nakşibendi
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 12 Mar 2006
- Mesajlar
- 1,946
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
Ramazan ayı, cennet kapılarının açıldığı, cehennem kapılarının kapandığı, şeytanların zincire vurulduğu, ibadetlerin doruğa çıktığı rahmet ayıdır. Müslümanların, bu ayı bidatlere düşmeden ibadetlerle, salih amellerle, kuran ve sünnetten gelen delillerle ilim öğrenerek, yeryüzündeki mazlumlara, işgal altındaki müslüman kardeşlerine dualar ederek geçirmeleri gerekir. Ramazan ayında Müslümanlar, sünnete uygun, bidatten uzak oruç tutmaları imanlarının gereğidir. Aşağıda sizlere ramazan ayında işlenen bidatler öğretilmektedir. Lütfen bu hacmi küçük, daveti büyük olan risaleyi ezberleyin.
ALLAH ramazanı imanla, ihlasla, sünnete uygun amel etmeyi nasip etsin.
1.Soru-Ramazan ayına takvim hesabı yaparak, takvimin belirlediği günde başlamak bidat midir ?
Ramazan ayını takvim hesabına göre veya takvimlerde geldiği gibi tutmak sünnet değil, bidattir. Rasulullah (s.a.v.) ramazan ayına hilali gözetleyerek, onu gördükten sonra veya bir sahabinin gördüğünü söylemesi üzerine başlardı. Dolayısıyla Ramazan ayı; hilalin görünmesi ile başlanan bir ibadet ayıdır. Müslümanların bu sünnet şeklini göz önünde bulundurarak bu aya başlamaları gerekir. Kim takvimlere uyarak oruç tutmaya başlarsa bidat işlemiş olur.
1.Delil : “ Yoksa onların (kuran ve sünnette) ALLAH’ın izin vermediği şeyleri kendilerine dinden hüküm koyan ortakları mı vardır ? “ (Şura 21)
Açıklama : ALLAH ve Resulünün izin vermediği bu hususu yapmak, hüküm koymak olduğundan sakınmak gerekir. Ayet, takvimle hesap yapmanın kuran ve sünnette olmaması dolayısıyla amel etmenin bidat olduğu hususuna delildir. Sünnet olan hilale göre oruç tutmaktır.
2.Delil : İbn Ömer (r.a.) şöyle demiştir. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu : “ Hilali görmedikçe (ramazan orucuna başlamak için) oruç tutmayın, hilali görmedikçe (bayrama girdik sanarak orucu terk ederek) iftar etmeyin. Eğer hilal üzerinize bulutlanırsa miktarını (Şaban’ı 30’a tamamlayarak) hesap edin.” ( İmam Müslim )
Açıklama : Hadis, açıkça ramazan ayında oruca hilali gördüğümüz zaman başlanacağını bildirmektedir. Rasulullah (s.a.v.) hilali görünce, ramazan ayının ilk orucunu tutun, yine hilali görünce de ramazan bayramının ilk gününde iftar edin diye emretmektedir. Bu sebeple hilal görünmeden, göründüğüne dair bize haber ulaşmadan, oruca başlamak bidattir.
3.Delil:Abdullah İbn Ömer diyor ki, “ (Sahabiler) hilali gözetliyorlardı Ben Hilali gördüm ve bunu Rasulullah’â haber verdim, (bunun üzerine) oruca başladı ve herkese de emretti.” (Ebu Davud, Hakim, İbn Hibban, sahihtir )
Açıklama : Hadis, Rasulullah ve ashabının hilali gözetlediklerine ve görünce de ramazana başladıklarına delildir.
4.Delil : İmam İbn Teymiyye’yi dinleyelim: “Ay hesabı yaparak ramazana itimat etmek, sahih sünnette ve sahabenin eserlerinde olmayan açık bir bidat olduğunda şüphe yoktur. Kim bunu yaparsa şeriatın yolundan sapmış, bidatçi olmuş olur.”
2.Soru-Ramazandan bir veya iki gün önce kendimi oruca alıştırmak için oruca erken başlamam bidat midir ?
