Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Sedefkar Mehmed Aga (1 Kullanıcı)

_ZÜMRA_

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
9,962
Tepki puanı
9
Puanları
0
Yaş
46
Sedefkar Mehmed Ağa Sultanahmet Camii'sinin mimarı. Kanuni Sultan Süleyman’ın saltanatının son senelerinde, Rumeli’nden devşirilerek İstanbul’a getirildi. Beş sene Acemi Ocağında kaldıktan sonra, Kanuni Sultan Süleyman Türbesi bahçe bekçiliği vazifesi verildi. Bu vazifesi esnasında mühendis mektebi talebelerinin derslerini dikkatle takip etmesi, hocaların gözünden kaçmadı. İmtihana tabi tutularak derslere devamı uygun görüldü. Üstün kabiliyeti sayesinde kısa zamanda talebeler arasında kendini gösterdi. Burada yirmi sene Mimar Sinan, Mimar Davud, Mimar Dalgıç Ahmed Ağalardan mimarlık ve sedefkarlık dersleri aldı. Sedef işlerindeki fevkalade mahareti sedefkarlık halifesi olmasına sebep oldu. Mimar Sinan’ın tavsiyesiyle Sultan Üçüncü Murad’a sedef işlemeli bir rahle hediye ederek, padişahın takdirini kazandı. Kendisine Topkapı Sarayı Kapıcılığı verildi. Bu vazifeyle beraber derslere de devam ederdi.

“Kapıcılık” vazifesindeyken,
Mısır’a, Arabistan’a gitti. Buralardaki seyahatlerinde İslam sanatının en mükemmel eserlerini inceleme fırsatını buldu. İstanbul’a döndükten sonra Rumeli’ndeki kaleleri teftiş vazifesi verildi. Osmanlı Devletinin Avrupa kıtasındaki bütün kalelerini dolaştı. İntibalarını Sultan Üçüncü Murad Hana arz etti. Daha sonra İstanbul Kadılığı Muhzırbaşılığına getirildi. Kapıkulu süvarileri arasına katılan MehmedAğa, Hüsrev Paşanın hizmetine girerek, onun müsellimi olarak doğu ve Şam bölgelerindeki sanat eserlerini tetkik imkanını buldu.

1597’de şehrin su yolları nazırlığına getirildi. Sekiz yıl çalıştığı bu vazifesinde, çok başarılı hizmetlerde bulundu. Bu hususta ihtisas sahibi oldu. Su Nazırlığı, Mimarbaşılıktan önceki son vazifesiydi.

11 Ekim 1605 günü Dalgıç Ahmed Ağadan boş kalan Hassa Mimarbaşılığına getirildi. O sırada Sultan Birinci Ahmed Osmanlı padişahıydı. Mimarbaşılıkta ilk vazifesi Peygamberimizin Kabr-i şerifinin tamiratıydı. 1612 senesinde İstanbul’a döndü.

Sultan Birinci Ahmed, muhteşem bir cami yaptırmağa karar verdi ve bu işle Mehmed Ağayı vazifelendirdi. Yer olarak da Bizanslıların hipodrom dedikleri mahal seçildi. İstimlaklar tamamlandıktan sonra 9 Kasım 1609’da temel atıldı. Temele ilk kazmayı Padişah vurdu ve; “Ya Rab! Ahmed kulunun hizmetidir, kabul-ı dergah eyle!” diye dua etti. Temel atma merasimi münasebetiyle fakirlere sadaka dağıtıldı, devlet ileri gelenlerine hil’atlar giydirildi.

Caminin inşaasına büyük dikkat ve itina sarf eden Mehmed Ağa, Camiden başka İstanbul’da birçok yapının inşaasını da devam ettirmekteydi. Sultanahmed Camiini yedi yılda bitirdi. Caminin çinilerinde mavi rengin hakim olması sebebiyle, Avrupalılar tarafından bu camiye Blue Mosque denir. Caminin bitmesinden kısa bir müddet sonra 1618 yılında vefat eden Mehmed Ağanın hayatını yazan Cafer Çelebi; Risale-i Mimariye (Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesindedir) ondan mütevazi, kendini övmeyi sevmeyen ve o derece de maharetli, sanatkar birisi diye bahseder.

Osmanlı Devletinde yetişen, nadide sanatkarlardan biri olan Mehmed Ağa, yaptığı eserlerinde, mimarimizde yavaş yavaş başlayan
Barok tarzından hiç etkilenmeden bize has eserler meydana getirdi. Mehmed Ağa, on iki cami ve mescit, sekiz türbe, iki medrese, iki hamam, üç saray ve köşk, bir köprü, yüzden fazla çeşme, on bir sebil ve bir kervansaray inşa ederek, Osmanlı mimarisine yeni şaheserler kazandırdı.
 

_ZÜMRA_

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
9,962
Tepki puanı
9
Puanları
0
Yaş
46
Sultan Ahmet Camiisinin mimarı Sedefkar Mehmet Ağa’ dır. Bu caminin modüler düzeninde olmasa da -Hocası olan Mimar Sinan da olduğu gibi- sayılar bu cami için ve caminin banisi olan I Ahmet için önemlidir.
Şöyle ki;

I. Ahmet Osmanlı hanedanının 14. padişahıdır. Tahta 14 yaşında geçmiş ve 14 sene hüküm sürmüştür. 28 yaşında vefat etmiştir. Ayrıca I Ahmedin yaptırdığı camiiye 6. minare inşa edilmeden evvel Kabe’ ye yedinci minareyi yaptırması da mukaddesata verdikleri kıymetin bir göstergesidir.
-
Caminin mimarı olan Sedefkar Mehmet Ağa, camiye ait olan muhteşem sedef kakmalı kapının da bizzat ustadır. Ecdad yaptıkları eserlerde, bütün emeğini bilgisini, görgüsünü ve zerafetini olanca gücüyle sarfetmiş. Belki bunun içindir ki yüzyıllarda geçse emekleri bu samimiyetin hatrına zayi edilmiyor.
Ayrıca Aziz Mahmut Hüdayi hazretlerinin ricası ile caminin 16 şerefesinde 16 müezzin ahenkle ezan okumuş yüzyıllarca. Yakın zamana kadarda caminin müzezzinlerine 16 makamdan ezan okuma ile ilgili eğitim verilmiş.
 

_ZÜMRA_

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
15 Eki 2007
Mesajlar
9,962
Tepki puanı
9
Puanları
0
Yaş
46
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]NASIL BIR ESER[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Ayasofya'yi yaptiran Justinianus onunla Hz. Süleyman'in Kudüs'te yaptirdigi mebedi asmak istemisti ve asmisti. Süleymaniye'yi yaptiran Sultan II. Selim, Ayasofya'yi asmak istemislerdi ve asmislardi. Simdi de Sultan I. Ahmet onlari asacak bir cami yaptirmak istiyor, fakat atalarina saygisizlik etmemek için, sadece Ayasofya'yi asacak bir cami yaptirmak istedigini söylüyordu.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultan Ahmed, yeni bir cami yaptirmaya karar verdikten sonra, uygun bir yer aranmasina basladi. Teklif edilen birçok yer arasinda padisah bugünkü yerini begendi. Fakat o yillarda burada Sokollu Mehmet Pasa sarayi vardi ve sarayin satin alinmasi, yiktirilmasi, çevresinin iyice açilmasi gerekiyordu.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Padisah, Ayse Sultan'a, ''Otuz yük dinar halis ayar altin'' göndererek sarayi satin aldi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Yeni camiyi gerçeklestirme isi, mimarligi gibi sedefkatligi ve musikisinasligi ile de büyük ün yapmis olan mimarbasi Mehmet Aga'ya verildi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sedefkar Mehmed Aga, karsisinda Süleymaniye, yanibasinda Ayasofya gibi iki essiz anitin arasinda, onlarla yarisacak bir eser yapacakti.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bu eser nasil olmaliydi? Bir eserin büyük olmasi için boyutlarinin büyük olmasi yetmezdi. Güzel olmasi için de yalniz disindan veya yalniz içinden güzel olmasi yetmezdi. Hatta, sadece 'güzel' olmasi da yetmezdi. Onun yapacagi eserde güzellik nasil yasanirdi? Siir gibi seyredilerek, huzur gibi duyularak..[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mehmed Aga, uzun çalismalardan sonra planini çizdi ve padisaha sundu. Basmimarin açiklamalarini da dinleyen padisah plani begendi ve onayladi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]PADISAH TOPRAK TASIDI[/FONT]​

