HUSEYIN SASMAZ
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 11 Eyl 2009
- Mesajlar
- 1,204
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 61
TAZİR CEZALARININ ÇEŞİTLERİ
--------------------------------------------------------------------------------
Yukarıda da değindiğimiz gibi tazir, takdir hakkı hakime bırakılmış bir cezadır. Ancak bu, hakimin dilediği gibi ceza verebileceği anlamına gelmemektedir. Şeriatın yasakladığı bazı ceza türleri vardır ki bunlarla cezalandırmak caiz değildir. Üstelik Kitap ve sünnette var olan şer'i nasslar, sınırlandırılmış muayyen cezalar ortaya koymuşlar ve bunlarla cezalandırılması hususunda emir gelmiştir. Öyleyse tazir cezasında hakimin ictihadı, uygun gördüğü herhangi bir cezayı vermesi hususunda değil cezanın miktarı hususunda olacaktır. Şari’in (yasa koyucusunun) muayyen cezaları göstermiş olması, tazir cezalarında uygulanacak olan cezaların bu ceza türleri ile sınırlı olmasına ve bunların dışına çıkılmamasına delalet etmektedir.
Hakkında açıkça yasaklamanın var olduğu cezalandırma, ateşle yakmaktır. Ateşle yakarak cezalandırmak caiz değildir.
Buhari'nin Ebu Hüreyre'den yaptığı rivayet şöyledir:
"Ateşle ancak Allah Azze ve Celle azap eder." *
İkrime'den: Nebi (sav) şöyle buyurdu:
"Allah'ın azabı ile azap etmeyiniz." *
Yani ateşle azap etmeyiniz. İbni Mes'ud Nebi (sav)'nin şöyle söylediğini rivayet etmektedir:
"Dedi ki: Ateşle azab etmek gerekmezdi. Zira ateşin Rabbı ancak, ateşle azab eder." *
Bu hadislerin tümü ateşle yakarak cezalandırmanın haramlılığı hususunda sarihtirler. Elektrikle yakmak gibi diğer cezalar için de aynı hüküm geçerlidir. Uranilerle ilgili hadiste Rasulullah (sav)'den gelen şu rivayete gelince:
"Gözlerinin oyulmasını ve mil çekilmesini emretti." *
Bu hadis, ateşle dağlamayı göstermektedir ve burada bir yasaklama yoktur. Rasulullah (sav)'ın bu türden bir cezalandırmayı kullanmış olması, bunun caizliğine delildir. Yasaklanan ise ateşle yakmaktır. Şeriat tarafından belirlenen cezalandırma türleri ise şunlardır:
1- Öldürme Cezası: Halifenin, tazir cezası kapsamında öldürmekle emretmesi caizdir. Her ne kadar öldürme, zina eden evlinin ve lutinin öldürülmesinde olduğu gibi hadd cezalarından birisi ise de ve hadis hadd dışında cezaların hadd seviyesine
TAZR CEZALARININ ETLER
--------------------------------------------------------------------------------
Yukarıda da değindiğimiz gibi tazir, takdir hakkı hakime bırakılmış bir cezadır. Ancak bu, hakimin dilediği gibi ceza verebileceği anlamına gelmemektedir. Şeriatın yasakladığı bazı ceza türleri vardır ki bunlarla cezalandırmak caiz değildir. Üstelik Kitap ve sünnette var olan şer'i nasslar, sınırlandırılmış muayyen cezalar ortaya koymuşlar ve bunlarla cezalandırılması hususunda emir gelmiştir. Öyleyse tazir cezasında hakimin ictihadı, uygun gördüğü herhangi bir cezayı vermesi hususunda değil cezanın miktarı hususunda olacaktır. Şari’in (yasa koyucusunun) muayyen cezaları göstermiş olması, tazir cezalarında uygulanacak olan cezaların bu ceza türleri ile sınırlı olmasına ve bunların dışına çıkılmamasına delalet etmektedir.
Hakkında açıkça yasaklamanın var olduğu cezalandırma, ateşle yakmaktır. Ateşle yakarak cezalandırmak caiz değildir.
Buhari'nin Ebu Hüreyre'den yaptığı rivayet şöyledir:
"Ateşle ancak Allah Azze ve Celle azap eder." *
İkrime'den: Nebi (sav) şöyle buyurdu:
"Allah'ın azabı ile azap etmeyiniz." *
Yani ateşle azap etmeyiniz. İbni Mes'ud Nebi (sav)'nin şöyle söylediğini rivayet etmektedir:
"Dedi ki: Ateşle azab etmek gerekmezdi. Zira ateşin Rabbı ancak, ateşle azab eder." *
Bu hadislerin tümü ateşle yakarak cezalandırmanın haramlılığı hususunda sarihtirler. Elektrikle yakmak gibi diğer cezalar için de aynı hüküm geçerlidir. Uranilerle ilgili hadiste Rasulullah (sav)'den gelen şu rivayete gelince:
"Gözlerinin oyulmasını ve mil çekilmesini emretti." *
Bu hadis, ateşle dağlamayı göstermektedir ve burada bir yasaklama yoktur. Rasulullah (sav)'ın bu türden bir cezalandırmayı kullanmış olması, bunun caizliğine delildir. Yasaklanan ise ateşle yakmaktır. Şeriat tarafından belirlenen cezalandırma türleri ise şunlardır:
1- Öldürme Cezası: Halifenin, tazir cezası kapsamında öldürmekle emretmesi caizdir. Her ne kadar öldürme, zina eden evlinin ve lutinin öldürülmesinde olduğu gibi hadd cezalarından birisi ise de ve hadis hadd dışında cezaların hadd seviyesine
TAZR CEZALARININ ETLER