsa…” diye nakledilmiştir. (Agk.)

Bazıları da bu orucu anlatan hadiste bir ayırım sözkonusu olmadığına göre, Şevval içerisinde tutulduktan sonra nasıl tutulursa tutulsun farketmez kanaatindedirler.

Bazıları da Ramazanın devamı sanılmasın diye aralıklarla tutulmasının daha evla olduğu görüşündedirler. (Bkz. İbn Recep, age. s.390 vd.) Bunlardan çıkan sonuç da şudur:

Müstehap olan bu altı gün orucunu tutmak isteyenler bunu peşpeşe tutabilecekleri gibi aralıklarla da tutabilirler. Bunların birini diğerine üstün kılacak dini bir delil yoktur.

Kadınların borçlarına gelince: Meseleyi şöyle anlayanlar vardır: “Kim Ramazan orucunu tutar ve ona Şevvalden de altı gün eklerse…” dendiğine bakılırsa, Ramazan tamamlanacak ve ayrıca Şevval’den ona altı gün eklenecektir. Öyleyse kadınlar eğer varsa Ramazan’da tutamadıkları oruçlarını kaza edecekler sonra altı gün daha tutmuş olacaklar ki, Ramazanı tamamlamış ve ona Şevval’den eklemiş olsunlar. Mesele elbette böyle anlaşılabilir. Ama bize göre şöyle de anlaşılabilir:

Ramazan orucu farzdır ve asıl tutulması gereken oruç budur. Başka hiçbir oruç buna denk görülmemeli ve denkmiş gibi tutulmamalıdır. Ancak Ramazan orucunun insanları fazla yormaması ve en rahat tutulabilmesi için dinin sahibi bizi teşvik ederek Recep ayından oruca alıştırmaya başlar. Şaban’da oruç biraz daha çoğalır, böylece Ramazana birden ve aniden girilmemiş, hazırlıklı ve alışmış olarak girilmiş olur. Ramazan bitince de oruç yine birden bırakılmış böylece beslenme alışkanlıkları keskin zikzaklarla değiştirilmiş olmaz. Belli aralıklarla bir altı gün daha tutularak, hem ameller bire on karşılık göreceği için sevap katlanmış, hem de sağlığın korunmasına dikkat edilmiş olur. Bunun bir hikmeti bu olsa gerektir. İkinci bir hikmeti de kadınların Ramazan’da tutamadıkları oruçlarının vakit kaybetmeden hemen Ramazanın ardından tutulmasına teşvik edilmiş ve bu oruçta kadın erkek ayrılmadan erkeklerin de tutmaları, böylece kadınlara destek olmaları sağlanmış olur. Şevval’in altı gün orucunun eğer böyle bir hikmeti varsa o zaman bu orucu peş peşe tutmak yerine, önce daha az, sonra daha fazla aralıklarla tutmak daha uygun olmalıdır. Tıpkı arabayla bir tünele girerken gözleri alıştırmak için önce ışığın yavaş yavaş azaltılması, çıkarken de yavaş yavaş çoğaltılması gibi.

Yine böyle bir hikmetin varolduğunu kabul ettiğimizde, kadınlar Ramazan’da tutamadıkları oruçlarını Şevval’de kaza ederlerse, hem borçlarını ödemiş, hem de şevval’de altı gün oruç tutmuş olurlar diyebiliriz. Bütün bunlar birer anlama çabasından ibarettir. Altı gün orucu hakkında söylenecek son ve kesin söz ise şudur:

Ramazan’dan sonra, Şevval ayı içerisinde altı gün oruç tutmak müstehaptır. Bu orucu Ramazana denk gibi görmek ve bu özenle tutmak uygun değildir. Peşpeşe, ya da aralıklarla tutulması konusunda dini bir tercih sebebi yoktur. Kaza borcu olanın öncelikle kazasını tutması uygundur. Ama kazasını bu aya denk getiren de Şevval’de altı gün oruç tutmuş olur. Kadınlar da Ramazan’da tutamadıkları orucu bu ayda tutup altı günlere sayabilirler. Çünkü bu orucun müstakil bir oruç olmama ihtimali vardır ve bu ihtimale göre önemli olan bu ayda altı gün oruç tutmaktır. Zaten altı gün olmasının bir hikmeti de normal bir adetin altı gün olmasıdır. Ama kazalarını tutup, ayrıca altı gün daha tutmalarında da bir sakınca yoktur. Çünkü bu orucun müstakil bir oruç olma ihtimali de olabilir. Bütün bu tercihlerden birini seçmek insanların kendisine bırakılmıştır. Allahü alem.


kaynak;www.farukbeser.com
 

god one

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
14 Tem 2006
Mesajlar
440
Tepki puanı
0
Puanları
0
RE: Altı Gün Şevval Orucu

kardeşim Allah razı olsun verdiğin bilgiler için ama anlamadığım bi nokta var şevvali borçtan ayırıyormuyuz?yani ayrımı tutmamız gerekiyor.
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
3,415
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
bende bu konuyu merak ediyordum.Allah razı olsun.
 

DERDİMEND

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Eki 2008
Mesajlar
3
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
30
Paylaşım için ALLAH (c.c) razı olsun...emeğinize sağlık kardeşim..
 

tubae

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
6 Tem 2008
Mesajlar
179
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
arkadaşlar yarın başlayabiriz tutmaya diymi ramazan bitti ?
 

tövbekar_kız

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Eyl 2008
Mesajlar
55
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
s.aleykum arkadaşlar benım bıldıgım kadar şevval ayı orucu dogru 6 gun ama borc yerınede gecıyo diye bılıyorum pzartesı inşallah başlayalım selametle kalın
ae olun
 

haticeislam

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
23 Ara 2006
Mesajlar
410
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Allah razı olsun şimdiden Allah kabul etsin aminnn
 

aişetün.asel

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Ağu 2008
Mesajlar
132
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
cuma günleri oruç tutulmaz diye biliyorum .yanlış mı biliyorum:(
SELAMUNALEYKUM HAYIRLI SABAHLAR ABLACIM. Peygamber Efendimiz (SAV) cuma günleri de oruç tutarmış. ama cuma orucunu tek tutmak mekruh olurmuş. en azından 2 gün olarak tutmak gerekli diye biliyorum. perşembe-cuma veyahut cuma-cumartesi.
inşallah yardımcı olabilmişimdir. rabbime emanetsiniz.
 

canan_18

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
25 Eyl 2008
Mesajlar
129
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Web Sitesi
cnn17.tr.gg
SELAMUNALEYKUM HAYIRLI SABAHLAR ABLACIM. Peygamber Efendimiz (SAV) cuma günleri de oruç tutarmış. ama cuma orucunu tek tutmak mekruh olurmuş. en azından 2 gün olarak tutmak gerekli diye biliyorum. perşembe-cuma veyahut cuma-cumartesi.
inşallah yardımcı olabilmişimdir. rabbime emanetsiniz.


Evet haklısın kardeşim cuma günü tek tutmak mekruhtur.Senin dediğin gibi iki günü bağlayarak tutmakta sakınca yok:a07:
 

Nur_u Secde

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Eki 2007
Mesajlar
3,415
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
SELAMUNALEYKUM HAYIRLI SABAHLAR ABLACIM. Peygamber Efendimiz (SAV) cuma günleri de oruç tutarmış. ama cuma orucunu tek tutmak mekruh olurmuş. en azından 2 gün olarak tutmak gerekli diye biliyorum. perşembe-cuma veyahut cuma-cumartesi.
inşallah yardımcı olabilmişimdir. rabbime emanetsiniz.
aleyküme selam ablacım.anladım.Allah razı olsun.sende Rabbime emanet ol ablam.
 

Griş Yapın veya Üye Olun

Yanıt için giriş yapmanız veya üye olmanız gerekir.
veya

Yeni hesap oluştur

Topluluğumuzda bir hesap oluşturun. Bu işlem çok kolay!
Üst Alt