Müslümanın ibadeti, ALLAH ve Resulünün belirttiği hudutlar dahilinde olur. İbadetleri ve onların vakitlerini belirleyen, ALLAH ve Resulüdür. Hiçbir müslümanın aklından-hevasından bir ibadet ve o ibadetin vaktini koyma hakkı yoktur. Dinde hüküm koyma yetkisi ALLAH’ın ve Resulünündür. Bizler din koyucuları mıyız ki, ibadetler ve onların vakitlerini belirleyelim ? Rasulullah (s.a.v.) iman edilmesi ve amel edilmesi gerekenleri, ümmetine en güzel bir şekilde iman ederek ve amel ederek bildirmiştir. Ümmet, dinini kuran ve sünnetten alarak aydınlanmıştır. Ramazandan 1 veya 2 önce ramazana başlamak, Rasulullah’ın sünnetinde olmayan ve bizzat peygamberin yasakladığı kötü bir ameldir. Bu sebeple ramazandan 1 veya 2 önce oruç tutmaya başlamak bidattir.
1.Delil : Ebu Hureyre (r.a.) şöyle dedi, Rasulullah (s.a.v.) 1 gün ve 2 gün evvelden oruç tutmak suretiyle sakın ramazanın önüne geçmeyiniz. Bir kimsenin adet edindiği bir orucu tutar olması müstesnadır. Böyle kişi adet edindiği o orucu varsın tutsun.” (Müslim )
Açıklama : Rasulullah açıkça 1 ve 2 evvelden ramazan öncesi oruca başlamamamızı emretmiştir. Fakat, bir müslüman daha önceden tutmuş olduğu oruçlar olan pazartesi-Perşembe-kaza oruçları gibi oruçları varsa bu oruçlarda 1 veya 2 önceye gelirse tutabilir.
3.Soru-Sahurda dille “ niyet ettim ALLAH rızası için yarın oruç tutmaya ” demek bidat midir ?
İbadetlerimizin niyete göre sevap aldığı şüphesizdir. Niyet ederken; Rasulullah’ın sünnetine uygun bir şekilde niyet etmek gerekir. Müslümanlar, günümüzde dille niyet etmeye alıştırılmışlardır. Oysa ki; dille niyet etmek Rasulullah’ın sünnetinde sabit olmayıp bidat bir ameldir. Zira niyetin merkezi kalptir. Kalp, amellerin tasarlandığı ilk karargahtır. Bu sebeple dille yukarıdaki lafızla niyet etmenin doğruluğunu savunan müslüman olursa bize bunun delilini ispat etmesi gerekir. ALLAH bizleri sünnetin izinde gidenlerden eylesin.
1.Delil : Rasulullah (s.a.v.) : “ Kim bir amel işler ve o amel emrimizin (sünnetimizin) dışında olursa o amel kabul edilmez. “ (Buhari-Müslim )
Açıklama : Dille niyet etmek sünnette olmaması dolayısıyla bu amel bidattir. ALLAH sünnette olmayan bir ibadet ameli kabul etmez.
4.Soru-Şabanın 29.günü “ yarın ramazan mı değil mi ” diye şüphe içinde iken, o günü oruçlu geçirmek bidat midir ?
Şaban ayının 29. günü hilal görünürse 30. gün beklenilmeden oruca başlamak sünnettendir. Fakat Şaban ayının 29.günü hilal görünmez, bulutlu bir güne denk gelinirse bu durumda şüpheli bu günde oruç tutmak bidattir. Zira sünnet olan şaban ayını 30’a tamamlamaktır. Dolayısıyla kim şek yani şüpheli günde oruç tutarsa bidat işlemiş olur.
1.Delil:Rasulullah şöyle buyurmuştur: “ Kim şüpheli günde oruç tutarsa oruç tutan Ebu’l Kasım’a (Muhammed’e) isyan etmiştir.” (Buhari-Ahmed bin Hanbel-İbn Hibban-İbn Huzeyme)
Açıklama : Hadis, şüpheli günde oruç tutmanın yasaklandığını, yapıldığı takdirde de, bidat işlenmiş olacağını beyan eder.
2.Delil : Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur. “ Şabanı otuza tamamlayın ” (Buhari)
Açıklama : “ Yarın mı ramazan yoksa öbür gün mü ” diye bir şüphe içinde olunduğu zaman oruç tutmayıp şabanı 30’a tamamlamak bu hadisle sabittir.
5.Soru-Sahur vaktinin ezanla bittiğine inanmak bidat midir ?
Müslüman ibadetlerinin delilini ayet ve hadislere dayandırır. Dinde, akla-hevaya-atalara-babalara-büyüklere yer bırakılmamış, ALLAH ve resulünün emrettiklerine sarılma emredilmiştir. Sahura kalkmak sünnettir. Sahur vaktinin bittiği an olarak günümüzde erken okunan ezanı kabullenmek Kuranın ve sünnetin emirlerine muhalefettir. Zira sahur vaktinin ne zaman bittiğini ALLAH ayetinde ve Rasulullah da bu ayetin tefsirinde bizlere bildirmiştir. Sahur vaktinin ezanla bittiğine inanarak yemekten-içmekten kesilmek bidat bir ameldir. Müslüman, fecri sadık’ın doğuşuna kadar ( ki bundan maksat havanın aydınlığını belirmesidir) yemesine ve içmesine devam edebilir. Bu ALLAH’ın ve Resulünün emridir. Günümüzde havanın aydınlanması ile ezan arasında yaklaşık 45-50 dakika gibi zaman farkı vardır. Bu zaman dilimi arasında müslümanların yemeden içmeden geçilmesi sünnette olmayan bir amel olup yapılması bidattir.
1.Delil : “……..Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden tarafınızdan seçilinceye kadar yeyin, için, sonra orucu geceye (güneş batıncaya) kadar tamamlayın……” (Bakara-187)
Açıklama : Ayetteki, Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden maksat havanın aydınlanmasına kadar demektir. Müslüman, bu ayete göre havanın aydınlanmasını görünceye kadar yiyebilir ve içebilir.
2.Delil : Adiyy İbn Hatim şöyle dedi. “ sizin için fecrin beyaz ipliği siyah iplikten seçilinceye kadar ” ayeti nazil olduğu zaman Adiy, peygambere hitaben : “ Ya Rasulullah Ben yastığımın altına bir beyaz birde siyah iplik olmak üzere iki ip koyuyorum da geceyi gündüzden fark edemiyorum ” dedi. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) muhakkak ki senin yastığın çok enlidir. Bu beyaz iplik ile siyah iplik gecenin karanlığı ile gündüzün beyazlığından ibarettir.” ( Müslim )
Açıklama : Rasulullah (s.a.v.) açıkça beyaz iplik ile siyah iplik gecenin karanlığı ile gündüzün beyazlığıdır diyerek havanın aydınlığının belirmesini kastetmiştir. Rasulullah’ın bu tefsiri en doğru tefsirdir.
3.Delil: Rasulullah bu ayeti tefsir ederek şöyle buyurmuştur: “Bu gecenin karanlığı, gündüzün aydınlığıdır.” (Buhari-Müslim )
Açıklama : Rasulullah’ın siyah ipliğin gece, beyaz ipliğinde aydınlık olduğunu söylemesi, havanın aydınlanması seçilinceye kadar sahur vaktinin devam ettiğini ispat eder.
Ilgili Diğer Makaleler;
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramaz...mamalikavusturana-sukurkavusana-ne-mutlu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/43876-ramazan-i-serif39te-yapilacak-ibadetler.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/43897-ramazan-ayi-ve-faziletleri.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/islami-bilgi-ve-kaynaklar/27213-ramazan-ayinda-ne-okumali.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/islam...-ramazan-ayinda-yapilacak-olan-ibadetler.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramaz...rucu-8220kalb8221in-8220suur8221un-orucu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/64741-ramazan-yanmak-demektir.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/44232-ramazan-ayinda-her-gune-ait-kisa-ve-ozel-dualar.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/66939-ramazanin-son-10-gunu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/64899-ramazan-ayinin-bidatleri.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/44055-ozursuz-oldugu-halde-ramazan-orucu-tutmamak.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/nasihatler/45310-en-guzel-ilac-az-yemek.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/nasihatler/45390-buruk-vedason-teravih.html
ALLAH ramazanı imanla, ihlasla, sünnete uygun amel etmeyi nasip etsin.
1.Soru-Ramazan ayına takvim hesabı yaparak, takvimin belirlediği günde başlamak bidat midir ?
Ramazan ayını takvim hesabına göre veya takvimlerde geldiği gibi tutmak sünnet değil, bidattir. Rasulullah (s.a.v.) ramazan ayına hilali gözetleyerek, onu gördükten sonra veya bir sahabinin gördüğünü söylemesi üzerine başlardı. Dolayısıyla Ramazan ayı; hilalin görünmesi ile başlanan bir ibadet ayıdır. Müslümanların bu sünnet şeklini göz önünde bulundurarak bu aya başlamaları gerekir. Kim takvimlere uyarak oruç tutmaya başlarsa bidat işlemiş olur.
1.Delil : “ Yoksa onların (kuran ve sünnette) ALLAH’ın izin vermediği şeyleri kendilerine dinden hüküm koyan ortakları mı vardır ? “ (Şura 21)
Açıklama : ALLAH ve Resulünün izin vermediği bu hususu yapmak, hüküm koymak olduğundan sakınmak gerekir. Ayet, takvimle hesap yapmanın kuran ve sünnette olmaması dolayısıyla amel etmenin bidat olduğu hususuna delildir. Sünnet olan hilale göre oruç tutmaktır.
2.Delil : İbn Ömer (r.a.) şöyle demiştir. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu : “ Hilali görmedikçe (ramazan orucuna başlamak için) oruç tutmayın, hilali görmedikçe (bayrama girdik sanarak orucu terk ederek) iftar etmeyin. Eğer hilal üzerinize bulutlanırsa miktarını (Şaban’ı 30’a tamamlayarak) hesap edin.” ( İmam Müslim )
Açıklama : Hadis, açıkça ramazan ayında oruca hilali gördüğümüz zaman başlanacağını bildirmektedir. Rasulullah (s.a.v.) hilali görünce, ramazan ayının ilk orucunu tutun, yine hilali görünce de ramazan bayramının ilk gününde iftar edin diye emretmektedir. Bu sebeple hilal görünmeden, göründüğüne dair bize haber ulaşmadan, oruca başlamak bidattir.
3.Delil:Abdullah İbn Ömer diyor ki, “ (Sahabiler) hilali gözetliyorlardı Ben Hilali gördüm ve bunu Rasulullah’â haber verdim, (bunun üzerine) oruca başladı ve herkese de emretti.” (Ebu Davud, Hakim, İbn Hibban, sahihtir )
Açıklama : Hadis, Rasulullah ve ashabının hilali gözetlediklerine ve görünce de ramazana başladıklarına delildir.
4.Delil : İmam İbn Teymiyye’yi dinleyelim: “Ay hesabı yaparak ramazana itimat etmek, sahih sünnette ve sahabenin eserlerinde olmayan açık bir bidat olduğunda şüphe yoktur. Kim bunu yaparsa şeriatın yolundan sapmış, bidatçi olmuş olur.”
2.Soru-Ramazandan bir veya iki gün önce kendimi oruca alıştırmak için oruca erken başlamam bidat midir ?
Müslümanın ibadeti, ALLAH ve Resulünün belirttiği hudutlar dahilinde olur. İbadetleri ve onların vakitlerini belirleyen, ALLAH ve Resulüdür. Hiçbir müslümanın aklından-hevasından bir ibadet ve o ibadetin vaktini koyma hakkı yoktur. Dinde hüküm koyma yetkisi ALLAH’ın ve Resulünündür. Bizler din koyucuları mıyız ki, ibadetler ve onların vakitlerini belirleyelim ? Rasulullah (s.a.v.) iman edilmesi ve amel edilmesi gerekenleri, ümmetine en güzel bir şekilde iman ederek ve amel ederek bildirmiştir. Ümmet, dinini kuran ve sünnetten alarak aydınlanmıştır. Ramazandan 1 veya 2 önce ramazana başlamak, Rasulullah’ın sünnetinde olmayan ve bizzat peygamberin yasakladığı kötü bir ameldir. Bu sebeple ramazandan 1 veya 2 önce oruç tutmaya başlamak bidattir.
1.Delil : Ebu Hureyre (r.a.) şöyle dedi, Rasulullah (s.a.v.) 1 gün ve 2 gün evvelden oruç tutmak suretiyle sakın ramazanın önüne geçmeyiniz. Bir kimsenin adet edindiği bir orucu tutar olması müstesnadır. Böyle kişi adet edindiği o orucu varsın tutsun.” (Müslim )
Açıklama : Rasulullah açıkça 1 ve 2 evvelden ramazan öncesi oruca başlamamamızı emretmiştir. Fakat, bir müslüman daha önceden tutmuş olduğu oruçlar olan pazartesi-Perşembe-kaza oruçları gibi oruçları varsa bu oruçlarda 1 veya 2 önceye gelirse tutabilir.
3.Soru-Sahurda dille “ niyet ettim ALLAH rızası için yarın oruç tutmaya ” demek bidat midir ?
İbadetlerimizin niyete göre sevap aldığı şüphesizdir. Niyet ederken; Rasulullah’ın sünnetine uygun bir şekilde niyet etmek gerekir. Müslümanlar, günümüzde dille niyet etmeye alıştırılmışlardır. Oysa ki; dille niyet etmek Rasulullah’ın sünnetinde sabit olmayıp bidat bir ameldir. Zira niyetin merkezi kalptir. Kalp, amellerin tasarlandığı ilk karargahtır. Bu sebeple dille yukarıdaki lafızla niyet etmenin doğruluğunu savunan müslüman olursa bize bunun delilini ispat etmesi gerekir. ALLAH bizleri sünnetin izinde gidenlerden eylesin.
1.Delil : Rasulullah (s.a.v.) : “ Kim bir amel işler ve o amel emrimizin (sünnetimizin) dışında olursa o amel kabul edilmez. “ (Buhari-Müslim )
Açıklama : Dille niyet etmek sünnette olmaması dolayısıyla bu amel bidattir. ALLAH sünnette olmayan bir ibadet ameli kabul etmez.
4.Soru-Şabanın 29.günü “ yarın ramazan mı değil mi ” diye şüphe içinde iken, o günü oruçlu geçirmek bidat midir ?
Şaban ayının 29. günü hilal görünürse 30. gün beklenilmeden oruca başlamak sünnettendir. Fakat Şaban ayının 29.günü hilal görünmez, bulutlu bir güne denk gelinirse bu durumda şüpheli bu günde oruç tutmak bidattir. Zira sünnet olan şaban ayını 30’a tamamlamaktır. Dolayısıyla kim şek yani şüpheli günde oruç tutarsa bidat işlemiş olur.
1.Delil:Rasulullah şöyle buyurmuştur: “ Kim şüpheli günde oruç tutarsa oruç tutan Ebu’l Kasım’a (Muhammed’e) isyan etmiştir.” (Buhari-Ahmed bin Hanbel-İbn Hibban-İbn Huzeyme)
Açıklama : Hadis, şüpheli günde oruç tutmanın yasaklandığını, yapıldığı takdirde de, bidat işlenmiş olacağını beyan eder.
2.Delil : Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur. “ Şabanı otuza tamamlayın ” (Buhari)
Açıklama : “ Yarın mı ramazan yoksa öbür gün mü ” diye bir şüphe içinde olunduğu zaman oruç tutmayıp şabanı 30’a tamamlamak bu hadisle sabittir.
5.Soru-Sahur vaktinin ezanla bittiğine inanmak bidat midir ?
Müslüman ibadetlerinin delilini ayet ve hadislere dayandırır. Dinde, akla-hevaya-atalara-babalara-büyüklere yer bırakılmamış, ALLAH ve resulünün emrettiklerine sarılma emredilmiştir. Sahura kalkmak sünnettir. Sahur vaktinin bittiği an olarak günümüzde erken okunan ezanı kabullenmek Kuranın ve sünnetin emirlerine muhalefettir. Zira sahur vaktinin ne zaman bittiğini ALLAH ayetinde ve Rasulullah da bu ayetin tefsirinde bizlere bildirmiştir. Sahur vaktinin ezanla bittiğine inanarak yemekten-içmekten kesilmek bidat bir ameldir. Müslüman, fecri sadık’ın doğuşuna kadar ( ki bundan maksat havanın aydınlığını belirmesidir) yemesine ve içmesine devam edebilir. Bu ALLAH’ın ve Resulünün emridir. Günümüzde havanın aydınlanması ile ezan arasında yaklaşık 45-50 dakika gibi zaman farkı vardır. Bu zaman dilimi arasında müslümanların yemeden içmeden geçilmesi sünnette olmayan bir amel olup yapılması bidattir.
1.Delil : “……..Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden tarafınızdan seçilinceye kadar yeyin, için, sonra orucu geceye (güneş batıncaya) kadar tamamlayın……” (Bakara-187)
Açıklama : Ayetteki, Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden maksat havanın aydınlanmasına kadar demektir. Müslüman, bu ayete göre havanın aydınlanmasını görünceye kadar yiyebilir ve içebilir.
2.Delil : Adiyy İbn Hatim şöyle dedi. “ sizin için fecrin beyaz ipliği siyah iplikten seçilinceye kadar ” ayeti nazil olduğu zaman Adiy, peygambere hitaben : “ Ya Rasulullah Ben yastığımın altına bir beyaz birde siyah iplik olmak üzere iki ip koyuyorum da geceyi gündüzden fark edemiyorum ” dedi. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) muhakkak ki senin yastığın çok enlidir. Bu beyaz iplik ile siyah iplik gecenin karanlığı ile gündüzün beyazlığından ibarettir.” ( Müslim )
Açıklama : Rasulullah (s.a.v.) açıkça beyaz iplik ile siyah iplik gecenin karanlığı ile gündüzün beyazlığıdır diyerek havanın aydınlığının belirmesini kastetmiştir. Rasulullah’ın bu tefsiri en doğru tefsirdir.
3.Delil: Rasulullah bu ayeti tefsir ederek şöyle buyurmuştur: “Bu gecenin karanlığı, gündüzün aydınlığıdır.” (Buhari-Müslim )
Açıklama : Rasulullah’ın siyah ipliğin gece, beyaz ipliğinde aydınlık olduğunu söylemesi, havanın aydınlanması seçilinceye kadar sahur vaktinin devam ettiğini ispat eder.
ALLAH, hepimizin muîni olsun..
Esselâmu aleyküm ve Rahmetullâhi ve berekâtühû
Esselâmu aleyküm ve Rahmetullâhi ve berekâtühû
Ilgili Diğer Makaleler;
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramaz...mamalikavusturana-sukurkavusana-ne-mutlu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/43876-ramazan-i-serif39te-yapilacak-ibadetler.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/43897-ramazan-ayi-ve-faziletleri.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/islami-bilgi-ve-kaynaklar/27213-ramazan-ayinda-ne-okumali.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/islam...-ramazan-ayinda-yapilacak-olan-ibadetler.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramaz...rucu-8220kalb8221in-8220suur8221un-orucu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/64741-ramazan-yanmak-demektir.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/44232-ramazan-ayinda-her-gune-ait-kisa-ve-ozel-dualar.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/66939-ramazanin-son-10-gunu.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/64899-ramazan-ayinin-bidatleri.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/ramazan-ayi/44055-ozursuz-oldugu-halde-ramazan-orucu-tutmamak.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/nasihatler/45310-en-guzel-ilac-az-yemek.html
http://forum.islamiyet.gen.tr/nasihatler/45390-buruk-vedason-teravih.html