HASED;BİR HASTALIKTIR Kİ BİR KİMSEDE VAR OLAN Nİ'METİN VARLIĞINDAN HUZURSUZ OLUP,NİMETİN O KİŞİDEN GİTMESİNİ İSTEMEKTİR.BU ÇİRKİN HUY,SAHİBİNİN DİN VE DÜNYASINA ZARAR VERDİĞİ İÇİN KURTULMAYA GAYRET ETMELİDİR.MUVAFFAKİYET ALLAH'TANDIR.
HASED ÜÇ ŞEKİLDE OLUR,
1-NİMETİN ONDAN GİTMESİNİ İSTEMEK.
2-NİMETİN KENDİSİNE GELMESİ MÜMKÜN İKEN,GELMEDİĞİ VE GELMEYECEĞİ KESİNLEŞİRSE"BARİ ONDANDA GİTSİNDE BERABER OLALIM,ONUN BENDEN ÜSTÜN TARAFI OLMASIN"DİYE TEMENNİDE BULUNMAK.
3-NİMETİN BİR KİŞİDEN GİTMESİNİ,KENDİSİNE GELMESİ ÜMİDİYLE İSTEMEK.
BİR ŞAHISTAN NİMETİN GİTMESİNİ İSTEMEYİP,AKSİNE KENDİSİNİNDE ONUN GİBİ NİMETE ULAŞMASINI TEMENNİ ETMEK HASED OLMAZ.BUNA"GIPTA"DENİR.
BU ŞEKİL TEMENNİDE BULUNMAK,DİNİ İŞLERDE"MENDUP" VE SEVİLEN BİR İSTEKTİR.
DÜNYAYA AİT İŞLERDE İSE BU NEVİ İSTEKLERDE BULUNMAK"MUBAHTIR".
EĞER BU İSTEK,HARAM VE GÜNAHA SEBEP OLAN NİMET HAKKINDA İSE"HARAM"DIR.
HASED HASTALIĞI,BİLGİSİZLİK VE AÇGÖZLÜLÜĞÜN BİRLEŞMESİNDEN DOĞAR.ZİRA BÜTÜN İYİLİKLERİN VE NİMETLERİN BİR ŞAHISTA TOPLANMASININ MÜMKÜN OLMADIĞINI;CENÂB-I HAKK'IN VERDİĞİ NİMETİN,HALKIN İSTEĞİ İLE GİTMEYECEĞİNİ HASEDCİ BİLSEYDİ,HASED MİHNETİNDEN KURTULMUŞ OLURDU.
NEFSİNDE BAŞKALARININ NİMETİNE KARŞI AÇGÖZLÜLÜKLE,HIRSLA SAHİP OLMAK GİBİ BİR ARZU OLMAZDI.
ANLAŞILDI Kİ,HASET,BİLGİSİZLİK VE AÇGÖZLÜLÜKTEN DOĞAN VE NEFİSTE BUNLARIN GALİP GELMESİYLE KUVVET BULAN BİR HUYDUR.
HASEDCİNİN İSTEĞİ;CENÂB-I HAKK'IN İHSANININ,ÇEKEMEDİĞİ KİŞİDE KESİLMESİ,SON BULMASIDIR.
HALBUKİ CENÂB-I HAKK'IN NİMETİNİN SON BULMASI VE FİLANIN İSTEĞİ ÜZERİNE KESİLMESİ MÜMKÜN DEĞİLDİR.ONUN İÇİN ÇEKEMEMEZLİK HASTALIĞINA DÜŞEN KİŞİ SÜREKLİ ELEMDEN,KEDERDEN VE ÜZNTÜDEN KURTULAMAZ.
"EL HÂSUD LA YES'ÛD"SÖZÜNÜN MANASIDA BUDUR.RABBİM BİZLERİ HASEDDEN VE HASEDCİNİN HASEDİNDEN MUHAFAZA EYLESİN AMİN.B)B)B)
HASED ÜÇ ŞEKİLDE OLUR,
1-NİMETİN ONDAN GİTMESİNİ İSTEMEK.
2-NİMETİN KENDİSİNE GELMESİ MÜMKÜN İKEN,GELMEDİĞİ VE GELMEYECEĞİ KESİNLEŞİRSE"BARİ ONDANDA GİTSİNDE BERABER OLALIM,ONUN BENDEN ÜSTÜN TARAFI OLMASIN"DİYE TEMENNİDE BULUNMAK.
3-NİMETİN BİR KİŞİDEN GİTMESİNİ,KENDİSİNE GELMESİ ÜMİDİYLE İSTEMEK.
BİR ŞAHISTAN NİMETİN GİTMESİNİ İSTEMEYİP,AKSİNE KENDİSİNİNDE ONUN GİBİ NİMETE ULAŞMASINI TEMENNİ ETMEK HASED OLMAZ.BUNA"GIPTA"DENİR.
BU ŞEKİL TEMENNİDE BULUNMAK,DİNİ İŞLERDE"MENDUP" VE SEVİLEN BİR İSTEKTİR.
DÜNYAYA AİT İŞLERDE İSE BU NEVİ İSTEKLERDE BULUNMAK"MUBAHTIR".
EĞER BU İSTEK,HARAM VE GÜNAHA SEBEP OLAN NİMET HAKKINDA İSE"HARAM"DIR.
HASED HASTALIĞI,BİLGİSİZLİK VE AÇGÖZLÜLÜĞÜN BİRLEŞMESİNDEN DOĞAR.ZİRA BÜTÜN İYİLİKLERİN VE NİMETLERİN BİR ŞAHISTA TOPLANMASININ MÜMKÜN OLMADIĞINI;CENÂB-I HAKK'IN VERDİĞİ NİMETİN,HALKIN İSTEĞİ İLE GİTMEYECEĞİNİ HASEDCİ BİLSEYDİ,HASED MİHNETİNDEN KURTULMUŞ OLURDU.
NEFSİNDE BAŞKALARININ NİMETİNE KARŞI AÇGÖZLÜLÜKLE,HIRSLA SAHİP OLMAK GİBİ BİR ARZU OLMAZDI.
ANLAŞILDI Kİ,HASET,BİLGİSİZLİK VE AÇGÖZLÜLÜKTEN DOĞAN VE NEFİSTE BUNLARIN GALİP GELMESİYLE KUVVET BULAN BİR HUYDUR.
HASEDCİNİN İSTEĞİ;CENÂB-I HAKK'IN İHSANININ,ÇEKEMEDİĞİ KİŞİDE KESİLMESİ,SON BULMASIDIR.
HALBUKİ CENÂB-I HAKK'IN NİMETİNİN SON BULMASI VE FİLANIN İSTEĞİ ÜZERİNE KESİLMESİ MÜMKÜN DEĞİLDİR.ONUN İÇİN ÇEKEMEMEZLİK HASTALIĞINA DÜŞEN KİŞİ SÜREKLİ ELEMDEN,KEDERDEN VE ÜZNTÜDEN KURTULAMAZ.
"EL HÂSUD LA YES'ÛD"SÖZÜNÜN MANASIDA BUDUR.RABBİM BİZLERİ HASEDDEN VE HASEDCİNİN HASEDİNDEN MUHAFAZA EYLESİN AMİN.B)B)B)