Leyla_Ebedi
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 2 Şub 2008
- Mesajlar
- 331
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 17
Allah c.c ın ezeli ebedi sermedi ve zati ile kaim sıfatları vardır bunları herkes bilmekle mükelleftir
o sıfatlar ne allahdır nede allahdan başkasıdır
tenzihi sıfatları
Allah Teala birdir zatında sıfatlarında isimlerinde fiillerinde ve mülkünde ortağı yoktur allah c.c cisim ve cevher değildir şekil hudut ölçü sayı ve parçalanma kabul etmez herhangi bir yer işgal etmediği gibi mürekeb ve sonu olan bır varlıkda değildir ölçüde ve taksımde başka varlıklara benzemez allah herhangi bir şeye hulul etmediği gibi allah a da herhangi bir şey hulül etmez
Allah C.C araz değildir ve arazlardan uzaktır ne kendisi mevcuda benzer nede mevcud O na O nun
benzeRİ yoktur O da başkasına benzemez
ölçüye sığmaz ne herhangi bir bölge nede
yönler o nu ihata edemez yer gök onu içine alamaz zaman ve mekandan münezzehtir bir mekana da sabit olması düşünülemez
zaman an gece gündüz O nun üzerine cereyan etmez hadiselerdeden müteessir olmaz bütün sıfatları zevalden münezzehtir sıfatlarının kemala ermeye ihtiyacı yoktur acizlik ve kusurluktan uzaktır uyuklama ve uyku O nu tutmaz ölüm ve yokluk O nun hakkında varid olmaz bütün hadiselerin tasarrufu yedi kudretindedir
malumatının ve ve kudretının nihayeti yoktur
keyfiyyet cinsiyet hal ahval gülmek üzüntü tebessüm güler yüzlülük keder sevinç hüzün ıztırap çekmek ve acı duymak gibi şeylerle
sıfatlanamaz gelmek gitmek ileri veya geri gitmek
bitişmek aylırmak toplamak ve dağılmak gibi şeylerle tavsif olunmaz inmek çıkmak bir yerde karar kılmak oturmak kalkmak yatmak hareket etmek sakin durmak artmak eksilmek büyümek
ve küçülmek gibi şeylerlede vasfedilmez
unutmak hata etmek dehşete kapılmak bir illet veya hastalığa düçar olmak zafiyet müsibet
meşakkat fütür zillet sabırsızlık korku gibi haller allah a isabet etmez
Allah c.c inatçılık alçaklık başıboşluk acelecililk
kabalık suç işlemeye meyletmek cehalet geri zekalık bir şeyi gizlemek cimrilik tamahkarlık ve hırsa kapılmak gibi beşeri sıfatlardan münezzehtir
çoğalmak uzamak sayılmak parçalanmak
uzuv sahıbı olmak çeşitli maddelerden meydana
gelmiş olmak var olmak için herhangi bir unsura
muhtaç olmak allah .c.c hakında düşünülemez
o doğurmadı başkasındanda doğma dı onun dengi
ve benzeri yoktur ..
zatı diğer varlıkların zatına benzemediği gibi
sıfatlarıda diğer yartıkların sıfatlarına benzemez
O arş üzerinde kendisinin beyan ve murat ettiği
şekilde müstevidir bununla beraber orada cismi
bir şekilde yerleşmek karar kılmak hulül etmek
ve dolaşmak gibi şeyler düşünülemez O arş yer
gök her şeyin üzerindedir bu üzerinde olmak
O nu arş ve sema üzerine yaklaştırıp
yerden uzaklaştırmak manasında değildir
bununla beraber O her varlığa yakındır
nitekim kuranı kerimde şöyle buyurulmuştur [/size]
biz ona (insana ) şah damarından daha yakınız kaaf süresi 16;
taha süresinin 5 inci ayeti celilesinde
maelen "rahman ARş ı istiva etmiştir" .
keramiyye mezhebi mensupları istikrar
yani arz üzerine oturup yerleşme manası ver vermişler bu görüş tamamen yanlıştır ve allah a mekan izafe etmektir.. bu küfürdür..
bize (matrudi itikadına)göre buradaki istiva istila yanı allahın kuvvet ve galabesi ile arş ı istila etmesi manasındadır
Allah c.c ye mekan izafe edenlerin görüşerini
reddeden diğer görüşler şunlardır
"enes bın malık istivanın manası meçhul değildeir
keyfiyetini idrak etmeye aklın gücü yetmez bu
şekılde iman etmek vacib soru sormak ise buyuk
hatadır demiştir" .
Allah c.c ARş ı yaratmadan önce vardı arşı yarattıktan sonra oraya intıkal etti demek caiz değildir çünkü intikal mahlukatın sıfatıdır allah ise yarattıklarının sıfatlarından münezzehtir
eğer Allah c.c arş üzerinde istikrar etse idi
o zaman şöyle denilmesi gerekirdi allah c.c
arş büyüklüğündedir veya allah .c .c arştan büyüktür bu iki görüşte küfürdür
"hazreti Ali k.v Allah Teala arşı yaratmadan önce
neredeydi ? diye sorulduğunda şöyle cevap
vermiştir nerede kelimesi mekan ifade eder
Allah c.c mekandan münezzehtir demiştir"
o sıfatlar ne allahdır nede allahdan başkasıdır
tenzihi sıfatları
Allah Teala birdir zatında sıfatlarında isimlerinde fiillerinde ve mülkünde ortağı yoktur allah c.c cisim ve cevher değildir şekil hudut ölçü sayı ve parçalanma kabul etmez herhangi bir yer işgal etmediği gibi mürekeb ve sonu olan bır varlıkda değildir ölçüde ve taksımde başka varlıklara benzemez allah herhangi bir şeye hulul etmediği gibi allah a da herhangi bir şey hulül etmez
Allah C.C araz değildir ve arazlardan uzaktır ne kendisi mevcuda benzer nede mevcud O na O nun
benzeRİ yoktur O da başkasına benzemez
ölçüye sığmaz ne herhangi bir bölge nede
yönler o nu ihata edemez yer gök onu içine alamaz zaman ve mekandan münezzehtir bir mekana da sabit olması düşünülemez
zaman an gece gündüz O nun üzerine cereyan etmez hadiselerdeden müteessir olmaz bütün sıfatları zevalden münezzehtir sıfatlarının kemala ermeye ihtiyacı yoktur acizlik ve kusurluktan uzaktır uyuklama ve uyku O nu tutmaz ölüm ve yokluk O nun hakkında varid olmaz bütün hadiselerin tasarrufu yedi kudretindedir
malumatının ve ve kudretının nihayeti yoktur
keyfiyyet cinsiyet hal ahval gülmek üzüntü tebessüm güler yüzlülük keder sevinç hüzün ıztırap çekmek ve acı duymak gibi şeylerle
sıfatlanamaz gelmek gitmek ileri veya geri gitmek
bitişmek aylırmak toplamak ve dağılmak gibi şeylerle tavsif olunmaz inmek çıkmak bir yerde karar kılmak oturmak kalkmak yatmak hareket etmek sakin durmak artmak eksilmek büyümek
ve küçülmek gibi şeylerlede vasfedilmez
unutmak hata etmek dehşete kapılmak bir illet veya hastalığa düçar olmak zafiyet müsibet
meşakkat fütür zillet sabırsızlık korku gibi haller allah a isabet etmez
Allah c.c inatçılık alçaklık başıboşluk acelecililk
kabalık suç işlemeye meyletmek cehalet geri zekalık bir şeyi gizlemek cimrilik tamahkarlık ve hırsa kapılmak gibi beşeri sıfatlardan münezzehtir
çoğalmak uzamak sayılmak parçalanmak
uzuv sahıbı olmak çeşitli maddelerden meydana
gelmiş olmak var olmak için herhangi bir unsura
muhtaç olmak allah .c.c hakında düşünülemez
o doğurmadı başkasındanda doğma dı onun dengi
ve benzeri yoktur ..
zatı diğer varlıkların zatına benzemediği gibi
sıfatlarıda diğer yartıkların sıfatlarına benzemez
O arş üzerinde kendisinin beyan ve murat ettiği
şekilde müstevidir bununla beraber orada cismi
bir şekilde yerleşmek karar kılmak hulül etmek
ve dolaşmak gibi şeyler düşünülemez O arş yer
gök her şeyin üzerindedir bu üzerinde olmak
O nu arş ve sema üzerine yaklaştırıp
yerden uzaklaştırmak manasında değildir
bununla beraber O her varlığa yakındır
nitekim kuranı kerimde şöyle buyurulmuştur [/size]
biz ona (insana ) şah damarından daha yakınız kaaf süresi 16;
taha süresinin 5 inci ayeti celilesinde
maelen "rahman ARş ı istiva etmiştir" .
keramiyye mezhebi mensupları istikrar
yani arz üzerine oturup yerleşme manası ver vermişler bu görüş tamamen yanlıştır ve allah a mekan izafe etmektir.. bu küfürdür..
bize (matrudi itikadına)göre buradaki istiva istila yanı allahın kuvvet ve galabesi ile arş ı istila etmesi manasındadır
Allah c.c ye mekan izafe edenlerin görüşerini
reddeden diğer görüşler şunlardır
"enes bın malık istivanın manası meçhul değildeir
keyfiyetini idrak etmeye aklın gücü yetmez bu
şekılde iman etmek vacib soru sormak ise buyuk
hatadır demiştir" .
Allah c.c ARş ı yaratmadan önce vardı arşı yarattıktan sonra oraya intıkal etti demek caiz değildir çünkü intikal mahlukatın sıfatıdır allah ise yarattıklarının sıfatlarından münezzehtir
eğer Allah c.c arş üzerinde istikrar etse idi
o zaman şöyle denilmesi gerekirdi allah c.c
arş büyüklüğündedir veya allah .c .c arştan büyüktür bu iki görüşte küfürdür
"hazreti Ali k.v Allah Teala arşı yaratmadan önce
neredeydi ? diye sorulduğunda şöyle cevap
vermiştir nerede kelimesi mekan ifade eder
Allah c.c mekandan münezzehtir demiştir"