Neler Yeni

Hoşgeldiniz İslami Forum Sayfası

Tüm özelliklerimize erişmek için şimdi bize katılın. Kaydolduktan ve oturum açtıktan sonra, konular oluşturabilir, mevcut konulara yanıtlar gönderebilir, diğer üyelerinize itibar kazandırabilir, kendi özel mesajınızı edinebilir ve çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Ayrıca hızlı ve tamamen ücretsizdir, peki ne bekliyorsunuz?
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

cemeatle namaz kılarken dikkat edilmesi gereken hususlar (1 Kullanıcı)

bican

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
13 Mar 2007
Mesajlar
20
Tepki puanı
0
Puanları
0
Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Nebî sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

"Sizden biriniz, imamdan önce başını (rükû veya secdeden) kaldırdığı zaman, başını Allah Teâlâ'nın merkep başına veya suretini merkep suretine çevirmesinden korkmuyor mu?"

Buhârî, Ezân 53; Müslim, Salât 114-116. Ayrıca bk. Tirmizî, Cum'a 56; Ebû Dâvûd, Salât 75; Nesâî, İmâmet 38; İbni Mâce, İkâme 41

Hadisten

1. Cemaatle namaz kılan kimse, namazda bütün fiillerini imama uyarak yapmalı ve imamdan önce hareket etmemelidir.

2. Namazın rükû, secde ve kıyam gibi herhangi bir rüknünde imamdan önce hareket etmek haramdır
 

Mehmet

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
10 Ara 2005
Mesajlar
73
Tepki puanı
0
Puanları
0
sureleri sırayla okumak şartmı...... .......... ......

sureleri sırayla okumak şartmı...... .......... ......

sureleri sırayla okumak şartmı
 

Muhtazaf

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
30 Mar 2008
Mesajlar
9,582
Tepki puanı
940
Puanları
113
Yaş
66
Web Sitesi
www.aydin-aydin.com
Değerli Kardeşimiz;

Namazda Kur'ân'da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var O halde birincilere göre, birinci rek'atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek'atte okumak mekruhtur Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir Bir rek'atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir (El-Muhit / Serahsi - Fetâvâ-yi Hindiyye)

Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur Nasıl kolayına gelirse öyle okur

Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te'hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır (Ez-Zahîre / Taceddin)

Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakare sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır Fetva buna göredir Açıklamalar da buna göre yapılacaktır

Kıraati bitirdikten sonra rükû'a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur( Fetâvâ-yi Hindiyye - EI-Hulasa)

Namazda bir rek'atte sadece Fâtiha'yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur Ne var ki zamm-t sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî)

Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki : «Resûlullah (AS) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek'atte hem Fâtiha'yı, hem birer sûre okurdu Öğle, ikindi ve yatsı'da son iki rek'atte sadece Fâtiha'yı okumakla yetinirdi Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk Birinci rek'atte kıraati ikinciye nisbetîe uzun tutardı» (Buharı - Müslim - Ebû Dâvud - Fıkhü's-Sünne Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273)

Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kuran okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur

Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir

Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır

Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz

Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir

Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir

Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur

Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur

Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur

İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur Kasden yapılmazsa mekruh olmaz Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır

Nafile namazların birinci rekatlarını ikinci rekattan uzun tutmak mekruhtur Ancak Peygamber Efendimizden nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz Örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz vitir namazının birinci rekatında "A'lâ" sûresini, ikinci rekatında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekatında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır İmam Muhammed'e göre, yalnız teravih namazlarında birinci rekatlar, ikinci rekatlardan daha uzun olabilir

Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır

Namazda sünnet miktarı Kur'an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz

Kur'an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür'atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır Diğer gece namazlarında sür'atle okunabilir Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet Editör
 

Bu konuyu görüntüleyen kişiler

Üst Alt