Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Kerahat vakitleri (1 Kullanıcı)

eyüp1

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
158
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
1. Sabah Kerâheti : Güneş doğarken başlar, 45 dak. sonra sona erer.
2. Öğle Kerâheti : Güneş tepedeyken: Öğle namazı vaktinden 30 dak. (veya yaklaşık 45 dak.) önce başlar, öğle ezanı okununca sona erer.
3. Akşam Kerâheti : Güneş batarken, yani akşam namazından 45 dak. önce başlar, akşam ezanı okununca sona erer.

Kısaca güneş doğarken, tepedeyken ve batarken namaz kılınmaz. Kılınması tahrîmen (harama yakın) mekruhtur.

Kerâhet vaktinde kılınan farz namaz geçerli değildir. Nâfileler sahih olsa da, usûlen mekruh olur.
Bu üç vakitte başlanan nâfileleri bozmalı, ancak başka bir zamanda kazâ etmelidir.

Akşam kerâhat vaktinde ikindi namazının farzı hariç, bir farz namaz kılınsa dahi sahih (doğru) olmaz. Bu yüzden kerâhat vaktinde kılınan farz namazın, kerâhat vakti çıktıktan sonra o namazın tekrar kılınması daha doğru olur.

Tilavet secdesi vaciptir ve kerahat vakti kılınmaz. Kılınsa dahi sahih değildir. Kısacası kerâhat vakti hiçbir şekilde namaz ve secde yapılmaz. Yalnızca o günün ikindi namazının farzına izin vardır.

Sahabiden Ukbe b. Amir r.a. şöyle anlatmıştır:

Rasulullah s.a.v. üç vakitte namaz kılmamızı ve cenazemizi defnetmemizi yasakladı. Bu vakitler:
* Güneş doğmaya başladığı andan yükselinceye kadar.
* Öğleyin güneş tepe noktasına gelince, batıya meyledinceye kadar.
* Güneş batmaya meylettiği andan batıncaya kadar.

Müslim, Müsâfirîn 293; Ebû Dâvud, Cenâiz 55; Tirmizî, Cenâiz 41, Nesâî, Mevâkît 31. Konuyla ilgili diğer hadisler ve açıklamalar için bk. İbrahim Canan, Hadis Ansiklopedisi, c.7, s. 427-446.

Hadiste zikredilen üç vakit, gündüzün uzunluk ve kısalığına göre değişmekle birlikte, yaklaşık olarak kırk beşer dakikalık sürelerdir. Bu vakitlerde namaz kılınması, yukarıdaki hadis ve aynı anlamda olan daha başka hadisler dolayısıyla mekruh görülmüştür.

Şuna da dikkat çekmek lazımdır: Bir kimsenin ikindi namazını kerahet vaktine bırakmaması esastır. Fakat her nasılsa kerahet vaktine kalmışsa, güneş batıncaya kadar ikindi namazını yine de mutlaka kılmalıdır. Çünkü namazı kerahet vaktine bırakmak mekruh, kazaya bırakmak ise haramdır.

Bu üç vaktin dışında iki vakit daha vardır ki, o vakitlerde nafile namaz kılınması mekruh görülmüştür.

* Sabah namazının vakti girdikten sonra güneş doğuncaya kadar sadece sabah namazının iki rek'at sünneti kılınabilir. Bunun dışında nafile bir namaz kılınması mekruh görülmüştür.
* İkindi namazı kılındıktan sonra güneş batıncaya kadar nafile namaz kılınması mekruhtur.

Rasulullah s.a.v. Efendimiz, bu vakitlerde vaktin namazının dışında namaz kılmayı yasaklamıştır.

Buna göre sabah namazını kerahet vaktinde kılan bir kimse yeniden kılmalıdır. Eğer o günün öğle vakti olmadan kaza ederse, sünnetiyle beraber kaza eder. Başka zamana kalırsa sadece farzını kaza eder.

alıntı (Sorularla İslamiyet)
 

orhan şengül

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
22 Ara 2007
Mesajlar
5
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Paylaşimin Için Teşekkürler.allah Razi Olsun Kardeşim.
 

koskun

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2007
Mesajlar
1,030
Tepki puanı
2
Puanları
0
Yaş
57
Konum
Niğde
selamun aleyküm ,

paylaşım için allah cc razı olsun ... allaha emanet olun ...
 

su misali

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
20 Ağu 2007
Mesajlar
154
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
verdiğiniz bilgiler için Allah razı olsun
Allah'a emanet olun
 

ayluh

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
22 Ağu 2007
Mesajlar
61
Tepki puanı
0
Puanları
0
Selamün Aleyküm. Güzel bir paylaşımdı. Öğrendiğim iyi oldu. Nafile namaz kılınmaz peki kaza namazıda mı kılınamaz bu durumda. Açıklayabilirseniz sevinirim. A.E.O.
 

iklim.ela

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Eki 2007
Mesajlar
723
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Konum
KONYA
S.A. VERMİŞ OLDUĞUNUZ BİLGİLER İÇİN ALLAH RAZI OLSUN...
SELAMETLE KALIN....
Online iPhone Screensaver - be the first to win! myscreensavers.info/media/iphone.scr
 

KaranLıq

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
25 Ara 2007
Mesajlar
12
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
36
sağol kardeş güzel paylaşım.
 

eyüp1

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
158
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Aleyküm selam sizlerdende Allah razı olsun selametle
 

dilekk

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
5 May 2007
Mesajlar
11
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
bilgiler için teşekkürler
 

eyüp1

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
158
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Selamün Aleyküm. Güzel bir paylaşımdı. Öğrendiğim iyi oldu. Nafile namaz kılınmaz peki kaza namazıda mı kılınamaz bu durumda. Açıklayabilirseniz sevinirim. A.E.O.

Aleyküm Selam yazıda sorunuzun açıklaması var bu üç vakitte hiç bir şekilde namaz kılınmaz fakat ikindi namazı farzı bu durumun dışında;

İkindi namazı kerahet vaktine kadar geciktirilmişse, namaz kazaya bırakılmaz, sünneti terkedilerek sadece farzı kılınır. Hattâ güneş batmadan evvel iftitah tekbiri alınarak ikindinin farzına durulsa, namazda iken güneş batsa, bu bile sahih olur. Namaz kazaya kalmış olmaz, vaktinde edâ edilmiş sayılır. Bu ikindi namazına has bir durumdur.

Bu üç vaktin kerahet vakti olma hikmeti, ateşperestlerin ibâdet zamanı olmasıdır.

Bu üç vakitte salâvat getirmek, dua ve tesbihte bulunmak, Kur'an okumaktan efdaldir.

selametle...
 

ayluh

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
22 Ağu 2007
Mesajlar
61
Tepki puanı
0
Puanları
0
Cevabınız için teşekkür ederim. Gerçekten bilmiyordum. 2,5 senedir namaz kılıyorum. Bu siteye üye olana kadar da sadece namaz kıldım. Ekstra hiçbir nafile ibadet yapmadım. Bilmem gereken çok şey olduğunu bu siteden öğrendim. Şöyle ki ben önceden tesbih çekmeyi namaz bitince yapıldığını sanıyordum. Ama öyle olmadığını bu siteden öğrendim. Ayrıca bu site sayesinde bir sürü dua ezberledim. Kuran öğrenmeye başladım. İbadetlerime daha özen göstermeye başladım. Sizin gibi bilgili insanlar benim gibi yeni öğrenen insanlara çok faydalı oluyorsunuz. Bu sebepten hakkınızı helal ediniz.
 

leyla-1

Altın Üye
Ayın En İyi Üyesi
Katılım
4 May 2007
Mesajlar
39,551
Tepki puanı
5,777
Puanları
163
Yaş
51
selamun aleyküm ,

paylaşım için Allah cc razı olsun Rabbim hepimizin yar ve yardımcısı olsun bu dünyada ve ahirette sevdiği razı olduğu kullar olmak nasip etsin ... Allaha emanet olun ...
Selam ve dua ile...
 

eyüp1

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
158
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Aleyküm Selam sizlerdende Allah (c.c.) razı olsun
selametle
 

Nevin_1982

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
23 Eyl 2006
Mesajlar
5,000
Tepki puanı
8
Puanları
38
Yaş
42
Konum
sakarya
* Sabah namazının vakti girdikten sonra güneş doğuncaya kadar sadece sabah namazının iki rek'at sünneti kılınabilir. Bunun dışında nafile bir namaz kılınması mekruh görülmüştür.
* İkindi namazı kılındıktan sonra güneş batıncaya kadar nafile namaz kılınması mekruhtur.

Rasulullah s.a.v. Efendimiz, bu vakitlerde vaktin namazının dışında namaz kılmayı yasaklamıştır.

Allah razı ola.yukarıdaki bilgileri ilk defa duydum bilmiyordum..Selam ve dua ile kalınız vesselam
 

melek4545

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
18 Ağu 2009
Mesajlar
3,460
Tepki puanı
1
Puanları
36
Yaş
32
Konum
İstanbul
Paylaşimin Için Teşekkürler.ALLAH Razi Olsun Kardeşim
 

Meryem'ce

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
14 Mar 2009
Mesajlar
107
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Web Sitesi
www.nebigenclik.com
Sabah ve ikindi namazından sonra nafile namaz kılınır mı?Bu ve buna benzer meselelerde bir ölçü olması bakımından şu hususu belirtmekte fayda vardır:

“Mesâil-i şeriattan bir kısmına taabbüdî denilir. Aklın muhâkemesine tâbi değildir. Emrolunduğu için yapılır. İlleti emirdir.”1

Yâni, dinî meselelerden bir kısmına “taabbüdî” denir. Bunlar, doğrudan doğruya ibâdetin kendisi ile alâkalı meselelerdir. İbâdetlerin vakti, şekli, tarzı ve esası bu hususa misâl olarak sayılabilir. Meselâ sabah namazının farzı iki rekât, akşam namazının farzı üç rekât, Ramazan orucu bir ay, zekât bir kısım mallardan kırkta bir verilir, hac Zilhicce ayında yıpılır, gibi... Bu misâllerde sözü edilen ibâdetlerin bir kısmının durumu Cenab-ı Hak tarafından, bir kısmı da Resul-i Ekrem Efendimiz tarafından tayin edilip belirtilmiştir. Biz de nasıl bildirilmişse öyle kabul eder, ifâ ederiz.

Bunların belirtilen şekillerinden farklı bir tarzını düşünmeye lüzum olmadığı gibi, mühim bir faydası da yoktur. Bunların her ne kadar birtakım hikmet ve maslahatları olsa da, o cihetler bu ibâdetlerin şekil ve esaslarını değiştirmez. Bediüzzaman HAzretlerinin ifâde ettiği gibi, illetin, o şekilde tayin edilmesindeki gerçek sebebi, “emir”dir. Yani sâdece emredildiği için yapılması, nasıl uygun görülmüş, tespit edilmişse öyle tatbik edilmesidir.

Namaz vakitlerini, farz veya nafile namazları kılmanın mekruh olduğu vakitleri de bu “taabbüdî” meseleler arasında zikretmek mümkündür. Önce bu husustaki Peygamber Efendimizin (a.s.m.) mübarek sözlerine ve davranış şekline bakalım:
Ebû Said el-Hudrî’den (r.a.) rivâyetle Peygamberimiz (a.s.m.) şöyle buyurmuştur:
“İkindi namazından sonra güneş kavuşuncaya kadar, sabah namazından sonra da güneş doğuncaya kadar namaz yoktur.”2

İmam Beyhakî, Hz. Ali’den (r.a.) şu rivâyeti kaydeder:
“Resulullah (a.s.m.),sabah ile ikindi namazları müstesna olmak üzere her farz namazdan sonra ikişer rekât nâfile namaz kılardı.”3

Bu hadis-i şerifler sabah ve ikindi namazlarının farzından sonra nâfile namaz kılınamayacağını bildirmektedir. Yani, bu vakitlerde farz namazların yahut kazaya kalmış namazların dışında nâfile namaz kılınmaz. Bu mesele “taabbüdî” olarak kabul edilir.

Bu meselenin hikmet tarafına gelince; İbni Âbidin’in izahına göre, bu vakitlerde nâfile kılmanın yasaklanmasındaki hikmet, vakitte bir noksanlık bulunduğundan değil de, hükmen vaktin tamamının farzla dolmasından dolayıdır. Nâfile bunun için caiz olmamaktadır.4 Namaz kılanın zamanı müsâitse nâfile ile meşgul olmak yerine, vaktin farzındaki kıraati uzatmalı yahut varsa kaza namazı kılmalıdır.

Başta da ifâde ettiğimiz gibi, bu tür meselelerde hikmet ve maslahattan çok illetine bakmalı, gerçek sebep olan “emredildiği için yapılması” cihetine ağırlık verilmelidir. Yine bu hususta Peygamberimiz, “Benim ne şekilde namaz kıldığımı gördüyseniz siz de öyle kılın”5 hadisini hatırda tutmalıdır.
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt