HAC :
Haccın 3 farzı vardır.bunlardan zahiri olanları :
1-İhrama girmek(İki parça bezden ibaret olan kefene girmek)
2-Arafatta vakfaya durmak(Arafat denen yerde kıbleye doğru gönerek ayakta dua etmek)
3-kabeyi tavaf etmek(kıblemiz olan kabeyi muazzamayı 7 defa tekbirlerle dönmek)
BATIN MANASI :Hac ziyaret demektir.zahirde,nasıl belirtilmiş günlerde hüccac Allahın zatını remzeden kabeyi muazzamayı ziyaret ediyorsa,hakikattada sıfatlarımızın zatımızın zuhuru ile var olduğunu,zatsız sıfatların mütealasının bile olmıyacağını,cenabı hakkın her an ayrı tecellisinin zevki ile bizlerin zevkidar olmamıza denir.zat olan bir Mürşidi, sıfatları olan saliklerin onu ziyaret ederek,ondaki sırları tahsil edip kendilerindeki irfaniyet ve kemalatın onun kemalatı olduğunu,kendilerinden duyan, gören,ve bilenin onun olduğunu idrak ettiğinde, o kişi haccı ekber olmuş olur.zaten kişinin duyması,görmesi,ilmi ve her türlü kendine nisbet ettiği varlığı rabbınındır.kendi cehaletinden,bunları görmesine ve idrak etmesine engel oluyordu.
1-İHRAMA GİRMEK :Bir kişinin kendi nisbiyet,cehalet ve şirklerinden kurtularak Fenafillah(Allahta ihtiyari olarak yok olma)olması demektir.zira ihrama giren bir kişi,nasıl bir böcek öldüremiyor,yeşil bit ot bile koparamıyorsa,ihtiyari bir ölümle ölmüş olanda manevi olarak kendine ait hiçbir şeyi olmadığı için bir şey yapamaz.çünkü kendine nisbet ettiği Efal,sıfat ve vücut varlığının hakka ait olduğunu idrak etmiştir.yani Mutu kalbe ente mutu Hş.ölmeden evvel ölme sırrına vakıf olmuştur.
2-ARAFATTA VAKFAYA DURMAK :Arafat halka ve hakka vakıfiyet demektir.kendi nisbiyet ve şirklerinden kurtulan bir kişi,ihtiyari olarak hakkın varlığı ile var olunca,elbette bu hadisat denilen bu adem ve alemde,Allahın Efal,sıfat ve zat tecellisine arif olup,bu 3 tecelliyide kendinde ve kendinide alemde görmesi,arif olmasıdır. Bakara suresi ayet 115 velillahül meşriku vel mağribu feeynema tüvellü fesemme vechullah innallahü vasiun aliym (doğuda,batıda Allahındır.siz başınızı ister doğuya ister batıya çeviriniz,Allahın yüzü oradadır).Ayetine mahzar olur.Huccacın Arafatta nereye bakarsa baksın zahirde bile beyaz çadırdan ve beyaz ihrama bürünmüş,huccactan başka bir şey görmesi mümkün değildir.işte arifde hakkın vechinden başka bir şey göremez haline gelmiştir.ayakta vakfa ise,durarak Allahın gizlilikteki tecellilerinin fiilleriyle açığa çıkarak fiillerini gösterdiği gibi,ayakta durmak ve dua etmekte,kesretteki bu sıfatların fiillerinin zuhurunu istemesidir.yani bir olan Ruhun,namütenai olan bu mahzarlardan kemalatıyla sıfatların fiillerini istemekdir.
KABEYİ TAVAF ETMEK :kendimize nisbet ettiğimiz 7 sıfatı subudiyeyi hakkın varlığında yok ettikten sonra,7 sıfatın hakkın 7 sıfat mahzarından tecellisini istemektir.çünkü bir hadisi kudside;kulum bana nevafille yaklaştığı zaman,onun görmesine göz,duymasına kulak,konuşmasına dil ve bütün aza ve cevahiri ben olurum.benimle görür,benimle duyar,benimle konuşur denilmektedir.işte Mürşidinin himmetiyle,bir salikte,evvela şirklerden kurtulup kendi varlığını hakkın varlığında yok ederek,ihrama girmiş olur.sonra hakkın varlığı ile var olup,kendinde ve her şeyde onu gördüğü için Arif olur.sonrada zerreden küreye kadar,her şeyde hakkın zuhurunu müşahade edip,bütün sıfatların farkıyla zevkidar olursa,laikiyle hac etmiş olur.Allah bütün isteyen kardeşlerimize nasip etsin.amin.
Haccın 3 farzı vardır.bunlardan zahiri olanları :
1-İhrama girmek(İki parça bezden ibaret olan kefene girmek)
2-Arafatta vakfaya durmak(Arafat denen yerde kıbleye doğru gönerek ayakta dua etmek)
3-kabeyi tavaf etmek(kıblemiz olan kabeyi muazzamayı 7 defa tekbirlerle dönmek)
BATIN MANASI :Hac ziyaret demektir.zahirde,nasıl belirtilmiş günlerde hüccac Allahın zatını remzeden kabeyi muazzamayı ziyaret ediyorsa,hakikattada sıfatlarımızın zatımızın zuhuru ile var olduğunu,zatsız sıfatların mütealasının bile olmıyacağını,cenabı hakkın her an ayrı tecellisinin zevki ile bizlerin zevkidar olmamıza denir.zat olan bir Mürşidi, sıfatları olan saliklerin onu ziyaret ederek,ondaki sırları tahsil edip kendilerindeki irfaniyet ve kemalatın onun kemalatı olduğunu,kendilerinden duyan, gören,ve bilenin onun olduğunu idrak ettiğinde, o kişi haccı ekber olmuş olur.zaten kişinin duyması,görmesi,ilmi ve her türlü kendine nisbet ettiği varlığı rabbınındır.kendi cehaletinden,bunları görmesine ve idrak etmesine engel oluyordu.
1-İHRAMA GİRMEK :Bir kişinin kendi nisbiyet,cehalet ve şirklerinden kurtularak Fenafillah(Allahta ihtiyari olarak yok olma)olması demektir.zira ihrama giren bir kişi,nasıl bir böcek öldüremiyor,yeşil bit ot bile koparamıyorsa,ihtiyari bir ölümle ölmüş olanda manevi olarak kendine ait hiçbir şeyi olmadığı için bir şey yapamaz.çünkü kendine nisbet ettiği Efal,sıfat ve vücut varlığının hakka ait olduğunu idrak etmiştir.yani Mutu kalbe ente mutu Hş.ölmeden evvel ölme sırrına vakıf olmuştur.
2-ARAFATTA VAKFAYA DURMAK :Arafat halka ve hakka vakıfiyet demektir.kendi nisbiyet ve şirklerinden kurtulan bir kişi,ihtiyari olarak hakkın varlığı ile var olunca,elbette bu hadisat denilen bu adem ve alemde,Allahın Efal,sıfat ve zat tecellisine arif olup,bu 3 tecelliyide kendinde ve kendinide alemde görmesi,arif olmasıdır. Bakara suresi ayet 115 velillahül meşriku vel mağribu feeynema tüvellü fesemme vechullah innallahü vasiun aliym (doğuda,batıda Allahındır.siz başınızı ister doğuya ister batıya çeviriniz,Allahın yüzü oradadır).Ayetine mahzar olur.Huccacın Arafatta nereye bakarsa baksın zahirde bile beyaz çadırdan ve beyaz ihrama bürünmüş,huccactan başka bir şey görmesi mümkün değildir.işte arifde hakkın vechinden başka bir şey göremez haline gelmiştir.ayakta vakfa ise,durarak Allahın gizlilikteki tecellilerinin fiilleriyle açığa çıkarak fiillerini gösterdiği gibi,ayakta durmak ve dua etmekte,kesretteki bu sıfatların fiillerinin zuhurunu istemesidir.yani bir olan Ruhun,namütenai olan bu mahzarlardan kemalatıyla sıfatların fiillerini istemekdir.
KABEYİ TAVAF ETMEK :kendimize nisbet ettiğimiz 7 sıfatı subudiyeyi hakkın varlığında yok ettikten sonra,7 sıfatın hakkın 7 sıfat mahzarından tecellisini istemektir.çünkü bir hadisi kudside;kulum bana nevafille yaklaştığı zaman,onun görmesine göz,duymasına kulak,konuşmasına dil ve bütün aza ve cevahiri ben olurum.benimle görür,benimle duyar,benimle konuşur denilmektedir.işte Mürşidinin himmetiyle,bir salikte,evvela şirklerden kurtulup kendi varlığını hakkın varlığında yok ederek,ihrama girmiş olur.sonra hakkın varlığı ile var olup,kendinde ve her şeyde onu gördüğü için Arif olur.sonrada zerreden küreye kadar,her şeyde hakkın zuhurunu müşahade edip,bütün sıfatların farkıyla zevkidar olursa,laikiyle hac etmiş olur.Allah bütün isteyen kardeşlerimize nasip etsin.amin.