selamun aleyküm,
Nezr yani adak ibadettir. adak ancak ALLAH için yapılır, kul için yapılmaz. bir şeyi adamak iki türlü olur. Mutlak adak,şarta bağlı adak.
1-MUTLAK ADAK; (ALLAHÜ TEALA için bir yıl oruç tutacağım) demek gibidir. Şu işim olursa, şu musibet benden giderse gibi bir şarta bağlı değildir.bunu söylerken kast etmesede, söz arasında dilden çıkmış ise yapması vacip olur. çünkü talakta ve adakta niyetsiz, düşünmeden söylemek, ciddi, isteyerek söylemek gibidir. Hatta (ALLAHÜ TEALA için bir gün oruç tutmak üzerime borç olsun) diyeceği yerde (bir ay oruç tutmak) diye ağzından çıksa bir ay tutması lazım olur.
2-ŞARTA BAĞLI ADAK; Murat edilen şey hasıl olunca, adağı yerine getirmesi lazım olur. şarta bağlı olan adağı,şart hasıl olmadan önce yapmak caiz değildir. hasıl olduktan sonra ise ilk fırsatta yerine getirmelidir. yerine getirmeden ölüm gelirse varislerine vasiyet etmelidir. Adağı yerine getirmek lazım olduğu kur'an-ı kerimde ve hadis-i şerifte bildirilmiştir
Hac suresi 29. ayeti kerimesinde mealen (adaklarını yerine getirsinler) buyurulmuştur. bunun için adağı yerine getirmek vacibdir.birşey adak edilince bunun yapılmasının lazım olması için bu şeyin beş şarta uygun olması lazımdır.
1- Farz-ı ayn veya vacip cinsinden olması lazım
2- Başlı başına bir ibadet olması lazım (nafile namaz,oruç,sadaka,hac,kurban gibi)
3- Günah birşey olmaması lazım
4- Yapması kendine zaten farz olan birşey olmaması lazım. Mesela ramazan orucu, vakit namazları, hacı olmak gibi.Bunları söyleyince yalnız farz anlaşılır. Bunları adayan kimse, yalnız farzı kasdettiği için adak sahih olmaz.
5- Adak edilen sadakanın mal olması, mülkünden çok olmaması ve başkasının malı olmaması lazımdır.
emredem61 kardeşim bu mevzu hayli uzun ben sana özet çıkarmaya çalıştım. seninde anladığın gibi adağın geçersiz. Sakın aklından şunu geçirme (adağım geçersizse namaz kılmama gerek kalmadı) unutmaki bu senin kulluk borcun. kalu belada ALLAHU TEALA'ya verdiğin sözü tut ve namazını kıl.