vaktileyl
Kayıtlı Kullanıcı
Ashab'ı Kiram Arapçayı muazzam konuşuyor ve biliyor,fakat mana nedir anlayamadıklarından, Hazreti Resullalah Efendimize sormuşlar.
İbadet nedir Ya Resullalah: Cevaben Peygamber Efendimiz şöyle buyuruyorlar: Muvahhit olmak ve arif olmaktır.Yoksa muvahhit olmadan, arif olmadan kuru kuru ibadetin ne faydası olabilir. Muvahhit olmak ehli tevhit olmak demektir. Tevhid denilince özellikle halk arasında sorulduğunda alacağımız cevap (La ilahe illalah) olur.Halbuki bu tevhidin kelimesidir. Esas mana bu değildir. Onun için Resullalah Efendimiz bir hadisi şeriflerinde buyuruyorlar.(Men kale la ilahe illalah dehalel cennete)" La ilahe illalah diyen cennete girer" diyor. Eğer bu böyle ise cennet çok ucuz.
Demek ki burada hadisin esas anlamı: La ilahe illalah demenin manasını idrak etmektir. Yani bu hadisin gerçek manasını idrak etmekle anlayabiliriz. Zaten tevhid de budur. Tevhid birlemek manasına gelir.
Peki bu birlemek neden icap ediyor? Allah'tan başka bir varlık mı var ki birlemek icap etsin? Bunu Cenabı Allah yine kendisi bir kutsi hadisiyle açıklıyor. (Küntü kenzen mahfiyyen feahbebtü en urafe fe halaktu halka) "Ben gizli bir hazine idim, bilinmekliğimi murat ettim ve bu halkı halk eyledim ki bilineyim" Şu halde Cenabı Hak bu mükevvenatı, bu kainatı,bütün bu yarattıklarını halk etti, zuhura getirdi, kendisi bu zuhurun içinde bütün oldu, batına geçti, kayboldu yani gizlendi. Zuhuru yani kendisini zuhura getirdi, açığa çıkardı.
Bir gün demiştiniz falan parçalanmadı da bir inci parçalandı.Bu inciyi bir çok vasıflara getiren isimlerdir. Cenab-ı Allah isimleriyle örtündü, gizlendi.Etrafımıza baktığımız zaman bir kalabalık, Bir kesret görünüyor, işte görünen bu kalabalığı, kesreti birlememiz icabediyor. Aslında Cenab-ı Allah'ın varlığından başka bir varlık yoktur... (alıntıdır)
İbadet nedir Ya Resullalah: Cevaben Peygamber Efendimiz şöyle buyuruyorlar: Muvahhit olmak ve arif olmaktır.Yoksa muvahhit olmadan, arif olmadan kuru kuru ibadetin ne faydası olabilir. Muvahhit olmak ehli tevhit olmak demektir. Tevhid denilince özellikle halk arasında sorulduğunda alacağımız cevap (La ilahe illalah) olur.Halbuki bu tevhidin kelimesidir. Esas mana bu değildir. Onun için Resullalah Efendimiz bir hadisi şeriflerinde buyuruyorlar.(Men kale la ilahe illalah dehalel cennete)" La ilahe illalah diyen cennete girer" diyor. Eğer bu böyle ise cennet çok ucuz.
Demek ki burada hadisin esas anlamı: La ilahe illalah demenin manasını idrak etmektir. Yani bu hadisin gerçek manasını idrak etmekle anlayabiliriz. Zaten tevhid de budur. Tevhid birlemek manasına gelir.
Peki bu birlemek neden icap ediyor? Allah'tan başka bir varlık mı var ki birlemek icap etsin? Bunu Cenabı Allah yine kendisi bir kutsi hadisiyle açıklıyor. (Küntü kenzen mahfiyyen feahbebtü en urafe fe halaktu halka) "Ben gizli bir hazine idim, bilinmekliğimi murat ettim ve bu halkı halk eyledim ki bilineyim" Şu halde Cenabı Hak bu mükevvenatı, bu kainatı,bütün bu yarattıklarını halk etti, zuhura getirdi, kendisi bu zuhurun içinde bütün oldu, batına geçti, kayboldu yani gizlendi. Zuhuru yani kendisini zuhura getirdi, açığa çıkardı.
Bir gün demiştiniz falan parçalanmadı da bir inci parçalandı.Bu inciyi bir çok vasıflara getiren isimlerdir. Cenab-ı Allah isimleriyle örtündü, gizlendi.Etrafımıza baktığımız zaman bir kalabalık, Bir kesret görünüyor, işte görünen bu kalabalığı, kesreti birlememiz icabediyor. Aslında Cenab-ı Allah'ın varlığından başka bir varlık yoktur... (alıntıdır)