Anayasa değişikliği kapsamında ‘seçmeli veya isteyenin muaf olması’ şeklinde gündeme gelen Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi ile ilgili tartışmalar, Türkiye’ye ‘din dersini zorunlu olmaktan çıkarın’ dayatmasında bulunan Avrupa Birliği ülkelerindeki uygulamaların oldukça farklı olduğunu ortaya koydu. UNESCO’nun araştırmasına göre, dünyadaki 142 ülkeden 73’ünde okullarda en az bir saati kapsayacak şekilde zorunlu din dersi okutuluyor. Yine AB üyesi ülkelerde, Türkiye’den daha fazla sürede din dersi eğitimi veriliyor. Üstelik AB üyesi ülkelerin aksine Türkiye’de ilköğretimin 1–2–3 sınıflarında Din Kültürü dersi okutulmuyor.
Eğitimbirsen’in Eğitime Bakış Dergisi’nde ‘Avrupa Birliği Çerçevesinde Türkiye'nin Din Eğitimi Politikaları Üzerine’ başlığı altında konuyu irdeleyen Doç. Dr. Recep Kaymakcan, Türkiye’deki din eğitimi ile Avrupa Birliği ülkelerindeki din eğitimini karşılaştırdı.
Buna göre Avrupa’da, okullardaki din derslerinin Avrupa Vatandaşlığı kavramını destekleyecek şekilde geliştirilmesi öneriliyor. Bu yeni yaklaşım, geleneksel bir dini inancın savunuculuğunu yapan dışlayıcı din eğitimi anlayışının değişimini öngörüyor. Ancak AB ülkelerinde bu yaklaşımın aksine çok yüksek orandaki din eğitimleri dikkat çekiyor.
Avrupa dine önem veriyor
UNESCO’nun 2002 yılında yaptığı araştırmaya cevap veren 142 ülkeden 73’ünde, okullarda en az bir saati kapsayacak şekilde zorunlu din dersi eğitimi veriliyor. Araştırmada, bazı ülkelerdeki din derslerine ayrılan zamana da yer verildi. Buna göre, Türkiye’deki din eğitimi hem Avrupa Birliği ülkelerindeki Hristiyanlık hem de İslam ülkelerindeki İslam dini eğitimi bakımından oldukça arka sıralarda yer alıyor. AB üyesi ülkelerden Polonya’da Hristiyanlik dini ile ilgili derslerin diğer derslere oranı 9.0’u buluyor. Aynı oran, İrlanda yüzde 8.7, Norveç’te yüzde 8.3, Avusturya’da yüzde 7.6, İspanya’da yüzde 5.7, Yunanistan’da yüzde 5.2, Finlandiya’da yüzde 5.0, Danimarka’da 4.3 olarak tespit edildi.
Türkiye’deki ise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders saatlerinin diğer derslere oranı oldukça düşük bir oranda kaldı. İlköğretim 1-2-3 sınıflarda Din Kültürü dersi olmayan Türkiye’de, bu oran yüzde 4 olarak kaydedildi. Türkiye bu oranla, sadece eski komünist bloku ülkeleri geride bırakabildi. Çünkü, aynı oran Litvanya’da 3.9, Slovakya’da ise 2.1.
Türkiye İslâm ülkelerinin çok gerisinde
UNESCO’nun araştırmasına göre, dünyada birçok ülkede ve AB ülkelerinde okullarda din dersine ayrılan zaman Türkiye’den kat kat fazla. Din eğitiminde, sadece eski komünist bloku ülkelerinden Litvanya ve Slovakya’yı geçebildik.
Dünyadaki 142 ülkeden 73’ünde okullarda en az bir saati kapsayacak şekilde zorunlu din dersi okutuluyor. Yine AB üyesi ülkelerde, Türkiye’den daha fazla sürede din dersi eğitimi veriliyor. Üstelik AB üyesi ülkelerin aksine Türkiye’de ilköğretimin 1-2-3. sınıflarında Din Kültürü dersi okutulmuyor. Türkiye’deki din eğitimi hem Avrupa Birliği ülkelerindeki Hıristiyanlık hem de İslâm ülkelerindeki İslâm dini eğitimi bakımından oldukça arka sıralarda yer alıyor.
Bazı ülkelerde okullarda din dersine ayrılan zaman
Ülke Yüzde %
Suudi Arabistan 28.2
Yemen 25.7
Umman 16.5
Katar 14.9
Irak 12.5
Malezya 11.9
Libya 11.9
Fas 9.9
Ürdün 9.8
Kuveyt 9.1
Polonya 9.0
İrlanda 8.7
Norveç 8.3
Avusturya 7.6
Suriye 7.4
Mısır 7.1
Şili 6.0
İspanya 5.7
Tunus 5.5
Yunanistan 5.2
Endonezya 5.1
Finlandiya 5.0
Brezilya 4.9
Cezayir 4.6
Danimarka 4.3
Kanada (Quebec) 4.1
Türkiye 4.0
Litvanya 3.9
İsveç 3.1
Slovakya 2.1
bizlerin türkiyemizde devamli konustugumuz bir kelime var dildendile dolasan bizim nüfusumuzun yüzde%99 müslüman diye konusuyoruz bizler genclerimize evlatlarimiza nasil bir egitim verdigimiz bu tabloda gözüküyor yorumu sizlere birakiyorum, Allaha emanet olun,... selam ben müslümanim diyenlereee.......