elif-lam-mim
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 2 Mar 2010
- Mesajlar
- 4
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 36
Mâide ve Nisa sûresinde Yüce Allah şöyle buyurmak*tadır:
Şayet hasta {yani, yaralı} olur {yani, sizden yaralı -ki çiçek ve irinli yaralar da diğer yaralar gibi*dir[64] olduğu halde cünüb olan kişi, su bulunmasına rağmen gusletmekten ötürü telef olacağından korkarsa, toprakla teyemmüm etsin} veya yolculukta bulunur (yani, sağlıklı olmakla birlikte yolculukta bulunuyorsanız} yahut ayak yolundan gelir, ya da kadınlara dokunur da su bulamazsanız, o vakit tayyib bir sa'îdi kasdedinItemiz-helâl bir toprağa yönelin. Onunla [o tayyib satd ile]yüzleri*nizi ve ellerinizi meshedin! (Mâide/6)
Bu buyruk ile -su bulabilseler bile- hastaları ve su bulamayan sağlıklı kimseleri kasdetmektedir. Bunlara diyor ki: Onunla [o tayyib satd ile]yüzlerinizi ve ellerinizi meshedin!
Tayyib bir sa'îdi kasd edinltayyib bir satde yönelin iba-resindeki sa'îd'ten kasıt yer,29 tayyib'ten kasıt ise helâl'dir.
Teyemmümün yapılış şekli de [toprağa yönelip yüzün ve ellerin meshedilmesi de] şöyledir: Birinci defa yere vu*rulan avuçlarla yüz iki defa meshedilir, ikinci defa yere vurulup silkelenen avuçlarla da dirseklere kadar kollar meshedilir.
Abdest yerine de, gusül yerine de alman teyemmüm böyle yapılır.
Devamla Yüce Allah buyuruyor ki:
Allah size güçlük çıkarmayı irâde etmez {yani, dinde işi aleyhinize daraltmak istemez. O, teyem-;
Bir önceki nottan daha az önemli olmayan bir husus da şudur: . Mukâtil'in kendisinden önceki âlimlerin yorumlarını çok güzel bir şekilde sunup özetlemesi, onun kaynaklarını gölgede bırakmaktadır. Onun sa'îdi, yer ile tefsir etmesi, söylediklerimize .S. bir örnek teşkil eder. Bkz. Taberî'nin, Câmi'u'l-Beyân, V/69-70'de zikrettiği açıklamalar.
müme ruhsat vermekle dinde bir genişlik kılmış*tır}. Aksine sizi temizlemeyi {yani, hadesten ve cü-nüblükten temizlemeyi} ve üzerinizdeki nimetini tamamlamayı irâde eder. {Böylelikle bu ruhsat, O'nun nimetlerinden birisi olmaktadır}. Ta ki şük-redesiniz.[65] (Mâide/6)
Mukâtil Bişr b. Teym'den, o da Ebû Zerr'den şöyle ri*vayet etti: Rabî'a'ya mensub bir adam Rasûlullah'a (s.a) gelerek dedi ki:
— Ey Allah'ın Rasûlü! Bizler bir ay dışında su bula*mıyoruz. Beraberimizde de aile halkımız bulunuyor. Bunun üzerine Nebî (s.a) şöyle buyurdu
— Teiniz toprak... isterse iki sene kadar sürsün...
Mukâtil dedi: Bir kimsenin hanımı ile cima ettikten sonra teyemmüm edip namaz kılmasında bir sakınca yok*tur.
Yine Mukâtil dedi: Abdestle yapılan ibâdetler, teyem*müm ile de yapılır. Fakat su kullanma imkânı bulunduğu takdirde abdest alınması gerekir. Eğer kişi cünüb ise gus*letmesi gerekir, ama teyemmüm ile kılmış olduğu namaz*lar tamamdır
Şayet hasta {yani, yaralı} olur {yani, sizden yaralı -ki çiçek ve irinli yaralar da diğer yaralar gibi*dir[64] olduğu halde cünüb olan kişi, su bulunmasına rağmen gusletmekten ötürü telef olacağından korkarsa, toprakla teyemmüm etsin} veya yolculukta bulunur (yani, sağlıklı olmakla birlikte yolculukta bulunuyorsanız} yahut ayak yolundan gelir, ya da kadınlara dokunur da su bulamazsanız, o vakit tayyib bir sa'îdi kasdedinItemiz-helâl bir toprağa yönelin. Onunla [o tayyib satd ile]yüzleri*nizi ve ellerinizi meshedin! (Mâide/6)
Bu buyruk ile -su bulabilseler bile- hastaları ve su bulamayan sağlıklı kimseleri kasdetmektedir. Bunlara diyor ki: Onunla [o tayyib satd ile]yüzlerinizi ve ellerinizi meshedin!
Tayyib bir sa'îdi kasd edinltayyib bir satde yönelin iba-resindeki sa'îd'ten kasıt yer,29 tayyib'ten kasıt ise helâl'dir.
Teyemmümün yapılış şekli de [toprağa yönelip yüzün ve ellerin meshedilmesi de] şöyledir: Birinci defa yere vu*rulan avuçlarla yüz iki defa meshedilir, ikinci defa yere vurulup silkelenen avuçlarla da dirseklere kadar kollar meshedilir.
Abdest yerine de, gusül yerine de alman teyemmüm böyle yapılır.
Devamla Yüce Allah buyuruyor ki:
Allah size güçlük çıkarmayı irâde etmez {yani, dinde işi aleyhinize daraltmak istemez. O, teyem-;
Bir önceki nottan daha az önemli olmayan bir husus da şudur: . Mukâtil'in kendisinden önceki âlimlerin yorumlarını çok güzel bir şekilde sunup özetlemesi, onun kaynaklarını gölgede bırakmaktadır. Onun sa'îdi, yer ile tefsir etmesi, söylediklerimize .S. bir örnek teşkil eder. Bkz. Taberî'nin, Câmi'u'l-Beyân, V/69-70'de zikrettiği açıklamalar.
müme ruhsat vermekle dinde bir genişlik kılmış*tır}. Aksine sizi temizlemeyi {yani, hadesten ve cü-nüblükten temizlemeyi} ve üzerinizdeki nimetini tamamlamayı irâde eder. {Böylelikle bu ruhsat, O'nun nimetlerinden birisi olmaktadır}. Ta ki şük-redesiniz.[65] (Mâide/6)
Mukâtil Bişr b. Teym'den, o da Ebû Zerr'den şöyle ri*vayet etti: Rabî'a'ya mensub bir adam Rasûlullah'a (s.a) gelerek dedi ki:
— Ey Allah'ın Rasûlü! Bizler bir ay dışında su bula*mıyoruz. Beraberimizde de aile halkımız bulunuyor. Bunun üzerine Nebî (s.a) şöyle buyurdu
— Teiniz toprak... isterse iki sene kadar sürsün...
Mukâtil dedi: Bir kimsenin hanımı ile cima ettikten sonra teyemmüm edip namaz kılmasında bir sakınca yok*tur.
Yine Mukâtil dedi: Abdestle yapılan ibâdetler, teyem*müm ile de yapılır. Fakat su kullanma imkânı bulunduğu takdirde abdest alınması gerekir. Eğer kişi cünüb ise gus*letmesi gerekir, ama teyemmüm ile kılmış olduğu namaz*lar tamamdır