HZ MUHAMED DONEMI VE DORT HALIFE DONEMI
Çağdaş din bilimlerinde İslam tarihi sıklıkla bu dönem ile başlar Peygamberin peygamberlik döneminden (yani Kur'an'ın gönderilmeye başlamasından) Abbasi Hilafeti'nin sonuna yol açan 1258'deki Bağdat istilasına kadar süren döneme sıklıkla Klasik Dönem denir ve Peygamberin Dönemi bu Klasik Dönemin ilk kısmını oluşturur
İslam dininin kabul ettiği son peygamberin peygamberlik görevini alışından ölümüne kadar ki döneme klasik İslam kaynaklarında Asr-ı Saadet yani "saadet zamanı" adı verilir Asr-ı Saadet kendi içinde 2 ana bölümde incelenir bunlar: Mekke dönemi ve Medine dönemidir Mekke dönemi daha çok dinin doğuşu, ilk Müslüman topluluk, ahlâki ve dini değerlerin Müslüman topluluk tarafından benimsenişi, var olan dini inanç ile İslam'ın çatışması ve direnişleri içerir Bu dönem Hicret le beraber sona erer Medine döneminde ise, İslam devletin ve toplumun kuruluşu ile daha siyasi ve toplumsal bir dönem olup, çeşitli savaşlara ve hem siyasal otorite hem de toplumsal refah anlamında yükseliş arz eden bir zaman dilimidir Bu dönemde bütün Arap Yarımadasi Müslümanların idaresine girmiştir
Bu dönemde İslam Devleti'nin sınırları batıda Trablusgarp, doğuda Horasan ve kuzeyde Kafkasya'ya kadar genişletilmiş; böylece Arap Yarımadası dışına taşan İslamiyet, Asya ve Afrika'daki çeşitli milletlerce benimsenmiştir Kurulacak olan yeni İslam devletlerinin siyasi ve hukuki temelleri de bu dönemde atılmıştır Sırasıyla halife olan Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali, gerek siyasî gerekse toplumsal kararlar açısından peygamberin yolunu izlemişlerdir ve bu sebeple onların hükmettiği dönem sonraki hilafetten ayrıca işlenir Yine bu nedenle Dört Halife Dönemi, "Doğru Yolda Giden Olgun Halifeler Dönemi" anlamına gelen "Hulefa-i Raşidin Dönemi" olarak adlandırılır Bu dönemin sonraki hilafet dönemlerinden bir farkı da halifelerin saltanat benzeri bir miras yoluyla hilafeti almamış olması, şura yoluyla, seçim-benzeri bir düzenleme ile halife olmuş olmalarıdır Ali'nin ölümünden kısa bir süre sonra hilafeti alan Muaviye hilafeti oğlu Yezid'e bıkarak seçim ve benzeri yollarla yapılan halife seçimini bertaraf etmiş ve ondan sonra kurulan İslami devletlerde hilafet babadan oğula geçen, miras yoluyla edinilen saltanat benzeri bir makam olmuştur
EMEVILER VE ABBASILER DONEMI
Emevilerdönemi 90 yıl kadar devam etti Emevilerin başkenti Şamdır Bu dönemde Halifelik babadan oğula geçerek saltanat haline geldi Emeviler zamanında İslam devletinin sınırları Atlas Okyanusundan Orta Asya içlerine kadar genişlesi Emevi iktidarı Abbasilerin iş başına gelmesiyle son buldu
Abbasilerin başkenti Bağdattır Abbasiler 5 asırdan fazla halifeliği ellerinde tuttular Abbasiler siyasi alandan çok kültür ve medeniyet alanında gelişme gösterdiler Zamanla siyasi hakimiyetleri zayıfladı ve Abbasi devletinin sınırları içinde yeni devletler ortaya çıkmaya başladı Bu durumda Abbasi hükümdarının islam dünyasındaki siyasi hakimiyeti giderek sembolik bir hal almaya başladı
Halifelik 1258'de Moğolların Abbasi devletini yıkmasından sonra MısırdakiMemlük Devletinde devam etti Abbasiler Dönemi'nin sonu aynı zamanda İslam tarihinde sıklıkla kullanılan Klasik Dönem tanımının kapsadığı zamanın da\
OSMANLILAR DONEMI
1517 di de Yavuz Sultan Selim'in Mısır Seferiyle halifelik Osmanlı Devletine geçti Mukaddes emanetler istanbul'a getirildi Osmanlı Devleti'nin yükselişiyle beraber, İslam tarihinde farklı bir dönem başladı Bu dönemde müslümanlar Viyana önlerine kadar ilerledi Her ne kadar Osmanlı Devleti'nin tarih sahnesinde olduğu dönemde başka İslam devletleri bulunsa da, Osmanlı Devleti yükseliş ve hatta gerileme döneminde bile daima önemli bir konuma sahip oldu, dünyann değişik yerlerinde yaşayan müslümanlar çoğu zaman düşmanlarına karşı Osmanlı Devletinden yardım istemişlerdir Osmanlı Devleti başka ülkelerdeki müslümanlara yardım etmek amacıyla Endülüs'ün Müslümanların elinden çıkmasından sonra buradaki Müslüman ve Yahudileri Kuzey Afrika'ya ve Osmanlı topraklarına taşıdı Fas'ta Portekizliler'le savaştı Yine Portekizliler'e karşı Endonezya Adalarındaki Müslümanlara yardım etmek amacıyla Portekizliler'le Hint Okyanusu'nda savaştı Avrupalıların her alanda güçlenmesiyle beraber, 19 asırın sonları ve 20 asrın başlarında Müslümanların yaşadığı coğrafyanın büyük bir bölümü batılı devletler tarafında sömürge haline getirildi I Dünya Savaşının hemen öncesinde düyada sadece üç bağımsız islam devleti vardı Osmanlı Devleti İran ve Afganistan Osmanlı Devleti I Dünya Savaşı'nı kaybedince başkent İstanbul ve Anadolu'nun bazı yerleri işgal edildi Kurtuluş Savaşı'ndan sonra İtilaf devletleri Türk topraklarından çıkarıldı Türkiye'de Cumhuriyet ilan edildi
400 yıldan fazla Türklerin elinde kalan halifelik 3 Mart 1924'te çıkarılan bir kanunla kaldırıldı Son halife ve Osmanlı Hanedanının bütün üyeleri Sürgüne gönderildi Son Halife Abdülmecid Efendi1944'te Paris'te sürgünde iken vefat etti Cenazesi Ölümünden uzun bir zaman sonra Medine'de torağa verildi
Çağdaş din bilimlerinde İslam tarihi sıklıkla bu dönem ile başlar Peygamberin peygamberlik döneminden (yani Kur'an'ın gönderilmeye başlamasından) Abbasi Hilafeti'nin sonuna yol açan 1258'deki Bağdat istilasına kadar süren döneme sıklıkla Klasik Dönem denir ve Peygamberin Dönemi bu Klasik Dönemin ilk kısmını oluşturur
İslam dininin kabul ettiği son peygamberin peygamberlik görevini alışından ölümüne kadar ki döneme klasik İslam kaynaklarında Asr-ı Saadet yani "saadet zamanı" adı verilir Asr-ı Saadet kendi içinde 2 ana bölümde incelenir bunlar: Mekke dönemi ve Medine dönemidir Mekke dönemi daha çok dinin doğuşu, ilk Müslüman topluluk, ahlâki ve dini değerlerin Müslüman topluluk tarafından benimsenişi, var olan dini inanç ile İslam'ın çatışması ve direnişleri içerir Bu dönem Hicret le beraber sona erer Medine döneminde ise, İslam devletin ve toplumun kuruluşu ile daha siyasi ve toplumsal bir dönem olup, çeşitli savaşlara ve hem siyasal otorite hem de toplumsal refah anlamında yükseliş arz eden bir zaman dilimidir Bu dönemde bütün Arap Yarımadasi Müslümanların idaresine girmiştir
Bu dönemde İslam Devleti'nin sınırları batıda Trablusgarp, doğuda Horasan ve kuzeyde Kafkasya'ya kadar genişletilmiş; böylece Arap Yarımadası dışına taşan İslamiyet, Asya ve Afrika'daki çeşitli milletlerce benimsenmiştir Kurulacak olan yeni İslam devletlerinin siyasi ve hukuki temelleri de bu dönemde atılmıştır Sırasıyla halife olan Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali, gerek siyasî gerekse toplumsal kararlar açısından peygamberin yolunu izlemişlerdir ve bu sebeple onların hükmettiği dönem sonraki hilafetten ayrıca işlenir Yine bu nedenle Dört Halife Dönemi, "Doğru Yolda Giden Olgun Halifeler Dönemi" anlamına gelen "Hulefa-i Raşidin Dönemi" olarak adlandırılır Bu dönemin sonraki hilafet dönemlerinden bir farkı da halifelerin saltanat benzeri bir miras yoluyla hilafeti almamış olması, şura yoluyla, seçim-benzeri bir düzenleme ile halife olmuş olmalarıdır Ali'nin ölümünden kısa bir süre sonra hilafeti alan Muaviye hilafeti oğlu Yezid'e bıkarak seçim ve benzeri yollarla yapılan halife seçimini bertaraf etmiş ve ondan sonra kurulan İslami devletlerde hilafet babadan oğula geçen, miras yoluyla edinilen saltanat benzeri bir makam olmuştur
EMEVILER VE ABBASILER DONEMI
Emevilerdönemi 90 yıl kadar devam etti Emevilerin başkenti Şamdır Bu dönemde Halifelik babadan oğula geçerek saltanat haline geldi Emeviler zamanında İslam devletinin sınırları Atlas Okyanusundan Orta Asya içlerine kadar genişlesi Emevi iktidarı Abbasilerin iş başına gelmesiyle son buldu
Abbasilerin başkenti Bağdattır Abbasiler 5 asırdan fazla halifeliği ellerinde tuttular Abbasiler siyasi alandan çok kültür ve medeniyet alanında gelişme gösterdiler Zamanla siyasi hakimiyetleri zayıfladı ve Abbasi devletinin sınırları içinde yeni devletler ortaya çıkmaya başladı Bu durumda Abbasi hükümdarının islam dünyasındaki siyasi hakimiyeti giderek sembolik bir hal almaya başladı
Halifelik 1258'de Moğolların Abbasi devletini yıkmasından sonra MısırdakiMemlük Devletinde devam etti Abbasiler Dönemi'nin sonu aynı zamanda İslam tarihinde sıklıkla kullanılan Klasik Dönem tanımının kapsadığı zamanın da\
OSMANLILAR DONEMI
1517 di de Yavuz Sultan Selim'in Mısır Seferiyle halifelik Osmanlı Devletine geçti Mukaddes emanetler istanbul'a getirildi Osmanlı Devleti'nin yükselişiyle beraber, İslam tarihinde farklı bir dönem başladı Bu dönemde müslümanlar Viyana önlerine kadar ilerledi Her ne kadar Osmanlı Devleti'nin tarih sahnesinde olduğu dönemde başka İslam devletleri bulunsa da, Osmanlı Devleti yükseliş ve hatta gerileme döneminde bile daima önemli bir konuma sahip oldu, dünyann değişik yerlerinde yaşayan müslümanlar çoğu zaman düşmanlarına karşı Osmanlı Devletinden yardım istemişlerdir Osmanlı Devleti başka ülkelerdeki müslümanlara yardım etmek amacıyla Endülüs'ün Müslümanların elinden çıkmasından sonra buradaki Müslüman ve Yahudileri Kuzey Afrika'ya ve Osmanlı topraklarına taşıdı Fas'ta Portekizliler'le savaştı Yine Portekizliler'e karşı Endonezya Adalarındaki Müslümanlara yardım etmek amacıyla Portekizliler'le Hint Okyanusu'nda savaştı Avrupalıların her alanda güçlenmesiyle beraber, 19 asırın sonları ve 20 asrın başlarında Müslümanların yaşadığı coğrafyanın büyük bir bölümü batılı devletler tarafında sömürge haline getirildi I Dünya Savaşının hemen öncesinde düyada sadece üç bağımsız islam devleti vardı Osmanlı Devleti İran ve Afganistan Osmanlı Devleti I Dünya Savaşı'nı kaybedince başkent İstanbul ve Anadolu'nun bazı yerleri işgal edildi Kurtuluş Savaşı'ndan sonra İtilaf devletleri Türk topraklarından çıkarıldı Türkiye'de Cumhuriyet ilan edildi
400 yıldan fazla Türklerin elinde kalan halifelik 3 Mart 1924'te çıkarılan bir kanunla kaldırıldı Son halife ve Osmanlı Hanedanının bütün üyeleri Sürgüne gönderildi Son Halife Abdülmecid Efendi1944'te Paris'te sürgünde iken vefat etti Cenazesi Ölümünden uzun bir zaman sonra Medine'de torağa verildi