Enver Hasan
Kayıtlı Kullanıcı
- Katılım
- 29 Mar 2008
- Mesajlar
- 29
- Tepki puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 69
Evlilik ahkamı
Nikah: Taraflara cinsel yönden birbirlerinden faydalanma hakkını veren akit’e, yani sözleşmeye nikah denir...
Nikahın rüknü, farzları nelerdir:
1-) İcap ve kabuldür (Taraflardan birinin “benimle evlenmeyi kabul ettin mi” diye sorması ve “evet kabul ettim” cevabının verilmesidir)
2-) şahitlerin (iki erkek veya bir erkek iki kadın şahit’in) nikah akdi esnasında şahitlik yapmasıdır.
Bu farzlardan biri noksan olursa akit fasit olur ve yeniden bu farzlara uygun şekilde nikah kıymak gerekir...
Nikah’ı evlenecek kimselerin kendileri, vekilleri veya velileri Kıyar...
Yetişkin akıllı bir kız veya kadının kendi başına kıydığı nikah eğer dengi ile evlenir, mehride emsalleriyle aynı olursa sadece Hanefi mezhebine göre geçerli olur. Şayet dengi ile evlenmez mehride emsalleriyle aynı olmazsa velinin bu nikah’a itiraz etme, fesih ettirme hakkı vardır. Diğer üç mezhebe( Şafii, Maliki ve Hambeli mezheplerine) göre nikah’ı kız veya kadının direkt olarak velisinin kıyması gerekir velinin kıymadığı bir nikah hiçbir şekilde geçerli sayılmaz...
Genel kurallara göre bir kimse velisi olduğu bir kız veya kadını evlendirmek isterken mutlaka o kızın veya kadının rızasını, ulurunu almalıdır bunu yapmak vaciptir. Zira rızası olmadan bir kızı veya kadını evlendirmek haramdır zulümdür...
Farz, vacip, sünnet, mekruh ve haram olmak üzere beş çeşit evlilik vardır:
1-) Farz olan evlilik: Eğer bir Müslüman evleneceği bir kadının sabah akşam nafakasını verecek ve onunla en basitinden bir yerde barınabilecek imkanı olduğu halde evlenmezse ve kesin olarak da zina yapacaksa bu kişiye evlenmek farzdır.
2-) Vacip olan evlilik: Bu imkanlar olduğu halde evlenmezse ve zinaya yapacağı da kesin değil sadece muhtemelse yani ihtimal doğrultusundaysa bu kişiye evlenmek vaciptir.
3-) sünnet olan evlilik: Bu imkanlar olduğu halde evlenmezse ve hiçbir şekilde zinaya yapma arzusu ve ihtimali yoksa bu kişiye enlenmek sünnettir.
4-) Mekruh olan evlilik: Bu imkanlar olduğu halde evlenirse hanımına zulüm etme ihtimali varsa böyle bir kişinin evlenmesi mekruhtur.
5-) Haram olan evlilik: Bu imkanlar olduğu halde evlenirse ve hanımına kesinlikle zulüm edecekse böyle bir kişinin evlenmesi haramdır.
Dinen batıl geçersiz olan nikahlar, evlilikler:
A-) Dinen kendisi ile evlenilmesi caiz olmayan kişiye kıyılan nikah.
B-) Mut’a nikahı: Sadece cinsel ihtiyacı gidermek maksadı ile şahitsiz kıyılan nikah.
C-) Muvakkat nikahı: Geçici bir müddet için yapılan evlilikler.
D-) Nikahuşşi’ar: İki erkek, örneğin biri, birinin kız kardeşine nikah kıyarlarken diyor ki senin kız kardeşinden cinsel yönden istifade etmem benim kız kardeşimin mehri senin benim kız kardeşimden istifade etmense senin kız kardeşinin mehri olması koşuluyla bu evliliği kabul ettin mi demesi.
Bir Müslüman’a evlenmesi yasak olan kadınlar:
Annesi, anneanne ve babaanneleri, kızları, kızının kızları, kız kardeşleri, kız veya erkek kardeşinin kızları, halası, teyzesi, kayınvalidesi, ilişkide bulunduğu eşinin önceki kocasından olan kızları, Üvey anneleri, dedesinin hanımları, oğullarının veya torunlarının hanımları, sütannesi, süt kız kardeşleri, iki kız kardeşi nikahı altında bulundurmak, bir kız veya kadını halası veya teyzesi ile birlikte nikahı altında bulundurmak, başkasının nikahı altında bulunan kadınlarla evlenmek, boşanan veya kocası ölen kadıların iddetleri bitmeden onlarla nikahlanmaya kalkışmak, semavi hiçbir dine inanmayan (ateist, ateşe tapan, güneşe, aya, yıldızlara, putlara tapan kadınlarla da evlenmek haramdır, yasaktır. Bu kadınlar dışındaki kadınlarla evlenmek caizdir...
İslam’da mahremler üçe ayrılır:
1-) Müebbeten (ebedi mahrem): Hiçbir şekilde evlenilmez evlenilmesi yasak kadınlar gibi.
2-) Muvakkaten mahrem: Geçici mahrem baldız, kardeşinin hanımı, amca veya dayı hanımları gibi bu kimseler boşanır veya kocaları ölürse iddetleri bitince bunlarla bu durumlarda evlenilebilir.
3-) Na mahrem: Hiçbir şekilde mahrem olmayan kimseler, bunlar evli değilse ve semavi kitaplardan( kur’an, Tevrat, İncil gibi) bir kitaba inanmaları durumunda bunlarla her zaman evlenilebilinir.
Yetişkin olmayan çocukların, delilerin ve bunakların nikahlarını velileri kıyar şayet velileri yoksa veya fasikseler umumi velayet yetkisi ile Gaziler ( Hakimler ) bunların nikahlarını kıyar.
Sevgili peygamberimiz Hz. Muhammet (s.a.v) buyurmuşlardır ki Üç şeyin ( Nikah, Talak ve Yemin) gerçeği de gerçektir şakası da gerçektir. Örneğin kendisine nikahı düşebilecek yetişkin bir kadına şaka mahiyetinde veya ciddi anlamda iki erkek veya iki erkek bir kadın şahit huzurunda “benimle evlenirmisin” dese ve kadında “evlenirim” dese veya bir kimse bir kız çocuğunun velisine yine aynı şekilde şahitler huzurunda “Beni bu kız çocuğu veya kadınla evlendirirmisin” dese velide “Evlendiririm” dese o nikah kıyılmış olur ve dinen geçerli bir boşama olmadıkça onlar karı koca sayılır ve bir başkasıyla evlenemezler. Şaka niyetine yapılan boşamalarda gerçek sayılır. Şaka mahiyetinde yapılan yeminlerinde kefareti gerekir.
Bir başkasının nikahı altında bulunan, boşanan veya kocası ölen bir kadına iddeti bitmeden açıktan veya gizli olarak evlenme veya nişanlanma teklif etmek dinen caiz değildir, yasaktır, haramdır. Kıyılan nikah veya yapılan nişan geçersizdir.
Aziz kardeşlerim evlilik ahkamı oldukça kapsamlı bir bölüm olduğundan sizlere daha çok her Müslümanın bilmesi gereken genel bir özet yazmaya çalıştım ve çalışmayada devam ediyorum evlilik ahkamını bir kaç bölüm altında sizlere aktaracağım şimdilik yazdığım kadarını sizlerle paylaşıyorum bu konunun devamıda gelecektir Allahın izniyle...
Konuyla ilgili sorularınız olursa cevaplamaktan mutluluk duyarım selametle kelın...
Enver Hasan...
Konuyla ilgili sorularınız olursa cevaplamaktan mutluluk duyarım selametle kelın...
Enver Hasan...