N
Nefis
Şeytan'ın Kalbe Giriş Yolları
1) Şerri - hayır gibi göstermek
2) Kötülüğü - iyilik gibi göstermek
3) Haramı - helâl gibi göstermek
4) Mekruh'u - mübah gibi göstermek
5) Şehvet ve Gazaplı anlarında insanları aldatmak
6) Hased ve hırs: Kul bir şeye haris oldumu artık hakkı görmekten kör ve hakikatı duymaktan sağır olur.
7) Helâl bile olsa - doyasıya fazla yemektir. Zira insan fazla yeyince şehveti artan. Şehvet ise şeytan'ın silahıdır.
8) Dünya süsüne tama' etmek arzu duymak. Öyle ki âdeta tama' ettiği şey onun ma'budu olur
9) Âdem oğluna işlerinde acelecilik ettiği zamanlarda ona vesvese vermek.
Resûl-i Ekrem "Acele şeytandan teenni ise 'tandır." buyurdu. Sehl b. Sa'd (Tirmizi)
10) Cimrilik ve yoksulluk korkusu vermek
11) Mezhep taassubu ile hasımlara kin tutmak onları küçümsemek ve hakaretle bakmaktır.
Bir imâmın mezhebinden olduğunu iddia edip onun ahlâkı ile ahlâklanmayanın kıyamet gününde hasmı o imamdır.
12)Allah (c.c.) ın zat ve sıfatları hakkında akıllarının almadığı meselelerde düşünceye sevk edip şüpheye düşürmek. Dinini zayıflatmak
13) Şeytanın kalbe giriş kapılarından biride sû'i zan (kötü zan) dır.
Musa (a.s.)'ın Şeytanla Olan Hikâyesi
Bir Rivayet'de İblis Musa (a.s.) mülâki oldu ve:
- Ya Musâ sen -u Teâlâ'nın risâletle seçtiği bir peygambersin. Benim durumum sence mâlum. Tevbe etmek isterim. Benim için şefaatci ol. der.
Tûr-i Sinâ'da Allah (c.c.) ile mukâlemesinden dönerken kendisine -u Teâlâ
- Emanetini yerine getir. buyurur. Musâ (a.s.) meseleyi anlatır. -Allahu Teâlâ
--- Âdem'in kabrine secde etsin dileğini yerine getireyim ve tevbesini kabul edeyim buyurur.
Musa (a.s.) vaziyeti İblis'e anlatınca
- Ben onun dirisine secde etmedim ölüsüne secde edermiyim? diye böbürlenip kibirlendi ve kızdı. Sonra Musâ (a.s.) a
- Sen ki benim için çalıştın bana hakkın geçti. Üç yerde beni hatırla. Zira o zamanlar sen en zayıf ve ben de en güçlü olurum. İnsan oğlunun kalbini feth eder ve kendime uydururum.
Birincisi kızdığın zaman. O zaman ruhum kalbinde gözüm gözünde ve kanın damarda cereyânı gibi vücuduna dahil olurum. İnsan kızdığı zaman nefsini körüklerim artık ne yaptığını bilmez olur.
İkincisi cihad zamanlarında beni 1ıatırla. O zamanda ben mü'minlere yanaşır; karısını çocuğunu geride bıraktıklarını hatırlatır ve onu ihlâsla cihâd'den soğuturum.
Üçüncü de mahremin olmayan kadınlarla yalnız kalınca. Sakın ola yalnız kalma. Ben arada elçilik yapar ve mutlaka fitneyi ve şehveti uyandırırım.
Denildi ki: Velilerden biri şeytan'a
- Âdemoğluna nasıl galip olur onu saptırırsın diye sorar. Şeytan cevaben.
- Kızdığı hevâ-i nefsinin galeyana geldiği zaman. Zira keyfi oldumu kalbine kızdığı zaman başına (aklına) girerim.
Resul-i Ekrem "Bir şey'i (çok) sevmen seni ktir ve sağır ederıı buyurmuştur.
Sevdiğimiz şeye dikkat edelim. Şeytana değil Allah(c.c.) a sevgi ile (şeytana karşı) kör ve sağır olalım.
- o -
Şeytanın en büyük oyunu müslümana günahını göstermemek ve tevbe ettirmemektir.
- o -
Şu iki haslet şeytanı çok kızdırır! Şeytanın vesveselerine aldırmamak Allah (c.c.) ın zatı hakkında tefekkürü terketmek.
Şakik-i Belhi
Resûl-i Ekrem (S.A.V.) buyurur.
"İblis yeryüzüne indiği zaman Allahu Teâlâ'ya:
- Yâ Rab beni kovdun ve yeryüzüne gönderdin. O halde bana bir mesken ver dedi.
-u Teâlâ:
- Meskenin hamamdır buyurdu.
- Bana oturacağım bir toplantı yeri ver.
- Toplantı yerin sokak başları ile çarşı ve pazarlardır.
- Bana yemek ver.
- Yemeğin Besmelesiz yenen yemeklerdir.
- Bana içecek ver.
- Keyif veren her içki senin içeceğindir.
- Bana bir dellâl ver.
- Bütün çalgılar senin dellâlindir.
- Bana okunacak bir şey ver.
- Şiirler senin okuyacağın şeylerdir.
- Benim de hadisim sözlerim olsun.
- Senin sözlerinde yalanlardır.
- Bana av âletleri ve tuzaklar ver.
- Senin tuzakların kadınlardır Hz. Aişe (R.A.) diyor ki: Resûl-i Ekrem (S.A.V.)
"Şeytan birinize gider hulûl eder ve vesvese yolu ile:
- Seni kim yarattı diye sorar. Adam:
Şeytan ise ona:
-Allah (c.c.) yarattı diye cevap verir.
- Ya Allah(cc.) ı kim yarattı? der. Sizde biriniz böyle bir suâl ile karşılaşınca ve Resulüne imân ettim
desin Zira bu o vesveseyi giderir" buyurdu. Ebû Hüreyre (Buhari Müslim)
1) Şerri - hayır gibi göstermek
2) Kötülüğü - iyilik gibi göstermek
3) Haramı - helâl gibi göstermek
4) Mekruh'u - mübah gibi göstermek
5) Şehvet ve Gazaplı anlarında insanları aldatmak
6) Hased ve hırs: Kul bir şeye haris oldumu artık hakkı görmekten kör ve hakikatı duymaktan sağır olur.
7) Helâl bile olsa - doyasıya fazla yemektir. Zira insan fazla yeyince şehveti artan. Şehvet ise şeytan'ın silahıdır.
8) Dünya süsüne tama' etmek arzu duymak. Öyle ki âdeta tama' ettiği şey onun ma'budu olur
9) Âdem oğluna işlerinde acelecilik ettiği zamanlarda ona vesvese vermek.
Resûl-i Ekrem "Acele şeytandan teenni ise 'tandır." buyurdu. Sehl b. Sa'd (Tirmizi)
10) Cimrilik ve yoksulluk korkusu vermek
11) Mezhep taassubu ile hasımlara kin tutmak onları küçümsemek ve hakaretle bakmaktır.
Bir imâmın mezhebinden olduğunu iddia edip onun ahlâkı ile ahlâklanmayanın kıyamet gününde hasmı o imamdır.
12)Allah (c.c.) ın zat ve sıfatları hakkında akıllarının almadığı meselelerde düşünceye sevk edip şüpheye düşürmek. Dinini zayıflatmak
13) Şeytanın kalbe giriş kapılarından biride sû'i zan (kötü zan) dır.
Musa (a.s.)'ın Şeytanla Olan Hikâyesi
Bir Rivayet'de İblis Musa (a.s.) mülâki oldu ve:
- Ya Musâ sen -u Teâlâ'nın risâletle seçtiği bir peygambersin. Benim durumum sence mâlum. Tevbe etmek isterim. Benim için şefaatci ol. der.
Tûr-i Sinâ'da Allah (c.c.) ile mukâlemesinden dönerken kendisine -u Teâlâ
- Emanetini yerine getir. buyurur. Musâ (a.s.) meseleyi anlatır. -Allahu Teâlâ
--- Âdem'in kabrine secde etsin dileğini yerine getireyim ve tevbesini kabul edeyim buyurur.
Musa (a.s.) vaziyeti İblis'e anlatınca
- Ben onun dirisine secde etmedim ölüsüne secde edermiyim? diye böbürlenip kibirlendi ve kızdı. Sonra Musâ (a.s.) a
- Sen ki benim için çalıştın bana hakkın geçti. Üç yerde beni hatırla. Zira o zamanlar sen en zayıf ve ben de en güçlü olurum. İnsan oğlunun kalbini feth eder ve kendime uydururum.
Birincisi kızdığın zaman. O zaman ruhum kalbinde gözüm gözünde ve kanın damarda cereyânı gibi vücuduna dahil olurum. İnsan kızdığı zaman nefsini körüklerim artık ne yaptığını bilmez olur.
İkincisi cihad zamanlarında beni 1ıatırla. O zamanda ben mü'minlere yanaşır; karısını çocuğunu geride bıraktıklarını hatırlatır ve onu ihlâsla cihâd'den soğuturum.
Üçüncü de mahremin olmayan kadınlarla yalnız kalınca. Sakın ola yalnız kalma. Ben arada elçilik yapar ve mutlaka fitneyi ve şehveti uyandırırım.
Denildi ki: Velilerden biri şeytan'a
- Âdemoğluna nasıl galip olur onu saptırırsın diye sorar. Şeytan cevaben.
- Kızdığı hevâ-i nefsinin galeyana geldiği zaman. Zira keyfi oldumu kalbine kızdığı zaman başına (aklına) girerim.
Resul-i Ekrem "Bir şey'i (çok) sevmen seni ktir ve sağır ederıı buyurmuştur.
Sevdiğimiz şeye dikkat edelim. Şeytana değil Allah(c.c.) a sevgi ile (şeytana karşı) kör ve sağır olalım.
- o -
Şeytanın en büyük oyunu müslümana günahını göstermemek ve tevbe ettirmemektir.
- o -
Şu iki haslet şeytanı çok kızdırır! Şeytanın vesveselerine aldırmamak Allah (c.c.) ın zatı hakkında tefekkürü terketmek.
Şakik-i Belhi
Resûl-i Ekrem (S.A.V.) buyurur.
"İblis yeryüzüne indiği zaman Allahu Teâlâ'ya:
- Yâ Rab beni kovdun ve yeryüzüne gönderdin. O halde bana bir mesken ver dedi.
-u Teâlâ:
- Meskenin hamamdır buyurdu.
- Bana oturacağım bir toplantı yeri ver.
- Toplantı yerin sokak başları ile çarşı ve pazarlardır.
- Bana yemek ver.
- Yemeğin Besmelesiz yenen yemeklerdir.
- Bana içecek ver.
- Keyif veren her içki senin içeceğindir.
- Bana bir dellâl ver.
- Bütün çalgılar senin dellâlindir.
- Bana okunacak bir şey ver.
- Şiirler senin okuyacağın şeylerdir.
- Benim de hadisim sözlerim olsun.
- Senin sözlerinde yalanlardır.
- Bana av âletleri ve tuzaklar ver.
- Senin tuzakların kadınlardır Hz. Aişe (R.A.) diyor ki: Resûl-i Ekrem (S.A.V.)
"Şeytan birinize gider hulûl eder ve vesvese yolu ile:
- Seni kim yarattı diye sorar. Adam:
Şeytan ise ona:
-Allah (c.c.) yarattı diye cevap verir.
- Ya Allah(cc.) ı kim yarattı? der. Sizde biriniz böyle bir suâl ile karşılaşınca ve Resulüne imân ettim
desin Zira bu o vesveseyi giderir" buyurdu. Ebû Hüreyre (Buhari Müslim)