Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Ne Mutlu Sosyetiğim Diyene (1 Kullanıcı)

azizdolu

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
19 Şub 2009
Mesajlar
24
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
Ne Mutlu Sosyetiğim Diyene


Allah, kâinatı (evren) insan için, insanı da kendisi için yaratmıştır. Üstelik insanı da 'tek' yaratmıştır. İnsanı insan yapan bu eşi benzeri olmama halidir. Bu hal akılla, kalple, vicdanla, ruhla… donatılmış bir hazinedir. Kısacası insan bir eşref-i mahlûktur yani yaratılmışların şereflisidir. Ve şu üç günlük dünyada bu şerefini korumaya çabalamalıdır. Şerefin korunması da öncelikle sosyal hayatın adamakıllı düzenlenmesi; sosyal huzurun, barışın tesis edilmesi ile mümkün olacaktır. Bu ise, asr-ı saadet dönemine benzer bir demokrasi bilincinin ülkede yaygınlaşması ile mümkün olabilir.

Allah’ın akılla, gönülle, vicdanla donattığı insanı “Bunu düşün, şunu düşünme; bunu sev, şunu sevme; bu doğru, şu yanlış…” gibilerinden dayatmalarla baskı altına almak ilk başta vahdet’e ve vahye karşı suçtur. Ve cüzî iradeyi yok saymaktan kaynaklanan bu suçun ilahî mizandaki karşılığı ise sonsuzluk katarından (tren) atılmak olacaktır. Zira demokrasi, bireyin cüzî iradesi üzerine kurulmuştur. Bu bakımdan demokrasinin sağlıklı işleyebilmesi için birey özgürlüğü hayati önem taşır. Haliyle özgürlüklerden ve özgürlüğünü kullanmak isteyen bireylerden korkmak yersizdir. Çünkü özsorumluluk bilinci gelişmiş bir insanın, özgürlüğünü kullanmasında herhangi bir sakınca ya da tehlike söz konusu olamaz. Asıl, özsorumluluk bilinci gelişmemiş bireyler toplum için tehlike teşkil etmektedir. Öyleyse en akıllıca davranış, özgürlükleri kısıtlamak yerine, özsorumluluk bilinci gelişmiş bireyler yetiştirmek olmalıdır. Akıl, fikir sahibi olduğu kadar vicdan sahibi de olan bireyler…

Toplumu idare edenler ve onların akıl hocaları olan toplum mühendisleri bilmelidir ki toplum, ezip bükmekle; yoğurmakla şekil verilecek bir oyun hamuru değildir. Çünkü toplum bireylerden teşekkül eder. Ve o birey ki akıl gibi, his gibi, vicdan gibi en önemlisi de son tahlilde hesaba çekileceğini adı gibi bilen ruh gibi melekelerle (vasıf, özellik) donatılmıştır. O birey ki Tanrı’nın yeryüzündeki halifesidir. Daha da önemlisi 'cüzî irade' sahibi kılınmış bir kuldur. O cüzî irade ki, her bir bireyi kâinatın merkezine yerleştirir. Bununla birlikte bu yaratılış mucizesi bir çoğulculuk da arz eder. Şöyle ki Allah tek renk, tek dil, tek vatan yaratmamış; insanlar arasında bir çoğulcu varoluşu tercih etmiştir. Hatta insanların birbirlerini daha iyi tanıyıp, anlaşabilmeleri için kavim kavim yaratıldıkları Kuran-ı Kerim’de açıkça belirtilmiştir. O halde insanlar birbirlerine karşı tahammül göstereceklerdir. Bu bir ilahî emirdir.

Halen yeryüzündeki savaşlara, çatışmalara bakarak insanoğlunun çoğulcu demokrasiye yatkın olmadığını iddia edenler çıkabilir. Aslına bakarsanız toplumlarda görülen tartışmalar, cepheleşmeler (kamplaşma) o toplumun toplumsallaşmasının, sosyalleşmesinin bir göstergesidir. Bu arada 'sosyetik' sözcüğünün gerçek anlamı 'sosyalleşmiş insan' demektir cancağızlar. Baldır-bacak gösterisi (show) sunanlar; tabak-çanak kıranlar; şampanya ile birbirlerini ıslatanlar… sosyetik değil -olsa olsa- yozlaşan, soysuzlaşan, yüzsüzleşen… insan müsveddeleridir. Her gün bir şehidimizin cenazesi omuzlarda uçarken; fakir-fukara insanlarımız bir lokma ekmeğe muhtaçken hem de…

İslâm dininin sosyal hayata çok önem verdiği malumunuzdur. Öyle ki diğer dinlerde olmayan kurallar, uygulamalar sosyal hayatın her alanını kapsamış ve toplumsal huzuru, barışı, mutluluğu da böylece garanti altına alabilmiştir. İçki, kumar, faiz gibi yasaklar; fitre, zekât, sadaka gibi uygulamalar; evlenme-boşanma, aile hukuku gibi düzenlemeler sosyal hayatın ideal bir yaşanabilir düzen olmasını sağlamıştır. Ee haliyle bu düzenin (system) sağlıklı işlemesinde; biraz da insanların sosyalleşmiş insan olmaya çabalamaları; hayvanlaşmış insan olmaktan imtina etmeleri (sakınmak) de etkili olmuştur. Hiyerarşik düzende melekle, hayvan arasında gidip gelen, hatta zaman zaman bu sınırı da aşan insanoğlunun ulaşması gereken hedef, erişmesi gereken gaye eski deyimle insan-ı kâmil; yeni söylemle sosyalleşmiş insan olmalıdır. Son tahlilde diyoruz ki: Ne mutlu sosyetiğim diyene!
Serik–22.06.2008

Aziz Dolu Atabey

azizdolu.blogcu.com
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt