vaktileyl
Kayıtlı Kullanıcı
Farz ibadetler, biz kullar icin ALLAH’in takdir etmis oldugu gorevlerdir. Farz ibadetlerin disinda ALLAH’a kalben ve fiilen yakin olabilmek icin yaptigimiz ibadetlere de “nafile” ibadetler diyoruz. Meselâ; farz namazlarini kilan bir insanin sunnet olan namazlari kilmasi (sukur, evvabin, hacet, kusluk vb.) onun icin nafile bir ibadettir. Nafile ibadetler, kulun dinî hayatindaki cok onemli bosluklari doldurur. Onu ALLAH’a yakinlastirip, peygamber ahlakiyla ahlâklandirir. Peki anne-babaya yapilacak bir hizmet, ya da onlarin emirlerine uygun hareket etmek nasil nafile ibadetlerden ustun oluyor?
Hisam ibn Hassan, Hasan Basri Hazretleri’ne soruyor: “Kur’an ogreniyorum; fakat, eve gec gitmek zorunda kaliyorum. Yatsiya kadar annem beni evde bekliyor. Bu yaptigim davranis dogru mudur?”
Hasan Basri Hazretleri, “Yatsi vaktinde annenin yaninda bulunup onu sevindirmen, bana nafile olarak yaptigin haccin sevabindan daha sevimli geliyor.” demistir.
Malik bin Enes Hazretleri de bir kimsenin anne-babasi izin vermedikce nafile olarak hacca gitmesinin dogru olmayacagini belirtmistir.
Imam-i Gazali bu konuda soyle demektedir:
“Haram veya helal olup olmadigi konusunda suphe bulunan seylerde anne-babaya itaat farz iken, ALLAH’in yasaklamis oldugu haramlarda itaat farz degildir. Hatta anne-baba senin yalniz degil de onlarla birlikte yemek yemeni isteseler, onlarin bu istegini yerine getirmen gerekir. Ayni sekilde mubah veya nafile ibadet amacli bir seyahate cikarken onlarin izinlerini muhakkak almalisin. Uzerine farz olan hacci bile eger anne ve baban istemiyorlarsa geciktirmen gerekir. Ilim ogrenme maksadiyla gurbete cikmadan once de onlarin izinlerini alman gerekir.” (Gazali, Ihyau Ulumu’d-din, 2/218)
Hisam ibn Hassan, Hasan Basri Hazretleri’ne soruyor: “Kur’an ogreniyorum; fakat, eve gec gitmek zorunda kaliyorum. Yatsiya kadar annem beni evde bekliyor. Bu yaptigim davranis dogru mudur?”
Hasan Basri Hazretleri, “Yatsi vaktinde annenin yaninda bulunup onu sevindirmen, bana nafile olarak yaptigin haccin sevabindan daha sevimli geliyor.” demistir.
Malik bin Enes Hazretleri de bir kimsenin anne-babasi izin vermedikce nafile olarak hacca gitmesinin dogru olmayacagini belirtmistir.
Imam-i Gazali bu konuda soyle demektedir:
“Haram veya helal olup olmadigi konusunda suphe bulunan seylerde anne-babaya itaat farz iken, ALLAH’in yasaklamis oldugu haramlarda itaat farz degildir. Hatta anne-baba senin yalniz degil de onlarla birlikte yemek yemeni isteseler, onlarin bu istegini yerine getirmen gerekir. Ayni sekilde mubah veya nafile ibadet amacli bir seyahate cikarken onlarin izinlerini muhakkak almalisin. Uzerine farz olan hacci bile eger anne ve baban istemiyorlarsa geciktirmen gerekir. Ilim ogrenme maksadiyla gurbete cikmadan once de onlarin izinlerini alman gerekir.” (Gazali, Ihyau Ulumu’d-din, 2/218)