Melekler, cinler, şeytanlar, hayvanlar ve insanlar... Kâinat sarayındaki canlı varlıklar. Bunların içinde insanın bambaşka bir yeri var.
Hayvanlar için ne iyilik, ne de kötülük söz konusu değil. Melekler ise, sadece hayır için yaratılmış. Şeytan, şerden ibaret, hayra kabiliyeti kalmadı. İnsanlara en çok cinler benziyor, ama onların da bedenleri yok. Yükselişleri ve alçalışları sınırlı.
İnsanda madde ile ruh bir arada. İyilik ve kötülük kabiliyetleri yan yana. Akıl ve irade ile nimetlendirilmiş. İyi ile kötüyü, güzel ile çirkini birbirinden ayırabilecek, ikisinden birini seçebilecek durumda. Kötülüğü tercih edip hayvandan aşağı da düşebilir, ilâhî emirleri dinleyerek meleklerin üstüne de çıkabilir.
İnsandaki bu kabiliyetlerin açılıp gelişmesi için bir imtihan gerek. Çünkü, dereceleri belirleyen, yarışmalardır. İnsan, nefsiyle, şeytanıyla, heva ve hevesiyle savaşmak zorunda.
Galip gelirse ebedî cenneti kazanacak. Kaybederse, sonu cehennem. Dünya bir imtihan meydanı. Bu sebeple, iyi ile kötü bir arada.
Kötülükler yaratılmasa bir imtihandan söz edilemezdi. İnsanın seçme hürriyeti olmazdı. Herkes ister istemez iyilik yapmak zorunda kalırdı. Altın ile bakırın farkı anlaşılmazdı. Hayırlılarla şerlileri birbirinden ayırmak mümkün olmazdı.
_________________
Hayvanlar için ne iyilik, ne de kötülük söz konusu değil. Melekler ise, sadece hayır için yaratılmış. Şeytan, şerden ibaret, hayra kabiliyeti kalmadı. İnsanlara en çok cinler benziyor, ama onların da bedenleri yok. Yükselişleri ve alçalışları sınırlı.
İnsanda madde ile ruh bir arada. İyilik ve kötülük kabiliyetleri yan yana. Akıl ve irade ile nimetlendirilmiş. İyi ile kötüyü, güzel ile çirkini birbirinden ayırabilecek, ikisinden birini seçebilecek durumda. Kötülüğü tercih edip hayvandan aşağı da düşebilir, ilâhî emirleri dinleyerek meleklerin üstüne de çıkabilir.
İnsandaki bu kabiliyetlerin açılıp gelişmesi için bir imtihan gerek. Çünkü, dereceleri belirleyen, yarışmalardır. İnsan, nefsiyle, şeytanıyla, heva ve hevesiyle savaşmak zorunda.
Galip gelirse ebedî cenneti kazanacak. Kaybederse, sonu cehennem. Dünya bir imtihan meydanı. Bu sebeple, iyi ile kötü bir arada.
Kötülükler yaratılmasa bir imtihandan söz edilemezdi. İnsanın seçme hürriyeti olmazdı. Herkes ister istemez iyilik yapmak zorunda kalırdı. Altın ile bakırın farkı anlaşılmazdı. Hayırlılarla şerlileri birbirinden ayırmak mümkün olmazdı.
_________________