______________________HALKA VE KURDELE TAKMAK_____________________
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"De ki:söyleyin bakalım,eğer Allah bana bir zarar vermek istese,sizin Allah'ı bırakıp da taptıklarınız O'nun bu zararını giderebilir mi? (Zümer:39/38)
- İmran b. Husayn şöyle rivayet ediyor:
"Rasulullah (s.a.v) bileğine sarı halka takmış olan bir adam gördü.Ona: "Bu nedir?" diye sordu.Adam:"Uğurdur.Bana cesaret verir, kuvvetimi artırır." dedi.Rasulullah (s.a.v) ona:
"Hemen çıkart at.O senin ancak aczini artırır.Şayet o üzerindeyken ölseydin asla kurtuluşa eremezdin."diyerek buyurdu.
- Ukbe b. Amir,Rasulullah (s.a.v)'ın şöyle dua ettiğini naklediyor:
"Kim uğur getirsin diye birşey takınırsa,Allah ona hiç uğur getirmesin.Kim kendisini korusun diye bir şey takınırsa Allah onu korumasın."
Başka bir rivayette Rasulullah (s.a.v) şöyle buyuruyordu:
"Kim uğur getirsin, işim rast gitsin diye birşey takarsa şirk koşmuş olur."
- Huzeyfe (r.a) kendisini zararlı hayvanlardan koruması için koluna renkli kurdele bağlayan bir adam görünce,kurdeleyi kopardı ve şu ayeti kerimeyi okudu:
"Onların çoğu şirk koşmadan Allah'a iman etmezler." (Yusuf:12/106)(İbn Ebu Hatem)
______________________MUSKA VE NAZARLIKLAR_______________________
- Ebu Beşir el-Ensari şöyle rivayet etti:
"Rasulullah (s.a.v) ile bir yolculuğunda beraberdim.Gördüğü her hayvanın boynunda bulunan nazarlık,muska,boncuk ve bunun gibi benzer ne bulursa koparması için bir elçi gönderdi."
İbni Mesud (r.a)'dan,Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
"Ruk'a, temaim ve tevle şirklerdendir."
___( RUK'A :Tılsımlı söz ve şekillerle hastalıkları tedavi etmeye çalışmaktır.Çoğu kere bu söz ve şekillerin manası anlaşılmaz.Üfürükçülük de ruk'a dan sayılır.Göz değmesinden ve zararlardan korunmak gayesiyle, içinde şirk bulunmayan dualar okumak veya Kur'an-ı Kerim okumak ise caizdir ve sünnettir.)
___( TEMAİM :Nazardan korunmak için takılan nazarlıklar ve benzeri boncuklardır.)
___( TEVLE :Her çeşit muskadır.Karı kocanın arasını bulmak için yapılan muhabbet muskaları da bu şirkin kapsamına girer.)
- Abdullah b.Akim (r.a)'den,Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
"Kim kendisini zarardan korunmak için birşey takarsa, Allah (c.c) o kimsenin korunmasını taktığı şeye bırakır."
- Ruveyfi (r.a) diyor ki:
"Ey Ruveyfi! Belki hayat senin için uzun sürer.İnsanlara şunu haber ver: Kim sakalını büküp kıvırırsa , muska veya nazarlık takarsa, hayvan tersi veya kemikle istinca ederse Muhammed (s.a.v) o kimseden uzaktır."
- Said b.Cubeyr (r.a) diyor ki:
"Kim bir insanın üzerindeki, muskayı (nazarlık ve benzerini) koparıp atarsa köle azad etmiş kadar sevap kazanır." (Veki)
- Ebu İmran, İbrahim b.Yezid en-Neha'i şöyle diyordu:
"Sahabe, Kur'an ayetlerinden olsun veya olmasın,muska,nazarlık gibi şeylerin hiç birinden hoşlanmayıp mekruh görürlerdi." (Veki)
_________________________İSTİFADELER____________________________
1- Yukarıda ayet ve hadislerde maskot,madalyon,muska,kuru kafa,nazarlık,boncuk v.b. şeyleri takınmakla işlenen hatanın büyüklüğü bildiriliyor.
2- Kim halka,ip,nazar boncuğu vb. şeyler takıp bunların doğrudan doğruya kendisine fayda verebileceğine ve kendisinden bir zararı uzaklaştıracağına inanırsa büyük şirk işlemiş ve dinden çıkmış olur.Fakat taktığı şeyler sebebiyle Allah'ın kendisine fayda verebileceğine veya kendisinden bir zararı uzaklaştıracağına inanırsa büyük günahlardan daha günah olan küçük şirk işlemiş olur.Böyle şeyler taktıkları halde ölen kimseler,sahabe dahi olsalar,edebiyyen kurtuluşa eremeyeceklerdir.
3- Bu konuda bilmemek mazeret değildir.Zira durumu bilmeyen sahabeye,Rasulullah (s.a.v): "Şayet o üzerinde olduğu halde ölseydin edebiyyen kurtuluşa eremezdin." buyurmuştur.Eğer bilmemek mazeret olsaydı sahabenin bu konuda özür sahibi olması gerkirdi.
4- Bu tür şeyler takmak dünyada bir fayda sağlamadığı gibi zarar bile getirebilir.Çünkü Rasulullah (s.a.v) :
" O senin ancak aczini artırır" buyurmuştur.
5- Bu gibi şeyler (yani halka,nazar boncuğu,muska,tavşan ayağı,kurdele,nazarlık... vb.)takmakya şiddetle karşı çıkılmıştır.
6-Bunları takanların şirk koşmuş olacaklarını açıkça belirtilmiştir.
7- Hastalık,nazar vb. durumlardan korunmak için ip,kurdele gibi şeyler bağlamak yukarıda belirtildiği gibi takanın durumuna göre büyük şirk yada küçük şirk olur.
8- Huzeyfe (r.a)'nin bu ayeti okuması; sahabenin büyük şirk hakkındaki ayetleri,küçük şirk hakkında da delil olarak getirdiklerini gösterir.İbn Abbas (r.a)'ın Bakara suresinin 22.ayetinin tefsirinde "Allah'a denkler koşmayın." ayetini küçük şirk içinde delil göstermesi gibi.
9- Göz değmesi için takılan nazarlıklarda takanın durumuna göre büyük şirk ya da küçük şirktir.
10- Göz değmesinden ya da bir takım zararlı şeylerden korunmak için, ayet ve hadislerden oluşan duaların okunması caizdir.
11- Rasulullah (s.a.v) kendilerini korumak için birşey takanlara:
"Allah onu korumasın,Allah ona uğur getirmesin!." diye beddua etmiştir.Bu da bize bu gibi şeyleri takanlara beddua etmenin caiz olduğunu gösteriyor.
12- Hayvanlara,evlere,tarlalara,arabaya vb. yerlere nazarlık takmak şirktir ve Rasulullah (s.a.v), bu tür şeyler takanların, kendisinden uzak olduklarını bildirmiştir.Bunları koparıp atmanında büyük sevap olduğunu vurgulamıştır.
13- Ayet ve hadislerde, bunları takanların bunlara güvendiklerini,tevekkül ettikleri açıkça bildirilmiştir.Allah (c.c) onları taktıkları şeylerle başbaşa bırakır.
<<<<< ALINTIDIR >>>>> TEVHİD 2 <<<<< MUHAMMED B. ABDU'L-VEHHAB >>>>>
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"De ki:söyleyin bakalım,eğer Allah bana bir zarar vermek istese,sizin Allah'ı bırakıp da taptıklarınız O'nun bu zararını giderebilir mi? (Zümer:39/38)
- İmran b. Husayn şöyle rivayet ediyor:
"Rasulullah (s.a.v) bileğine sarı halka takmış olan bir adam gördü.Ona: "Bu nedir?" diye sordu.Adam:"Uğurdur.Bana cesaret verir, kuvvetimi artırır." dedi.Rasulullah (s.a.v) ona:
"Hemen çıkart at.O senin ancak aczini artırır.Şayet o üzerindeyken ölseydin asla kurtuluşa eremezdin."diyerek buyurdu.
- Ukbe b. Amir,Rasulullah (s.a.v)'ın şöyle dua ettiğini naklediyor:
"Kim uğur getirsin diye birşey takınırsa,Allah ona hiç uğur getirmesin.Kim kendisini korusun diye bir şey takınırsa Allah onu korumasın."
Başka bir rivayette Rasulullah (s.a.v) şöyle buyuruyordu:
"Kim uğur getirsin, işim rast gitsin diye birşey takarsa şirk koşmuş olur."
- Huzeyfe (r.a) kendisini zararlı hayvanlardan koruması için koluna renkli kurdele bağlayan bir adam görünce,kurdeleyi kopardı ve şu ayeti kerimeyi okudu:
"Onların çoğu şirk koşmadan Allah'a iman etmezler." (Yusuf:12/106)(İbn Ebu Hatem)
______________________MUSKA VE NAZARLIKLAR_______________________
- Ebu Beşir el-Ensari şöyle rivayet etti:
"Rasulullah (s.a.v) ile bir yolculuğunda beraberdim.Gördüğü her hayvanın boynunda bulunan nazarlık,muska,boncuk ve bunun gibi benzer ne bulursa koparması için bir elçi gönderdi."
İbni Mesud (r.a)'dan,Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
"Ruk'a, temaim ve tevle şirklerdendir."
___( RUK'A :Tılsımlı söz ve şekillerle hastalıkları tedavi etmeye çalışmaktır.Çoğu kere bu söz ve şekillerin manası anlaşılmaz.Üfürükçülük de ruk'a dan sayılır.Göz değmesinden ve zararlardan korunmak gayesiyle, içinde şirk bulunmayan dualar okumak veya Kur'an-ı Kerim okumak ise caizdir ve sünnettir.)
___( TEMAİM :Nazardan korunmak için takılan nazarlıklar ve benzeri boncuklardır.)
___( TEVLE :Her çeşit muskadır.Karı kocanın arasını bulmak için yapılan muhabbet muskaları da bu şirkin kapsamına girer.)
- Abdullah b.Akim (r.a)'den,Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
"Kim kendisini zarardan korunmak için birşey takarsa, Allah (c.c) o kimsenin korunmasını taktığı şeye bırakır."
- Ruveyfi (r.a) diyor ki:
"Ey Ruveyfi! Belki hayat senin için uzun sürer.İnsanlara şunu haber ver: Kim sakalını büküp kıvırırsa , muska veya nazarlık takarsa, hayvan tersi veya kemikle istinca ederse Muhammed (s.a.v) o kimseden uzaktır."
- Said b.Cubeyr (r.a) diyor ki:
"Kim bir insanın üzerindeki, muskayı (nazarlık ve benzerini) koparıp atarsa köle azad etmiş kadar sevap kazanır." (Veki)
- Ebu İmran, İbrahim b.Yezid en-Neha'i şöyle diyordu:
"Sahabe, Kur'an ayetlerinden olsun veya olmasın,muska,nazarlık gibi şeylerin hiç birinden hoşlanmayıp mekruh görürlerdi." (Veki)
_________________________İSTİFADELER____________________________
1- Yukarıda ayet ve hadislerde maskot,madalyon,muska,kuru kafa,nazarlık,boncuk v.b. şeyleri takınmakla işlenen hatanın büyüklüğü bildiriliyor.
2- Kim halka,ip,nazar boncuğu vb. şeyler takıp bunların doğrudan doğruya kendisine fayda verebileceğine ve kendisinden bir zararı uzaklaştıracağına inanırsa büyük şirk işlemiş ve dinden çıkmış olur.Fakat taktığı şeyler sebebiyle Allah'ın kendisine fayda verebileceğine veya kendisinden bir zararı uzaklaştıracağına inanırsa büyük günahlardan daha günah olan küçük şirk işlemiş olur.Böyle şeyler taktıkları halde ölen kimseler,sahabe dahi olsalar,edebiyyen kurtuluşa eremeyeceklerdir.
3- Bu konuda bilmemek mazeret değildir.Zira durumu bilmeyen sahabeye,Rasulullah (s.a.v): "Şayet o üzerinde olduğu halde ölseydin edebiyyen kurtuluşa eremezdin." buyurmuştur.Eğer bilmemek mazeret olsaydı sahabenin bu konuda özür sahibi olması gerkirdi.
4- Bu tür şeyler takmak dünyada bir fayda sağlamadığı gibi zarar bile getirebilir.Çünkü Rasulullah (s.a.v) :
" O senin ancak aczini artırır" buyurmuştur.
5- Bu gibi şeyler (yani halka,nazar boncuğu,muska,tavşan ayağı,kurdele,nazarlık... vb.)takmakya şiddetle karşı çıkılmıştır.
6-Bunları takanların şirk koşmuş olacaklarını açıkça belirtilmiştir.
7- Hastalık,nazar vb. durumlardan korunmak için ip,kurdele gibi şeyler bağlamak yukarıda belirtildiği gibi takanın durumuna göre büyük şirk yada küçük şirk olur.
8- Huzeyfe (r.a)'nin bu ayeti okuması; sahabenin büyük şirk hakkındaki ayetleri,küçük şirk hakkında da delil olarak getirdiklerini gösterir.İbn Abbas (r.a)'ın Bakara suresinin 22.ayetinin tefsirinde "Allah'a denkler koşmayın." ayetini küçük şirk içinde delil göstermesi gibi.
9- Göz değmesi için takılan nazarlıklarda takanın durumuna göre büyük şirk ya da küçük şirktir.
10- Göz değmesinden ya da bir takım zararlı şeylerden korunmak için, ayet ve hadislerden oluşan duaların okunması caizdir.
11- Rasulullah (s.a.v) kendilerini korumak için birşey takanlara:
"Allah onu korumasın,Allah ona uğur getirmesin!." diye beddua etmiştir.Bu da bize bu gibi şeyleri takanlara beddua etmenin caiz olduğunu gösteriyor.
12- Hayvanlara,evlere,tarlalara,arabaya vb. yerlere nazarlık takmak şirktir ve Rasulullah (s.a.v), bu tür şeyler takanların, kendisinden uzak olduklarını bildirmiştir.Bunları koparıp atmanında büyük sevap olduğunu vurgulamıştır.
13- Ayet ve hadislerde, bunları takanların bunlara güvendiklerini,tevekkül ettikleri açıkça bildirilmiştir.Allah (c.c) onları taktıkları şeylerle başbaşa bırakır.
<<<<< ALINTIDIR >>>>> TEVHİD 2 <<<<< MUHAMMED B. ABDU'L-VEHHAB >>>>>