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Artik temel atma zamani gelmisti. 1609 yilinin günesli bir gününde, basta padisah olmak üzere, devlet erkani insaatin yapilacagi yere geldi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Ayni yüzyilda yasayan Evliya Çelebi, temel atma merasimini söyle anlatiyor:[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]''…Cümle üstad mimar ve mühendisler toplanip, Üsküdarli Mahmut Efendi'nin ve üstadimiz Evliya Efendi'nin dualari ile esasinin kazilmasina bsladi. Evvela Sultan Ahmed Han, etegine toprak dodurup, ''Ya Rab! Ahmed kulunun hizmetidir, kabul eyle'' deyüp, amelelerle birlikte temelden toprak tasidi…''[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Padisahtan sonra Seyhülislam Mevlana Mehmed Efendi, Seyh Mehmud Efendi, Vezirlazam Murad Pasa ve diger veziler, ulema, kadiaskerler ellerine kürükler alarak toprak tasimis, harç koymuslardi. Bu sirada kurbanlar da kesilmisti. Issaat çalismalarina sembolik olarak ordu da katilmis, birgün sipahiler, birgün yeniçeriler toprak tasimada çalismislardi. Vezirler, devler erkani kendi adamlarini göndermis, halktan birçok gönüllü çalismalara katilmis, bölece Istanbullular, caglar boyu övünecegimiz bir eserin meydana gelmesi için hizmet etmislerdi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]YEDI YILDA TAMAMLANDI[/FONT]​

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Insaat yedi yilda tamamlandi. Nihayet 1616 yili 2 Haziran Cuma günü, basta padisah olmak üzere, devlet erkani bu defa açilis merasimi için ayni yere geldi. Cami yanina kurulan otaglarda davetlilere büyük bir ziyafet verildi. Açilis dualarla yapildi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultan I. Ahmet meydana gelen saheserden memnundu. Cami kapladigi alan bakiminda Ayasofya ve Süleymaniye'yi geçiyordu. Ana yapinin kapladigi alan 64x74 m. Boyutlarindadir. Yüksekligi ise 43 metredir.[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Içinin renkli aydinligi, duvarlari süsleyen essiz çinileri, kapilari süsleyen sedef kakmalari, o güne kadar yapilanlardan çok daha güzel olan alti minaresi, Istanbul'un panoramik güzelligini arttiran genel görünüsü ile Sultanahmet herkesi büyülemisti. Ama o zaman bu caminin adi Sultanahmet Camii degildi. Halk ona 'Yeni Cami' demisti. Eminönü'nde Yenü Cami adiyla anilan cami yapilincaya kadar bu adi tasidi. Eminönü'ndeki eser 'Yeni Cami' adini alinca, Mehmed Aga'nin yaptigi camiye de Sultanahmet Camii denildi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]CAMIDEKI IÇ AYDINLIK[/FONT]​

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultanahmet Camii'nin mimari tarzi öteki camilere göre, birçok bakimdan farklidir. Mesela Süleymaniye'de kubbeyi esit ve paralel kenarli dayanaklar tuttugu halde, Sultanahmet Camii'nin kubbesi yuvarlak ve iri sütunlar halindeki filayaklarina oturmaktadir. Orta kubbe dört sivri kemer üzerine oturtulmus, köseleri pandantifle doldurulmustur. Yarim kubbelerin kenarlari da sivridir. Isik süzülmesini kolaylastirmak için pencere ve kemerler de degisik bir stilde yapilmistir. Isigin cami duvarlarini süsleyen renkli çinilere degisik sekillerde yansimasi düsünülmüs, pencere camlarina buna göre renkler verilmistir.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultanshmet'in asil özelliklerinden biri. Bol isikli, diger çinilerinin essiz birer sanat eseri olusudur. Yüzyillar içinde eskiyen veya kitilan bazi camlari degistirilirken, ayni renkler turrurulamamis. Bu yüzden cami yapilisindaki zamana göre isik-renklerinden kayba ugramistir. Buna ragmen Sultanahmet'in iç aydinligi bugün hiçbir mabedde yoktur.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultanahmet Camii'nin maliyeti, sebilleri, mektebi, Hümayun kasri, dükkanlari, dükkanlarin üzerindeki odalari ve padisahin türbsi de dahil olmak üzere 1811 yük 2944 akçedir. 1 yük 100 bin akçe, 120 akçe de 1 altin oldugunua göre, bu saheserin yaklasik olarak 1.510.000 altina mal oldugunu söyleyebiliriz.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Cami 21.043 çini ile süslenmistir ve bu çinilerin herbirine 18 akçe ödenmistir.[/FONT]
sultanah4.jpg


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]NIÇIN ALTI MINARE[/FONT]​
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Istanbul'da meydana gelen her büyük olay, her büyük eser, Islam dünyasini yakindan ilgilendiriyor ve baslica konu ediliyordu. Sultanahmet Camii'nin yapilmasi da hayranliklar, genis yankilar uyandirdi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Fakat Imparatorlugun bazi eyaletlerinden itirazlar da geldi. Itiraz da geldi. Itiraz edenler, ''camiye alti minare yapilmasi kabe'ye saygisizlik olur'' diyorlardi. [/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Çünkü o zamanlar alti minaresi olan tek mebed Mekke'de idi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Padisah bu meseleyi bütün Islam alemini memnun edecek bir sekilde halletti: Mekke'ye yedinci minareyi yaptirdi.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sultanshmet minarelerinin dördü üçer, ikisi de ikiser serefelidir.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]AVIZELER BIRER HAZINE IDI[/FONT]​

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Evliya Çelebi, Sultanahmet'teki avizelerin, yapildigi yillarda, oradaki çiniler kadar güzel ve degerli oldugunu söyle anlatiyor:[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]''…Bu camide asili avizeler yüz Misir hazinesi degerindedir. Çünkü Sultan Ahmed Han, ecdadindan beri toplanankiymetli essiz cevahirleri, dört diyardan gelen çok degerli hediyeler buraya koymustur..Mesela, Habes veziri Cafer Pasa camiye alti adet zümrüt kandil göndermistir ki, herbir kandil altisar okka agirlikta idi. Altisi da mücevherli altin zincirlerle asilmistir.. Ayrica bu camide öyle çok ve degerli kitaplar verdir ki,Islam diyarindaki öteki padisah camilerinin hiçbirinde bu kadar çok güzel ve degerli kitag görülmemistir..''[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]SULTANAHMET'IN DIS AVLUSUNDA, BIRINCI KAPININ ALTINDA BULUNAN SEBIL KITABESI[/FONT]​

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Içen abdan dari-naim içre mesrur ola, Yazilub amali-hüsnü deftere medtur ola[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Camii Han Ahmed'in banii ala mesrebi, Hazreti Mimarbasi ahreti mamur ola.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kim Muhammed anin nam-u ali himmeti, Itti bu rana binayi hasredek mashur ola[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Olmamistir dahi olmaz böyle ali bina, Bir eser konmustur ki, kim dembedem Mezkur Ola [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]GÜNÜMÜZ TÜRKÇESIYLE:[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bu sudan içen, nimetler yurdu olan Cennete kavussun mutlu olsun.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Yaptigi güzel isler deftere satir satir yazilsin.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Yüksek ahlaki kendisine huy edenin, Han Ahmed'in camiini yapan, [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Yüce mimarbasinin sonu da iyi olsun.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bu ulu mimarbasinin kutlu adi Mehmed'dir.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Dünya durdukça ünü her tarafa yayilsin diye, bu güzel, gözalici yapan odur.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bu büyük eserin benzeri yoktur ve olmayacaktir.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Be eser, her zaman övgüyle konusulsun, dillerden düsmesin diye yapilmistir.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]SULTANAHMET[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Nurlu elleri Sedefkar Mehmed Aga'nin[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Indirmis yeryüzüne isik-cismi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Eli öpülesi o dehanin [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mehyalatla yazilsin ismi.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bir eser vermis ki o sanat günesi,[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Orda mevsim yil boyunca bahar…[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bulunmaz dünyada bir esi[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Maya'lardan Misir'a Çin'e kadar[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kubbeleri bir tomurcuk bahçesi, kat kat,[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Her sabah açar..[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Duvarlari tas degil, sanki kanat,[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Her gece uçar…[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Alti füzesiyle gökyüzünde[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Dolasir Sultanahmet.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Gökkusagini o toplar, o dagitir[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Dünyaya demet demet.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sonsuz mevilerde ak güvercin,[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Akveryum renginde bir rüya..[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Büöyle bir güzellik gördügü için [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mutludur dünya..[/FONT]

alıntıdır
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt