Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Mezarlık Yenilenmesi Hakkında (1 Kullanıcı)

bilisimbaskan

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
26 Nis 2012
Mesajlar
7
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Rahmetli dedem ve babaannemin defnedildiği mezarı belli başlı günler bayram, nikah, doğum ve ölüm zamanlarında bir fatiha suresi okumak ve onların anısına saygı duymak için ziyaret ederiz.

Mezarlıklar ve mezarlar herkesin bildiği gibi zamanla eskir ve yenilenmesi bakım yapılması gerekir. Ben son ziyaretlerimde mezarın bir hayli eskidiğini ve yıprandığını biliyorum.

Fakat mezarlık yenilenmeden önce yani onarılmadan önce yapılması gereken dini vazifelerimiz varmı bu konuda hiçbir bilgim yok. Daha önce böyle bir duruma rastlamadığımdan sizlerin fikirlerini almak istedim. Ayrıca her mezar yakınları yaşadığı sürece ziyaret edilmeli ve bakımı yapılmalıdır. Benim görüşüm bu biz zaten her ziyaretlerimizde bismillah diyerek mezarı temizleme ve belli başlı beliren otları çiçekleri düzenleme işine koyuluruz. Daha sonra mezar üstündeki toprak seviyesini ayarlarız. Aile bireyleri olarak bu konuda hassas ve inançlıyızdır. Babannemin mezarında çöküklük oluştuğundan burada yapılacak işlemi tanıdığımız imam sayesinde belirledik. Toprak seviyesini ve toprakta yaşayan canlıları besleyici besin değeri yüksek otlar ve benzeri toprak bakımını yapan çiceklerle sağladık.

Aslında mezarı yenilemek için gerekli tüm malzemeyi çok uygun fiyata yapı market ürünleri satan bir yerden temin ettik. Daha önceden mermer olan mezarı şimdi granit yapacağız malum neslimiz tükeniyor belki dedem ve babannemi hatırlayacak bir fatiha suresi okuyacak kimsemiz kalmayabilir. En azından mezar yeri belli olacak biçimde olsa hayır sever vatandaşların ümmeti muhammed için bir fatiha suresi okuması umudum var.

Mezarı yenileyecek ustamız. Defin etmiyoruzki bir dini görevimiz olsun diyor ama sonuçta orada yapılacak işlem rahmetli dedem ve babaannemi rahatsız etmeyecek şekilde olmalı bence ayrıca islami olarak bu işlemler yapılırken biz mezar başında okunması gereken dua yada yapılması gereken vazifelerimizi bilmeliyiz diye umuyorum.

Gerekli bilgi ve görüşlerinizi bekliyorum umarım karşılıklı fikir alışverişinden sonra en uygun şekilde yenilemeyi gerçekleştiririm.

Henüz sonbaharda yapmayı planladığımız bu işlem için uzun ve ileri görüşlü fikirleriniz için çok fazla zamanımız olacak şimdiden herkesten allah razı olsun.

karskapi-sehitligi-peyzaj-calismasi-bayrama-3109252_o.jpg
 

Muhtazaf

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Mar 2008
Mesajlar
9,591
Tepki puanı
957
Puanları
113
Yaş
66
Web Sitesi
www.aydin-aydin.com
Müslümanların mezarı nasıl olmalıdır? Mezarın etfarını çevirmek mermer kaplamak caiz midir?

Mezarın belirgin hale getirilmesi menduptur. Ancak israfa girmeden sade, tabii ve mütevazi; mezar yapımında kullanılan malzeme de basit ve ucuz olmalıdır. Müslüman mezarlığı, ihtişam, debdebe ve tantanadan uzak, sadeliği, tabiiliği ve intizamı ile örnek olmalı. Camide bütün imtiyazlarından sıyrılarak Allah'ın huzurunda aynı safta duran müminlerin, mezarları da görünüş itibariyle birbirine eşit olmalıdır. Mezar yapımında bu eşitliği bozan şeylere yer verilmemelidir.


Mezarlara çiçek koymak veya mezar taşlarına resim yapmak caiz mi?
Özellikle anne, baba diğer akraba ve dostların kabirleri, ruhları için Allah'a dua ve istiğfar etmek amacıyla ziyaret edilir. Ölüler adına yapılan hayır ve hasenâtın sevabının onlara ulaşacağı sahih hadis ve icmâ delili ile sabittir. Ölüler ziyaret edilirken, onların ruhları için Allah'a dua edilir, Kur'an okunur, yapılan iyiliklerin sevabı bağışlanır. Kabre ağaç dikmek sevabtır. Dikilen ağaç ve bitkinin ölünün ruhundan azabın hafifletilmesine sebep olacağına dair hadisler vardır. Hristiyanların yaptığı gibi kabre çelenk ve çiçek götürmek mekruhtur.

Kabirlere resim yapmak caiz değildir.


Mezarlara Çiçek ve Çelenk Koymanın Hükmü Nedir?
Mezarın üstüne çiçek ve çelenk konulması İslâmî bir âdet değildir. Hıristiyan âdetidir. Onun yerine ölünün namına fakirlere tasadduklarda bulunmak, hem ölü, hem de fakirler hesabına daha faydalı ve sevablı bir âdettir.


İslâm`da Mezar Yaptırmanın Hükmü Nedir?
Mezarları yaptırmakta İslâmî yönden bir mahzur yoktur. Mezarın başına taş da dikilebilir. Çevresine duvar örüp yükseltilmesinde hiçbir mahzur söz konusu olmaz. Yeter ki mezarın üzerindeki topraklar örtülmesin, üzerine beton ve taş koyarak, yeşillik bitmez hâle getirilmesin. Esas olan, mezarın üzerindeki toprağın açık kalması, yeşillik bitmeye müsait halde bulunmasıdır. Toprağın üstü örtülmemek şartıyla mezarın etrafına taş dikilerek kaybolmasının önlenmesi câizdir. Ancak mezarlara, kaybolmasını önlemek düşüncelerinin dışında bir niyetle, büyük masraflara girip kubbeler yapmak, en pahalı taş ve san`atkârları getirip binalar inşa etmek, israftan, abes ve lüzumsuzluktan başka bir şey değildir. Mezarlarda israf ve gösteriş caiz olmaz. Ayrıca mezarlara âyetler ve hadîsler yazıp şiirler nakşetmek de faydasızdır. Bunların merhuma hiçbir menfaatı yoktur.


Mezarı mermer ve betondan yapıp üzerini kapatmak caiz midir?
Altı toprak, dört tarafı betondan yapılmış hazır kabrin içine lahd kazıp meyyiti defin etmek caizdir. Defnederken, kerpiç yerine beton, mermer koymak vücuda dokunmadığı için caizdir. Kabrin içi sayılmaz.


Mezarlığın şekli nasıl olmalıdır? Kabir nasıl hazırlanır?

Kabir hazırlanırken şu hususlara dikkat edilmelidir Kabir, bir adam boyu veya göğüs hizasına kadar kazılır. Ölüyü daha iyi koruyacağı düşüncesiyle kabir daha derin açılabilir. Toprak sert ise kabrin kıble tarafına bir lahd (oyuk) açılır. Eğer lahd açılmakla toprak göçecek kadar yumuşak olursa o zaman kabrin ortasında ölünün sığacağı kadar bir yer açılır ve oraya defnedilir.

İslâm müctehidleri ve fakihleri, kabirlerin kireç ve benzeri ile yapılmasının, kendi toprağına ilâve edilerek yükseltilmesinin, üzerine kubbeli bina yapılmasının, taşına övücü veya kadere sitem edici kelimeler yazılmasının caiz olmadığı konusunda görüşbirliği içindedir. Buna karşılık kabrin, yerden bir-iki karış yükselmesi, şeklinin deve hörgücü gibi olması, kerpiçle yapılması, kabrin baş tarafına bir taş konulması ne ölünün isminin yazılmasında bir sakınca görülmemiştir. Ancak kabrin üstüne mescit gibi bina inşa edilerek buranın mabed edinilmesi hadisle yasaklanmıştır.

Hz. Âîşe (r.a), Resulullah (s.a.s)'ın son hastalığında şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: "Allah, Yahudi ve Hristiyanlara lânet etsin, Onlar, peygamberlerinin kabrini mabed haline getirdiler." Hz. Âîşe diyor ki: "Eğer bundan korkulmasaydı, Hz. Peygamberin kabri dışarıdan belli olacak şekilde yapılacaktı" (Buhâri, Cenâiz, 916). Peygamberin ve Hz. Âîşe'nin ifadelerinden; kabrin dış şekli üzerinde titizlikle durulmasının ve bazı yasaklar konmasının sebebinin tevhit inancını korumak ve insanların şirke düşmelerini önlemek olduğu anlaşılmaktadır.

Diğer yandan İslâm dini, israfı yasaklamıştır. israf, malın lüzumsuz yere ve ölçüsüz harcanması, sarfedilmesi demektir. Aç, çıplak, ilaçsız, tahsilsiz. eşsiz, işsiz, muhtaç müslümanlara yardım etmek yerine, büyük masraflarla heybetli, süslü ve masraflı kabirlerin bina edilmesi israf sınırları içine girebilir.

Cenaze için namaz kılındıktan sonra cemaatle birlikte yaya veya ihtiyaç olunca araç vasıtasıyla kabristana gidilir. Derince ve uygun boyda açılan kabre cenazeyi gömmek farz-ı kifayedir. Cenazeyi taşıyanlar gibi kabre indirenlerin de; "Bismillah ve ala milleti Resulullah" demeleri müstehabtır.

Ölü, kabirde yüzü kıbleye gelmek şartıyla sağ yanı üzerine yatırılır. Sonra kefenin düğümleri çözülür. Kabrin tahtası dizildikten sonra kürekle veya elle üzerine toprak atılır. Kabrin üstünü biraz yükseltmek menduptur. Toprak pekişsin diye kabrin üzerine su serpilebilir.


Mezar taşına yazılan yazılar hakkında bilgi verir misiniz?

Alim, sâlih, seyyid zatların kabirlerinin kaybolmaması için yanlarına taş konulmasında ve adlarının yazılmasında bir sakınca yoktur. Diğer ölenlerin de eserleri kaybolup, zillete maruz kalmamaları için başlarının ucuna birer taş dikilip adlarının yazılmasında bir sakınca görmeyenler vardır. Ancak bu taşlara âyet-i kerime yazılmamalıdır.

Hadis-i şeriflerde kabirler üzerine konan taşlara gelişigüzel yazı yazılmasının yasaklanması (İbn Mâce, Cenâiz, 43; Tirmizi, Cenaiz, 57) sebebiyle İslâm hukukçuları, mezar taşlarına âyet yazmanın, yere düşüp çiğnenmesi ihtimali bulunması yüzünden caiz olmadığını söylemişlerdir (İbn Abidin, Reddül-Muhtar, Terc. A. Davudoğlu, İstanbul 1983, III, 493 vd.; Bilmen, a.g.e.; 264-266). Hadislerde gelişigüzel yazı yazılmasının yasaklanmasına rağmen, bütün İslâm ülkelerinde ve özellikle Türkiye'de mezarlıklar, şiir, dua, âyet ve hadis olarak yazılan kitâbeler sergisi haline getirilmiştir. Bunlar daha sonra ortaya çıkmış olup yapılmaması İslâm'ın ruhuna daha uygundur.

Hz. Peygamber (s.a.s), oğlu İbrahim ve Medine'de vefat eden ilk Muhacir oları Osman b. Maz'un'un kabri başına, kabrin tanınması için bir taş koymuştu. İslâm alimleri, Hz. Peygamber'in bu davranışını esas alarak mezara bir taş konabileceğini ve bu taşa yalnızca isim ve ölüm tarihinin yazılmasının yeterli olacağını belirtmişlerdir (Sünen-i Tirmizi, Terc. O. Zeki Mollamehmedoğlu, II, 236). Bu açıklamalardan sünnet olan mezar şeklinin, toprak yüzeyi biraz yükseltilmiş ve deve hörgücü gibi yapılmış olmasının yanında, taşına kişi hakkında övücü veya kaderden şikâyet edici yazılar yazılmayarak, sadece ölenin adı ve ölüm tarihi yazılı bulunan mezarlar olduğu anlaşılmaktadır.
Kaynak: Sorularlaislamiyet
 

bilisimbaskan

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
26 Nis 2012
Mesajlar
7
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
çok teşekkür ederim değerli bilgileriniz için
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt