Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Sigara haram mi mekruh mu? (1 Kullanıcı)

muhammed25

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Kas 2008
Mesajlar
879
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Soru:
SİGARA HARAM MI MEKRUH MU? Sigara hakkında bazı kimseler mubah derken bazı kimseler ise mekruh demekte ve bu hükmü harama kadar götürmektedir. Doğrusu nedir?



Cevap:
Peygamber (sav) Efendimiz'in şereflendirdiği asırda ve müctehidlerin devrinde sigara yoktu. Bu sebeple sigara içmenin hükmünde farklılıklar göze çarpmaktadır. İslam alimlerinin görüşlerinde ortaya çıkan değişik hükümler meselenin tetkikinde seçilen nokta-i hareketin birbirinden farklı olmasından ileri gelmektedir.

İlim sahiplerinden bir kısmı "Eşyada aslolan ibahadır" fıkıh kaidesi ile tütün kullanmakta bir mahzur bulunmadığı görüşünü müdafaa etmiş ve bu istikamette fetva vermişlerdir. Bir kısım din alimleri de bu nebatı hoşa gitmeyen kokusu yönünden tetkike koyulmuş sarmısak soğan ile tütünün kerih kokuları arasında bir benzeyiş yönü olduğu iddiası ile onlar hakkında verilmiş bulunan "kerahat-i tenzihiye" hükmünü tütüne de teşmil etmişlerdir.

Bazı ilim adamları ise bu hususu biraz daha geniş olarak tahlil etmiş çeşitli zararlara yol açmasını dikkate alarak tütün içmenin harama yakın mekruh olduğu neticesine varmışlardır.

Dini meseleleri incelemekte mahareti bulunan ilim erbabı tütünün insan sağlığında yaptığı tahribatı dikkate alarak meseleyi üç bu'dLu ve mukayeseli olarak ele almışlar; tütünün insan sağlığındaki menfi tesirine dair tabip raporlarını nazar -ı dikkate alıp haram olduğu neticesine varmışlardır.

Sigara içmenin haram olduğu fikrinİ müdafaa eden ilim sahipleri Şehr bin Havşeb'in Ümmü Seleme validemizden naklettiği "Rasulullah (sav) müskir ve müftir her şeyi yasakladı" Hadis-i Şerifini verdikleri hükmün delili olarak göstermişlerdir.

Hadis-i Şerifin metnindeki "Müftir" kelimesini İbni Esir "İçildiği zaman vücuda hararet veren; uzuvlarda kırıklık güç azalması göz kapaklarında mahmurluk ve zayıflama meydana getiren şey" diye açıklamaktadır.

Bilhassa tiryakisi olmayanların üzerinde tütünün tesiri incelendiği zaman vücutta bir gerginlik göz kapaklarında ağırlık ve mahmurluk hali gerilen uzuvlarda bir gevşeme olduğu açıkça anlaşılmaktadır.

Şafii mezhebi alimlerinden Kalyubi bir din alimi olduğu kadar tabip idi. Bahsi geçen muhterem zat her iki ilimdeki dirayeti ile tütün içmenin haramlılığına hükmetmiş bulunmaktadır.

Doktorların ifade ve beyanları ile zararları ve insan vücudundaki tahribatı gün ışığına çıkmış bulunan tütünü birbirine ikram etmenin -zararı daha yaygın bulunduğundan-haram olduğu sarahatle ifade edilmektedir.

Bu alışkanlığın zararını yakinen anlamış birçok sigara müptelası tütünü terketmeyi devamlı olarak temenni etmektedirler. Bu hal onların tütünden gördükleri zararın acı itirafı olmaktadır.

Son devrin ilim adamlarından Muhammed el-Hamid "Hiç şüphe yok ki tütün habis bir şeydir. Onu içmeye devam eliyle kendini tehlikeye atmaktır. Bu sebeple kendimi onu haram olması hükmüne meyletmiş görüyorum" demiştir.

Bu zat Muhaddis Şeyh Bedreddin el-Haseni ed-Dimeşki'nin Şeyh Haşim el-Hatib'in ve Şeyh Ali Dark'ın halka yapmış oldukları derslerde tütünün haram olduğu fıkrini açıkça ifade ettiklerini eserlerinde nakletmektedir.

Hiç tereddüt etmeden ifade edebiliriz ki tütün ne besleyici ne de onarıcı bir vitamini ihtiva etmektedir. Keçi ve benzeri canlıların çalı yapraklarını tütüne tercih etmeleri onda besleyici bir değer bulunmadığına işaret edici ve dikkat çekici bir husustur.

Nikotin bazı haşeratın itlafında koruyucu ilaç imal etmekte kullanılmakta ise de ağrıları dindiren yaraları tedavi eden tek kelime ile şifa verici bir hassayı içinde bulunduran ilaç imalatında kullanılmamaktadır.

Sigara gıda değilse şifa vermiyorsa ve hiçbir derde deva olamıyorsa ona verilecek para elbette israftır. Peygamber (sav) Efendimiz boş yere para harcamayı ve malını zarara uğratmayı yasaklamıştır. Karnı doyduktan sonra yemeğe devam etmekte kerahet bulunduğu ve zararlı olacak derecede fazla bir şey yemenin haram olduğu bir gerçektir. Bu hakikat karşısında çocuklarının ekmek parasını sigaraya vermek israf değil ise ya nedir?

İslam dini ağız kokularını gidermek için misvak kullanmanın sünnet olduğunu hükme bağlamıştır. Ayrıca çok olarak sarmısak soğan ve pırasa yiyenlerin cemaate eza vermemek için camiye gelmelerine müsaade edilmemektedir. Sarmısak ve soğan kokusuna rahmet okutacak kadar fena bir kokusu bulunan tütünü içmek misvak sünnetinin teşriindeki hikmete tamamen aykırıdır. Efendimiz (sav)'in ve ashabının yoluna aykırı bulunduğu için bid'attır.

Sigara müptelası bulunan bir şahıs ile camide aynı safta yanyana durma bahtsızlığına uğramış bir mü'mine sorunuz! Onun yanında geçirdiği sıkıntılı dakikalar ne kadar uzun ve çektiği işkence ne derece büyüktür?

İnsanların eza duydukları şeylerden meleklerin de eza duyacağı bir Hadis-i Şerifte ifade edilmektedir. Peygamber (sav) Efendimiz'in bu beyanı karşısında tütün kokusundan meleklerin rahatsız kalacağında kimsenin şüphesi olmamalıdır.

Bir mesele hakkında helal ve haramlık hükümleri toplanacak olursa haramlık hükmünden galip olacağına dair kaadie-i külliye dikkate alındığı zaman sigara içmekle ilgili olan değişik hükümler arasından haramlığı tercih ihtiyata muvafık bir davranış olur.

Bu ihtilafların ortaya çıkardığı bir durum vardır: Şüphe... Zira kimi mubah kimi tenzihen mekruh kimi de tahrimen mekruh veya haram demektir. Bu çekişmeler karşısında istemeyerek insanda bir şek ve şüphe doğmaktadır. Hadis-i Şerifte "Kim şüpheye düşecek olursa harama da düşer" buyurulmuştur. Bunun gibi haramlıkla mübahlık hükmü bir meselede içtima ederse haramlık yönü tercih edilmeli ve müteverri alimin sözü öne alınmalıdır.

Kendisi fakir nüfusu kesir yatağı hasır bulunan kimselerin çocuğu ateşler içinde kıvranırken ona alacağı ilaca para bulamayan kışın ortasında efradı ailesi soğukta titreşirken sobada tüttüreceği dumanı ağzındaki sigara ile tüttüren kimsenin irtikap ettiği bu hal haramın katmerlisidir
 

muhammed25

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Kas 2008
Mesajlar
879
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
SİGARA HARAMDIR DİYENLERİN DELİLLERİ

(Sigaraya haram diyenler arasında şunları sayabiliriz:
Surunbilali Mesîri ed-Dürrü'l-müntekâ sahibi; Salim es-Senhûrî Ibrahim el-Lekkânî Muhammed b. Abdülkerim Halid b. Ahmed Ibn Hamdûn; Necmeddin el-Gazî Kalyûbî Ibn Allân; Ahmed el-Behûtî (el-Mevsû'âtü'l fıkhıye Kuveyt X/101 -102))

1. Hadis-i şerife soğan ve sarmısak için:
"şu iki bitkiden yiyenler mescidimize yaklaşmasın çünkü insanların rahatsız oldukları şeylerden melekler de rahatsız olurlar" buyurulmuştur.
(Bu ve benzeri hadisler için Müslim mesâcid 68-78.)

Sigaranın kokusu soğan ve sarmısaktan daha az rahatsız edici değildir ve üstelik sürekli ve kalıcıdır. Insanlarla devamlı beraber olmak zorunda olan melekler de vardır. Sigara içen insan kısa zamanda ağız kokusunu gideremez. Ağzı kokarken de camiye gelmesi yasaklanmıştır. Bu da onun sürekli camiye gelmemesini gerektirir. Böyle sonuçlara sebep olan birşeyin haram olmaması düşünülemez.

2. Buna bağlı olarak her türlü canlıya ve öncelikle de insana eziyet vermek haramdır.
Ayet-i Kerime'de : "Mü'min erkekler ve Mü'min kadınlara haketmedikleri bir şeyle eziyet edenler şüphesiz açık bir buhtan ve günah yüklenmişlerdir" (Ahzâb 58 ) buyurulmuştur. "Her eziyet veren ateştedir" denmiştir.

Sigara içenler içmeyenler için küçümsenmeyecek bir eziyettir. Özellikle de sigara içen bir es içmeyen hayat arkadaşı için bitmez tüKerimez bir eziyettir.

3. Eza veren şey aynı zaman da pisliktir. Pis olan bir şeyin hakkı ise haram kılınmaktır. Ayette "habis (murdar) şeylerin haram kılındığı bildirilmiştir. ( A'râf l57 ) Hz. Peygamber de soğan ve sarmısağa kokularının ağır olmasından ötürü "şu iki habis bitki" diye tabir etmiştir. ( Müslim Mesacıd 76) Rahatsız edici koku sigarada da fazlasıyla vardır. Öyleyse o da "habis"tir. Habis olan şeyleri ise Allah haram kılmıştır.

4. Sigaranın teneffüs edilen kısmı dumandır yani ateştir. Oysa bunların yenilmesi ve içilmesi haramdır. Ayette haksız yere yetim malı yiyenlerin karınlarıyle ateş yiyecekleri söylenirken (Nisa 10. ) ateşin bir ceza aracı olduğu anlatılıyor. Bu ise helâl bir nimet olamaz. Keza "Artık semanın açıkça bir duman getireceği günü gözle" ( Duhân l0.) denirken dumanın (duhân) yine bir ceza ve tenkit aracı olduğu anlatılır. Suçlulara ceza aracı olarak yaratılan şeyler insanlar için nimet olamazlar. Hz. Peygamber'de sıcak yemekten hoşlanmazlar ve "Allah bize ateş yedirmemiştir" derlerdi. (Benzer hadis için bk. el-Hindî Kenz. VN/109)

5. Sigara hiçbir faydası bulunmayan safi bir israftır. Allah'ın insanların kıyamını (yaşayabilmelerini) sağlaması için bahsettiği "mal'ın (Nisâ 5.) ziyanıdır. Bazan çoluk çocuğunun nafakasını kısmaktır. Oysa pekçok ayet ve hadislerle hem israf hem de malı ziyan etmek yasaklanmıştır. ( En'âm l41; A'râf 31; Hadis için Buhari zekât 18; Müslim Akdiye 14.) yani haram kılınmıştır. Dolayısı ile bu durumda olan sigaranın da haram olması iktiza eder.

6. Sigara abesle iştigaldir. Allah ise insanları boş yere (abesle iştigal için) yaratmadığını bildirmiştir. (Mü'minûn 115)

7. Sigara "bid'at" tır. Çünkü bid'atın bir göstergesi de yapıldığında ona karşılık bir sünnetin kaybolmasıdır. Sigara için insanlarda önemli bir sünnet olan ağız temizliği kaybolmaktadır. "Her bid'at ise dalalettir. Her delalet de cehennemdedir". (Müslim Cum'a 43; Ebu Davud Sünnet 5.) Cehenneme müncer olan bir şeyin haram olması gerekir.

8. Sigara Islam alemine Hiristiyan ve Yahudilerden geçmiştir ve onların bir uygulamasıdır. Oysa müslümanlar başkalarına benzemekten menedilmişlerdir. Binaenaleyh sigara bu açıdan da menedilmiş yani haram kılınmış olur.

9. Hepsinden önemlisi sigara insan için zararlı bir şeydir. "Bütün zararlılar ise haramdır" Gerçekten de bu gün artık sigaranın kimseye yarar sağlamadığı aksine pek çok zararlarının olduğu tıp uzmanlarınca ortaya konmuştur. (Sigaranın zararları konusunda ISAV'da tertib edilen (26.10.199l ) sempozyuma sunulan tebliğlere ek olarak ayrıca Nesîmî age. I/343 vd.) Zararlılarda aslolan hükmün "haram" olacağında ise Islâm alimleri arasında adeta ittifak vardır. Çünkü "zarar ve zarara mukabıl zarar yoktur. (Mecelle md. l9 ) Allah "Kendi kendinizi öldürmeyin" ( Nisâ 29 ) "Kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın" (Bakara 195 ) buyurmuştur.

10. Sigara bütün bütün sarhoş etmese dahi bir nevi gevşeme ve uyuşturma tesiri yapmaktadır. Bütün sarhoş ediciler haram olduğu gibi uyuşturucu ve fütur verici şeyler de haramdır. Ne var ki sigara içene sarhoş edicilere verilen ceza verilemez.

11. Hadis-i şerifte "Helâlın da haramın da belli olduğu aralarında şüpheli şeyler bulunduğu onlardan sakınanın dinini ve ırzını koruduğu onlara düşenin ise harama düşecegi..." bildirilmiştir. (Buharî Iman 39; Müslim müsâkât 107.) Sigara ise en azından böyle bir durumdadır ve netice itibariyle harama götürür.

12. Sigara konusunda Islâm Halifesinin yasaklaması mevcuttur. şeriate muhalif olmayan konularda veliyyu'1-emrin isdar edeceği buyruklara şer'an uyma zorunluluğu vardır aksine hareket ise naslarla haram kılınmıştır. Binaenaleyh sigaranın da haram olması gerekir.

13. Sigara insanı Allah'ı zikretmekten ve O'na karşı kulluk görevlerini ifa etmekten alıkoyar. Sigara tiryakisi oruca çok zor tahammül eder. Bu yüzden pek çok kişi oruç tutmaz. Itikata hiç cesaret edemez. Allah'ın zikrinden alıkoyan birşey ise batıldır haramdır.


MEKRUH OLDUĞUNU SÖYLEYENLERİN DELİLLERİ


1. Sigaranın kokusu kerihdir. binaenaleyh pırasa soğan ve sarımsağa kıyasla mekruh olması gerekir.

2. Kesin haram olduğunu bildiren deliller bulunmamaktadır. Binaenaleyh sigaranın hükmü şüpheli bir konudur şüpheli olan şeyleri yapmak ise en azından mekruha götürür. Öyleyse sigaranın da mekruh olması gerekir.


GÖRÜŞLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SONUÇ



Genel Değerlendirme

Vakıaların hükmünü belirlemede ehli sünnet çizgisindeki mezheplerin ittifakla kabul ettikleri deliller kitap sünnet icma ve kıyastır. "Masalih-i mürsele" ve "Istihsan" ise tartışmalı olmakla beraber yine bu mezheplerin öyle ya da böyle başvurdukları delillerdendir.

Akıl ise olayların hükmünü belirlemede tek başına bir delil değildir. Ehl-i Sünnet çizgisinin görüşü budur. Aklın şer'i bir delil olması sadece Mutezile ve şia görüşüdür. Buna göre :

Hicri 11. Asrın başlarında ortaya çıkan sigara hakkında kitap; sünnet ve icma delilinin bulunmaması tabiidir. Diğer bir ifade ile filan ayetin veya hadisin herhangi bir dalalet yoluyla delâletine ya da müctehidlerin icmaına binaen sigara haram veya mübahtır denemez.

Kıyasa gelince

şüphesiz bu üç asıl delilden sonra ahkâm belirlemede en önemli delildir ve şartlarına uygun kıyasın işletilmesi de bir ictihattır dolayısı ile kıyas yapmak ehlinin yani müctehidlerin işidir. Hükmü nasların delâletlerinin delaleti ile anlaşılacak kadar açık olan konular ise bundan müstesnadır. Bu durumda sigaranın kıyas edilebileceği - edildiği - en yakın asıl pırasa sogan ve sarımsaktır. Yukarıda da kaydettiğimiz gibi Hz. Peygamber (s.a.v.) bu bitkilerden yiyenlerin ağız kokularıyla meleklere ve insanlara eziyet edecekleri için mescide gelmemelerini emretmiş hatta bu durumda gelenler olmuşsa onlan mescitten çıkartarak Bakî Mezarlığı istikametine göndermiştir. Çoğu insanlarca sigaranın ihdas edeceği ağız kokusu da bundan daha az rahatsız edici değildir. Öyleyse sigara da aynı hükmü almalıdır. Ama bu hüküm nedir ?

Sogan-sarımsak konusunda (asıl) baktığımızda onların yenmelerinin yasak edilmediğini hatta bir hadisle teşvik edildiğini dolayısı ile mekruh dahi görülmediğini müşahede ederiz. Yasak edilenin onları yiyenin henüz ağız kokusu çıkmamışken camiye gelmeleridir ve bu hükmün (haram ya da

mekruh) illeti de eza vermek"tir. Imdi sigarayı buna uygularsak; önce sözkonusu illetin onda da aynı ölçüde bulunup bulunmadığı tartışma konusu olabilir. Çünkü sigara içen herkesin nefesi rahatsız edici ölçüde kokmamaktadır bu açıdan kıyasın "aslı" ile "fer'i" arasında küçük de olsa bir fark vardır.

Ikekşi olarak "illetin bulunmayacağı yerde hülanün de bulunmayacağı" esasına göre ister sogan-sarmısak'ta ister sigarada herhangi bir yolla ağız kokusunun izalesi mümkün olursa bu hükmün de kalkmasını gerektirir. Kaldı ki "asıl" daki hüküm soğan-sarımsak yemenin haramlığı ya da mekruhluğu değildir. Binaenaleyh sigaranın onlara kıyaslanmasının uygun olması halinde bile bu tek başına sigaranın içiminin haram ya da mekruh olmasını gerektirmez. Ne var ki sigara içenin ağız kokusu diğerleri kadar çabuk çıkmayacağı dolayısı ile mescidlere sürekli gidemecegi ve seairden olan bir sünnetin -cemaate gitmek gibi- sürekli terki de mekruh ya da haram olacağı için ( Zeydan el-Vecîz 36.) bu sebeple sigara içmek de aynı hükmü alır. Ancak bu esasa göre de yine kokusunun izale yöntemi bulunursa hüküm de ortadan kalkar.

Sonuç olarak sigaraya hüküm vermede en güçlü delil görülebilecek kıyas da nihâi hükmü belirlemede yeterli olmamaktadır.

Geriye ihtilâflı deliller kalırki bunlar da Hanefilerin "istihsan"ı ile Malikilerin "istislahı" (masalih-i mürsele)'dir. Sigara için istihsanın işletilebilecek yönleri zaruret umumi helva ya da kıyas-i hafidir. Sigara içmekte bir zaruret olmadığı herkesin kabulüdür. Umumi helvanın olup olmadığı tartışılabilir. Çünkü sigaranın bir "fısk" sayılması halinde günümüzde o ölçüdeki fısklardan sakınan dini bütün insanlar çok yüksek oranda sigara da içmemektedirler. Bu kesimde içenler azınlıktadır. Bunun dışındaki müslümanlar ise fısk olduğu sabit olan benzeri konularda dahi tesahül göstermektediler.

Binaenaleyh; onların sigara içmeleri de umumi helvadan değil tesahül ve laubalilikten kaynaklanıyor denebilir. Böylece zaruret ve umumi helva tarzındaki bir istihsanla da sigaranın hükmüne ulaşmak mümkün görülmemektedir.

Kıyas-ı Hafi tarzındaki bir istihsan istislahla aynı şey olur ki. bu da sigaranın zararının kesinkeş sabit olmasına bina edilebilir ve açık naslarla

haram kılınan nesnelerdeki ortak özellik insan için hayati zarar taşımalarıdır. Aynı şey sigarada da mevcuttur ya da böyle bir "asıl" bulunamazsa dahi sigaradaki mefsedet yönü daha ağırlıklıdır. Binaenaleyh mahzurludur ve ‚memnu' olması gerekir denebilir. Ancak yukarıda da değindiğimiz gibi bu delillerde de ittifak yoktur ve bu yolla sigara kesin haramdır. hükmünü vermek zordur.

Sonuç

Buraya kadar serdettiğimiz delillere ve tartışmalarına bakarak diyebiliriz ki

1. Sigaranın mahzurlu olduğuna işaret eden deliller mübah sayılması gerektiği istinbat edilen delillerden hem çok daha fazla hem de delalet yönleri daha açıktır. Mübahlığı istinbat edilen deliller çok umumi delillerdir ve pek çok yönden tahsis edilmişlerdir. Binaenaleyh sigaranın mahzuruna işaret eden delillerle ayrıca tahsis edilebilirler. Buna göre sigaranın mutlak mübah olduğunu söyleme imkanı kalmaz. Zaten mübah olduğunu söyleyenlerde ondaki zararın mevhum olduğunu muhakkak olmadığını muhakkak olması yani zararının ispat edilmesi halinde haram olacağını çünkü "zararlılarda asıl olanının" haram olmak olduğunu söylerler. Mesela Ibn Abidin bunlardan birisidir.

Her hangi birşeyi "mübah kılan bir delille haram kılan bir delil çatışırsa haram kılan diğerine tercih edilir" ve "haram ile helal çatışırsa haram galip gelir" gibi fıkıh kaideleri de sigaranın yerinin mübah yönünde olmadığına işaret eder. Böylece sigaranın şer'an mahzurlu olduğu ortaya çıkmış olur. Ancak bu mahzurun hiyerarşideki yeri neresidir. Işte bunu tayin etmek zor gözükmektedir.



Bazılarına göre
zarar "kerahati" bazılarına göre de haramlığı gerektirir. Ama herhalde bunu da tafsil etmek ve kerahat ve haramlığını zararına göre tesbit etmek gerekir. Konuyla ilgili olarak Mustafa Zerkâ'nin ölçüsü şudur: "Zararı kesine yakın (zanni galip) olan haram zararı şüpheli ve hafif olan ise mekruhtur" (Mahmud Nazım age. I/369) Ancak sigara hakkında makbul delâlet yollarından biriyle onun haram olduğunu gösteren bir nassın bulunmadığını da hesaba katarsak onun için haramdır dememiz de tehlikeli olabilir.

Netice itibariyle en az yanılma ihtimalı olan hüküm olarak sigaraya "mekruh" denmesi gereği ortaya çıkıyor. Ama bu durumda da tenzihen bir mekruh olabileceği gibi tahrimen bir mekruh da olabilir. Doğrusu; insanın sağlığına pek çok yönden zararı tiksindirici kokusu (habisligi) israf oluşu vb. yönleri hesaba katıldığında iki mekruh arasındaki yerinin "tahrimen mekruh" olana daha yakın olduğunu söylemek bize daha isabetli gelmektedir. Konu hakkında yazılan risalelerin en derli-toplu olanın yazari Imam Lüknevi'de sigaranın mekruh olduğu sonucuna vardıktan sonra bu kerahatin tahrimen mi yoksa tenzihenmi olduğu konusunda mütereddid olduğunu anlatır. (Luknevi nge. 22)
 

Cihat-82

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
21 Ara 2009
Mesajlar
232
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Selamun aleyküm. Konu gerçekten de çok önemli. Ben de sigarayı mekruh bilenlerdenim. Yazıyı okuyunca farkettim ki, haram veya mekruh diyenler çok mantıklı gerekçeler sunmuşlar. Ama,

"Kesin haram olduğunu bildiren deliller bulunmamaktadır. Binaenaleyh sigaranın hükmü şüpheli bir konudur şüpheli olan şeyleri yapmak ise en azından mekruha götürür. Öyleyse sigaranın da mekruh olması gerekir."

düşüncesi bana daha mantıklı geldi. Elbette ki bu yazıyı okuyan bizler, her ne kadar farklı düşüncelere sahip olsak da, ne kadar farklı yorumlasak da, en doğrusunu bilen Allah Teala'dan başkası değildir. Selam ve dua ile..
 

fetanet

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
28 Ocak 2010
Mesajlar
12
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
61
merhaba cihad ve muhammed kardeşim saglıga zararlı ama mekruh bu siteyi yeni keşfettim çok seviyorum ALLAH CC bize ikram ve izzetiyle mumele eylesin.
 

_YUSUF_

Yönetici
Katılım
26 Haz 2008
Mesajlar
4,070
Tepki puanı
1,043
Puanları
113
Yaş
43
Selamün Aleyküm
Paramızı ısraf etmek haramdır.
Allah'u tealanın verdiği emanete (vucud) zarar vermek haramdır.
Evimizin rızkını heba etmek haramdır.
İnsanları zehirlemek haramdır.
vs vs.
Ve bunlara hep sigara vesile olmaktadır.
Bunları çoğaltmak mümkündür.

Selam ve dua ile
 

bir_umut

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 Şub 2009
Mesajlar
2,564
Tepki puanı
4
Puanları
0
Yaş
41
Selamün Aleyküm
Paramızı ısraf etmek haramdır.
Allah'u tealanın verdiği emanete (vucud) zarar vermek haramdır.
Evimizin rızkını heba etmek haramdır.
İnsanları zehirlemek haramdır.
vs vs.
Ve bunlara hep sigara vesile olmaktadır.
Bunları çoğaltmak mümkündür.

Selam ve dua ile

bu dumana maruz kalan insanların kul hakları da var..bu da çok önemli ki kullanmayan kişi kullanandan daha fazla zarar görüyor..bu meseleyi ben de araştırmıştım babama delil sunmak için;) kesinlikle haram
 

muhammed25

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
7 Kas 2008
Mesajlar
879
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
konuma çok renk katmışsınz RABBİM razı olsun inşA . fetanet kardeşim sende h.g sefalar getirdin
 

ferahhfeza

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
10,922
Tepki puanı
8
Puanları
0
Yaş
46
Web Sitesi
ferahhfeza.blogcu.com
bu dumana maruz kalan insanların kul hakları da var..bu da çok önemli ki kullanmayan kişi kullanandan daha fazla zarar görüyor..bu meseleyi ben de araştırmıştım babama delil sunmak için;) kesinlikle haram


ALLAH razı olsun tam bende bundan bahsedecektim .. isabet olmuş..bin teşekkürler


en önemlisi ; ister sağlıgınız tehlikeye girsin ister paranızı bir sigara paketine sarip çöpe atın ister mekruh işleyin ister haram ne yaparsanız yapın kendinize yapıyorsunuz .. çokda umrumuzda degil ...zira nasihattan anlamıyorsunuz..her birine bir kılıfınız var

bize zarar verme hakkını kendinizde göremezsiniz ... ;)

bu bir kul hakkıdır ... bu hakkımıda sonuna kadar korurum , peşindeyim .. ;)

selam ve dua ile
 

FearDream

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
1 Şub 2010
Mesajlar
56
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
29
Web Sitesi
gsfunpage.azbuz.com
Ama bence sigara işmek sağlığa zararlı olduğundan dolayı haramdır. Hatta çevrenizdekilerede zarar verdiği için %100 haramdır diye düşünüyorum :)

Ama mekruhsada bu sizin sigara içeceğiniz anlamına gelmez. Sonuçta mekruh da güzel bişey değildir ;)
 

Kaim

Yasaklı Kullanıcı
Katılım
11 Ocak 2010
Mesajlar
2,197
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
sigara içiyorum.

Peygamber efendimiz bu devirde olsa muhtemelen sigarayı yasaklardı.

Harama en yakın şeylerden biri de sigaradır kanatındeyım.
 
H

hado77

selamün aleyküm ve rahmetullahi ve berakatühü

sigara içmek hususnda bu kadar ayrıntılı bir hükmü ben bilmeiğim halde kesin olaraka haramdır diyebilirim. kendisi için ne olduğu beni ilgilendirmez ama beni hasta ediyorsa artık tenzihen tahrimen mekruh veya harammıyı araştırmam direk haramdır diyebilirim. ve denmesi de gerekir. öyle aman aman bir incelmeye gerek de yoktur. sigara içen adamlarla yaşarsan eğer kişiliği doğru dürüst oturmuş bir kimse isen kavga bile edersin ki haram mı mekruh muyu sen düşün. anamın babamın sıkıntısına katlanmayan adam bana zarar verecek ve din o adamı daha mekruh mu haram mı diye koruyacak bi de haram diyen ceza da tayin etmeyecek.

burda beni ilgilendiren husus şu. mesela bir yargıtay kararı der ki:............. sebepten ötürü tebliğ kanunun öngördüğü şekilde yapılmadığından iptaline.... sonra hüküm boş bu şekilde yapılan onlarca tebliğ iptal edilir ama yargıtay şunu demez bu tebliği yapan memur kanunun uygulamasını geciktirdiğinden şu şekilde davranması emredilir demez.

burdaki boşluk tespit bakımından değil neticeler bakımındandır. yani sigara içmek neyse ne. din bunu işleyene nasıl tedbir alacak. bu konuda bir hüküm var mı? haramlığı için 5 sayfa yazıyosun ama 65 milyon cezayı duymadan kimse bırakmıyo(veya toplu ortamda içmeye devam ediyo). sonra da ALLAH(cc) indirdikleriyle hükmetmeyen kafir oluyor. bu nasıl bir din anlayışı. insanların bir kısmı melek misal insanlarla yaşadıklarından kelam şunu emretmiş yap demek kolay. biraz da yer seviyesine yakın yaşamaya başlarlarsa ALLAH(cc) ne demek istemişi daha rahat kavranır diye düşünüyorum. sigara içmek bir illet ve ALLAH(cc) BİZLERİ KORUSUN. İÇENE ŞİFA VERSİN,İÇMEYENİN YANINDAN DA UZAK TUSUN.

yukarıdaki gibi içtihadi yazıların sonunda bu hükme uymayanlara ne yapılırı da açıklarsanız hüküm boşlukta kalmaz ve din uygulanabilir olur. yoksa 65 milyon ceza varken dinin bu hususta ürettiği tek bir çözüm bile yoktur denebilir.

ALLAH(cc) BİZLERDEN RAZI OLSUN.
 

Kaim

Yasaklı Kullanıcı
Katılım
11 Ocak 2010
Mesajlar
2,197
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
bileydim baslarmıydım.

Eroin gibi bir bağımlığı var bu meretin.

bırakamıyom.

haram yada mekruh ne fark eder artık
 

Cihat-82

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
21 Ara 2009
Mesajlar
232
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
ALLAH razı olsun tam bende bundan bahsedecektim .. isabet olmuş..bin teşekkürler


en önemlisi ; ister sağlıgınız tehlikeye girsin ister paranızı bir sigara paketine sarip çöpe atın ister mekruh işleyin ister haram ne yaparsanız yapın kendinize yapıyorsunuz .. Bu söylediğinizde sonuna kadar haklısınız, yürekten katılıyorumçokda umrumuzda degil ...zira nasihattan anlamıyorsunuz..her birine bir kılıfınız var Ama nedense burada üslubunuz değişiyor. Bunun nasıl bir bakış açısı olduğunu anlayamadım. Daha önce bu sitede böyle bir yazı yazılmışsa ve dikkate alınmamışsa onu bilemem. Ancak burada yorum yazanlar hakkında nasıl böyle bir genelleme yapabiliyorsunuz? Ben de sigara içiyorum. Dün gece burada okuduğum yorumlardan sonra bırakmayı düşünmeye başlamıştım. Halbuki bugün sizin bu tavrınızı görmek hiç hoş olmadı. "Çok da umrumuzda değil" ne demektir? Siz düzgünce uyardınız da biz mi uymadık? "Zira nasihatten anlamıyorsunuz" ne demek? Siz insanları neye göre ve nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu üslup hiç de hoş değildir.

bize zarar verme hakkını kendinizde göremezsiniz ... ;) Öyle bir hakkımız olduğunu hiçbir zaman iddia etmedik, edemeyiz de. Ben Ankara'da yaşıyorum, siz ise kim bilir Türkiye'nin neresinde? Etrafınızda sigara içen insanlara karşı da aynı tavırları takınıyor musunuz, çok merak ediyorum.

bu bir kul hakkıdır ... bu hakkımıda sonuna kadar korurum , peşindeyim .. ;) Ben hiç bu açıdan bakmamıştım. Kul hakkı olabileceğini hiç düşünmemiştim. Burada, bazı kardeşlerimiz sayesinde dikkatimi çekti. Demek ki bir insan güzel bir dille anlatırsa onun nasihati dikkat çeker, diğer bir insan da yanlış bir üslup takınırsa onun da sadece tavırları dikkat çeker. İnsanları daha düzgün bir dille uyarmakta her zaman fayda vardır. Zira tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır, değil mi?

selam ve dua ile
Selametle kalınız.
 

ferahhfeza

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
10,922
Tepki puanı
8
Puanları
0
Yaş
46
Web Sitesi
ferahhfeza.blogcu.com
Selametle kalınız.


:):)

yanlış anlaşılma diye ben buna derim işte ..
zira bu sözler hiç tanımadıgım siz kardeşlerime degil .. kendi hayatımda ..
tüm çabalarımıza ragmen hala sıgara içmekte ve ısrarla bizimde nasiplenmemize sebep olan ..bagımlı ,tiryaki hasta kişilere yazdım ..

sizi kırmışsak bin özür ...

inşaALLAh terkedersiniz sigarayı o sizi terketmeden ..

ALLAH 'a emanet olunuz ..
selam ve dualarımla
 

_SeNaToR_

Yasaklı Kullanıcı
Katılım
25 Ağu 2008
Mesajlar
1,220
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
35
İşe yarar Sağlıklı bilgide ben paylaşayım kardeşler

İslam şeriatinin hükümlerinde gözetilen temel maksadlar beş tanedir. Bunlara "Mekasidu Şeria" denir. Bunlar din emniyeti, can emniyeti, nesil emniyeti, mal emniyeti, akıl emniyetidir. Dinin bütün hükümleri bu beş esası korumak üzere konmuştur. Bu emniyetlere zarar veren her şey ise yasaklanmıştır.


Günümüzde muasır alimlerin ve fıkıhcıların hemen hemen hepsi sigara içmenin haram olduğunu söylemişler ve bunu da bu beş emniyete zarar vermesine bağlamışlardır. Zira sigara mal emniyetini, can emniyetini ve akıl emniyetini açık bir şekilde ihlal etmektedir. Mekasidu-ş Şeria'nın 3 aslını yok etmesi sebebiyle bütün alimler günümüzde buna haram demişlerdir. Sigara içmenin haramlığı açıktır ve bunun tartışılacak hiç bir boyutu yoktur. Geçmiş dönemde sigaraya tahrimen mekruh diyen alimlerin görüşleri ise sigaranın vermiş olduğu zararların bilinmemesine bağlanmıştır.

Kaynak
 

smyyes

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Eyl 2009
Mesajlar
3,791
Tepki puanı
5
Puanları
0
Yaş
30
hatta bu konuda gusül abdestinin de kabul olmadığı söyleniyor.sigara içen kişi için.
Sigara guslü (boy abdestini )engelliyor mu bu linkden de faydalanabilirsiniz kardeşler.
Allah razı olsun senden de kardeşim.böyle konuların sürekli güncellenmesi gerekiyor.bugün okumayan yarın okur diye.çünkü çoğu kişi sigara hakkında hala bu konuda tereddütte.
 

AysTURK

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
1 Şub 2010
Mesajlar
10
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Allah razı olsun..Sigara haramsa eğer şükü rki babam bıraktı. Yaklaşık 35 yıldır sigara içiyordu, şimdilik :D bir aydır içmiyor inşallah içmezde, çünkü evde bir kişi içtiği zaman çevresindekilerde etkileniyor.. Allah razı olsun paylaştığınız için
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt