Kullanılmış bir elbise satın alan kimse yıkamadan onunla namaz kılabilir mi?
Eşyada asıl olan temizliktir. Her şey baştan temiz sayılır. Necislik ve pislik ancak görmeye bağlıdır. Bakılınca gözle kirliliği görülmüyor, necisliği anlaşılmıyorsa sadece şüphe ve vesveseden dolayı necasetin varlığına hükmedilmez. Bu hükmü değiştirecek bir delil ve işaret görülürse hüküm değiştirilir. Sadece vehim ve vesveseye hüküm bina edilmez.
İsterse bu elbise gayrimüslim ülkelerden gelmiş olsun. Gayrımüslimlerin de içki içip, temizliğe dikkat etmeyeceklerini nazara alarak eşyanın necisliğine hükmedilmez. Belki eşya aslında temizdir, necislik görmeyle sabit olur, deyip incelenir. Bir necaset emaresi yoksa temiz olduğu inancında devam edilir.
Bununla beraber hassas davranıp temizlik yapanlar elbette en isabetlisini yapmış, takvâca hareket etmiş sayılırlar. Takvâca hareket ise şüphesiz ki zahmetli olmasına rağmen sevaplıdır, en sağlamıdır.
AHMET ŞAHİN
Eşyada asıl olan temizliktir. Her şey baştan temiz sayılır. Necislik ve pislik ancak görmeye bağlıdır. Bakılınca gözle kirliliği görülmüyor, necisliği anlaşılmıyorsa sadece şüphe ve vesveseden dolayı necasetin varlığına hükmedilmez. Bu hükmü değiştirecek bir delil ve işaret görülürse hüküm değiştirilir. Sadece vehim ve vesveseye hüküm bina edilmez.
İsterse bu elbise gayrimüslim ülkelerden gelmiş olsun. Gayrımüslimlerin de içki içip, temizliğe dikkat etmeyeceklerini nazara alarak eşyanın necisliğine hükmedilmez. Belki eşya aslında temizdir, necislik görmeyle sabit olur, deyip incelenir. Bir necaset emaresi yoksa temiz olduğu inancında devam edilir.
Bununla beraber hassas davranıp temizlik yapanlar elbette en isabetlisini yapmış, takvâca hareket etmiş sayılırlar. Takvâca hareket ise şüphesiz ki zahmetli olmasına rağmen sevaplıdır, en sağlamıdır.
AHMET ŞAHİN