SA Sevgili kardeşlerim.
Bismillahirrahmanirrahim
Alemi nurlandıran Kitabımız kuran ilk indiğinde harekesiz idi.Bunu zaten çoğunuz biliyorsunuzdur.Ancak hz.peygamberin(sav) vefatından sonra kuranın harekelendilmesi mevzusu birçok kişinin kafasını karıştırıyor.Sebebi ise dinsiz kesimin harekeleri sorgulamasıdır.
Dinsiz kesimden kuranı harekesiz okuyan ve 'e' 'i' 'u' gibi sesleri yanlış telefuz edip manalarını değiştirenler var.Buna en bariz örnek rum suresi 2. ayetini verebilirim.
Daha sonra kendi kendime düşündüm.Kuran neden harekelendirildi?
Madem bir tek ses bile manayı değiştirebiliyor kuranı harekelendirenlerin manaları çarpıtmadığına nasıl emin olacağız?Ayrıca bu kuranı tahrif sayılmaz mı?
Evet kardeşlerim bu meseleye açıklık getirmeye çalışacağım inş.
Harekeleme ve Noktalama Dönemi
Et-Tevbe 3 ayeti "Ve Rasulihu yerine "Ve Rasuluhi" şeklinde okununca anlam "Allah ve Rasülü müşriklerden beridir" şeklinde iken "Allah, müşriklerden ve Rasülü'nden de beridir" şekline dönüşür.
Kardeşlerim harekelemeye göre değişen bu okuyuş hatalarını arapça bilmeyenlerin farketmesi imkansızdır.Kuran tüm insanlığa gönderilmiş bir kitaptır.Kuran yazlızca araplara inmedi.Harekelendirilme bu zaruretten doğmuştur.
69/688 de Ebu’l-Esved ed-Düeli renkli bir mürekkeble harflerin üstüne, altına, önüne birer nokta koydu. Üstteki a, alttaki i, yandaki u , sesini veriyordu. Tenvin içinde iki nokta kullanıldı.
Esved'in ögrencisi Nasr ibnu Asım (89/708) de harfleri harekeledi. Kimi tarihçiler bunu yapanın Basralı Yahya ibnu Ma'mer (129/746) olduğunu söylerler . Kur'an imlasında son düzenleme Halil ibnu Ahmed (175/791) tarafından gerçekleştirildi. Hemze, şedde, sila, revm, işmam belirlendi. Bu hareket başlangıçta bir muhalefetle karşılaştı ise de sonunda genel kabul görmüştür.
Harekeleme arapça bilmeyenler içindir. Önemli olan harflerdir. Kuranın harfleri günümüzde de değişmeden durduğu için harekeleme olmasının bir önemi yoktur. Bu durumun tahrifle hiç bir alakası yoktur.
Hz. Osman mushafları hareke ve noktalama işaretlerinden hali olarak çoğaltıldı. Bu şekilde yazılmakla da birkaç vecih okunmaya musait idi. Çeşitli gölgelerde yaşayan halk kendi fıtrî selikasıyle bunların arasını ayırabiliyordu. Doğru okuyabilmek için şekil, hareke ve noktalama işaretlerine ihtiyaçları yoktu. Halk kırk küsur sene Abdülmelik'in hilafetine kadar Hz. Osman mushaflarını bu şekside okumaya devam etti. Ama Abdülmelik'in hilafeti döneminde Irak'ta tasnifler yaygınlaştı. Öyle sanıyoruz ki bürodaki «tasnif» ten maksat, Arap olmayanlarla karıştıktan sonra halkın bazı Kur'an kelime ve harflerini yanlış okumaları anlamındadır. (Subhi Es-Salih, Kuran İlimleri)
Selam ve dua ile
Allaha emanet olunuz...
Bismillahirrahmanirrahim
Alemi nurlandıran Kitabımız kuran ilk indiğinde harekesiz idi.Bunu zaten çoğunuz biliyorsunuzdur.Ancak hz.peygamberin(sav) vefatından sonra kuranın harekelendilmesi mevzusu birçok kişinin kafasını karıştırıyor.Sebebi ise dinsiz kesimin harekeleri sorgulamasıdır.
Dinsiz kesimden kuranı harekesiz okuyan ve 'e' 'i' 'u' gibi sesleri yanlış telefuz edip manalarını değiştirenler var.Buna en bariz örnek rum suresi 2. ayetini verebilirim.
Daha sonra kendi kendime düşündüm.Kuran neden harekelendirildi?
Madem bir tek ses bile manayı değiştirebiliyor kuranı harekelendirenlerin manaları çarpıtmadığına nasıl emin olacağız?Ayrıca bu kuranı tahrif sayılmaz mı?
Evet kardeşlerim bu meseleye açıklık getirmeye çalışacağım inş.
Harekeleme ve Noktalama Dönemi
Et-Tevbe 3 ayeti "Ve Rasulihu yerine "Ve Rasuluhi" şeklinde okununca anlam "Allah ve Rasülü müşriklerden beridir" şeklinde iken "Allah, müşriklerden ve Rasülü'nden de beridir" şekline dönüşür.
Kardeşlerim harekelemeye göre değişen bu okuyuş hatalarını arapça bilmeyenlerin farketmesi imkansızdır.Kuran tüm insanlığa gönderilmiş bir kitaptır.Kuran yazlızca araplara inmedi.Harekelendirilme bu zaruretten doğmuştur.
69/688 de Ebu’l-Esved ed-Düeli renkli bir mürekkeble harflerin üstüne, altına, önüne birer nokta koydu. Üstteki a, alttaki i, yandaki u , sesini veriyordu. Tenvin içinde iki nokta kullanıldı.
Esved'in ögrencisi Nasr ibnu Asım (89/708) de harfleri harekeledi. Kimi tarihçiler bunu yapanın Basralı Yahya ibnu Ma'mer (129/746) olduğunu söylerler . Kur'an imlasında son düzenleme Halil ibnu Ahmed (175/791) tarafından gerçekleştirildi. Hemze, şedde, sila, revm, işmam belirlendi. Bu hareket başlangıçta bir muhalefetle karşılaştı ise de sonunda genel kabul görmüştür.
Harekeleme arapça bilmeyenler içindir. Önemli olan harflerdir. Kuranın harfleri günümüzde de değişmeden durduğu için harekeleme olmasının bir önemi yoktur. Bu durumun tahrifle hiç bir alakası yoktur.
Hz. Osman mushafları hareke ve noktalama işaretlerinden hali olarak çoğaltıldı. Bu şekilde yazılmakla da birkaç vecih okunmaya musait idi. Çeşitli gölgelerde yaşayan halk kendi fıtrî selikasıyle bunların arasını ayırabiliyordu. Doğru okuyabilmek için şekil, hareke ve noktalama işaretlerine ihtiyaçları yoktu. Halk kırk küsur sene Abdülmelik'in hilafetine kadar Hz. Osman mushaflarını bu şekside okumaya devam etti. Ama Abdülmelik'in hilafeti döneminde Irak'ta tasnifler yaygınlaştı. Öyle sanıyoruz ki bürodaki «tasnif» ten maksat, Arap olmayanlarla karıştıktan sonra halkın bazı Kur'an kelime ve harflerini yanlış okumaları anlamındadır. (Subhi Es-Salih, Kuran İlimleri)
Selam ve dua ile
Allaha emanet olunuz...